Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trojan som låser iPhone/iPad?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-12-07 22:52

Läste just denna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2190... och hittar inget när jag googlar att den biter på iOS. Någon som vet?

Senast redigerat 2015-12-08 10:00

All mjukvara är sårbar så visst kan det också drabba iOS.
I artikeln finns ingen information om vad det är för trojan/malware man menar så lite svårt att hitta information.

Men alla har väl backup på sina telefoner/plattor/datorer så det är bara att återställa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-12-07 23:18

Ja så är det. Men jag hittade flera artiklar om samma trojan (verkar det som), och den drabbar alla OS. Dessutom har den funnits länge och tom FBI rekommenderar att man betalar (för de som inte har backup såklart).

Verkligen skumt att detta pågått så länge och att det fortfarande inte finns skydd, eller något annat sätt att lösa detta än att betala i bitcoins.

Hittade du något namn på den?

  • Medlem
  • 2015-12-07 23:31

Om det nu är en trojan och inget virus så borde man få upp en ruta där de vill att man accepterar att installera ett program på sin enhet? Eftersom trojaner inte installerar sig självt i systemet. Och om man ombeds att ladda ner något som inte kommer från App Store så borde väl samtliga varningsklockor ringa?

Ursprungligen av Dalle:

Om det nu är en trojan och inget virus så borde man få upp en ruta där de vill att man accepterar att installera ett program på sin enhet? Eftersom trojaner inte installerar sig självt i systemet. Och om man ombeds att ladda ner något som inte kommer från App Store så borde väl samtliga varningsklockor ringa?

Folk trycker ja på allt möjligt, annars skulle inte phishing osv finnas överhuvudtaget.

Det kan även komma genom App Store likväl, Apple har inte koll på sin butik som man kanske tror, bara att kolla på appar som visat sig samla in massa information som inte skulle ha gjorts, appar som sedan tagits bort efter det uppdagats av användare/tredje part.

edit: Just denna verkar vara något som kommer via mail och man måste klicka på för att något ska ske.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-08 00:14

LOL, detta är ingen fara. Får du upp den rutan på mobilen som säger att du ska betala 1000kr (tror jag det var) så stänger du bara ner webläsaren, går in i inställningar och rensar cachen på Safari, sen är det bara att surfa på nytt. Jag fick denna i somras och är inget farligt alls mer än att folk blir överdrivet nervösa.
För det första så står det att det är polisen du ska betala 1000kr till, sedan när börjar polisen ta betalt för att låsa upp mobiler?

Hmm

Citat:

Kan trojanen drabba alla telefoner?
– Vi vet inte i dagsläget. Men den här arten av trojaner bryr sig inte om om det är en iphone eller android, säger Jan Olsson.

Det var kanske inte den bästa sammanfattningen jag har sett... Olika OS brukar spela en rätt stor roll

Samt

Citat:

Men han höjer dock ett varningens finger:
– Backupa inte på till exempel en extern hårddisk om du redan drabbats. Då låser sig troligen även den externa disken.

Även om det inte är en bra ide att göra en backup av en infekterad enhet men - även om all mjukvara är sårbar - skulle en IOs backup låsa upp en extern hårddisk?

Citat:

Polisens information om trojanen är i nuläget knapphändig. De bedömer sannolikheten att låsa upp telefonen utan att betala bedragarna som noll.

Så skulle aldrig CSI säga...

Skämt å sido, nog tycker jag att polisen borde motivera varför de tror att det är så där illa.

Senast redigerat 2015-12-08 08:16
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-08 10:34

Jag finner det extremt osannolikt att en trojan skulle kunna låsa en (icke jailbreakad) iPhone. Om sandboxen som iOS-appar kör i skulle ha ett säkerhetshål så stort att det går att låsa telefonen med ransomware så skulle det bli krigsrubriker över hela internet.

Aftonbladetartikeln ovan är just det; en Aftonbladetartikel. Och polisen de pratar med är antingen felciterad eller så har han noll koll.

1
Bevaka tråden