Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mavericks eller Yosemite på USB

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt många olika guider som visar genom terminalen med mera men flesta säger att Mavericks ska finnas i app store men finner inget, hittade en .dmg fil på: http://getintopc.com/softwares/operating-syst...
Dock så kan jag inte installera via den och får upp ett felmeddelande som lyder "This copy of the "Install OS X" application is too old to be opened on this version of OS X". Har inget time machine recovery, datorn jag använder mig av är en Macbook Pro Retina 13" tidig 2015 modell.

Finns det någon här som vet hur man ska gå tillväga?

Anledningen till att jag vill installera Mavericks är för att Serato DJ inte fungerar med El Capitan än och de hänvisar till att nedgradera sig "rolling back your OS X until Rane releases as update would be the best practise.", men eftersom jag bara vill använda de programmet så tänkte jag köra Mavericks eller Yosemite på ett USB/SD-kort minne när jag använder det programmet.

Fick veta att man kan köra dubbla OS X , en på SSD'n och en på extern enhet men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Tack för svar!

Senast redigerat 2015-12-07 14:36

Den här diskussionen hittade Google: https://discussions.apple.com/thread/5498097?...

Om du läser tråden får du tips på hur du kan gå till väga. Du behöver alltså 1 USB-minne till installeraren och 1 annat till installera systemet på.

Skulle också rekommendera, som också sägs i slutet, att du hellre använder en disk att installera systemet på, eftersom en USB-sticka är lite långsam.

Mavericks hittar du inte för att det är för gammalt. Sök på Yosemite istället.

Här kan du läsa lite om dual-boot på OSX:
http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software...

Edit: Kan vara så som panther skriver, dvs att du behöver två stickor, eller bättre, en extern disk och en sticka. Misstänker att El Capitan säger ifrån när du kör installeraren då den inte vill installera ett äldre os.

Ursprungligen av panther:

Den här diskussionen hittade Google: https://discussions.apple.com/thread/5498097?...

Om du läser tråden får du tips på hur du kan gå till väga. Du behöver alltså 1 USB-minne till installeraren och 1 annat till installera systemet på.

Skulle också rekommendera, som också sägs i slutet, att du hellre använder en disk att installera systemet på, eftersom en USB-sticka är lite långsam.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Mavericks hittar du inte för att det är för gammalt. Sök på Yosemite istället.

Här kan du läsa lite om dual-boot på OSX:
http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software...

Edit: Kan vara så som panther skriver, dvs att du behöver två stickor, eller bättre, en extern disk och en sticka. Misstänker att El Capitan säger ifrån när du kör installeraren då den inte vill installera ett äldre os.

Lyckades få igång en boot disk med Yosemite, dock så fick jag upp denna när jag skulle boota med den

Ursprungligen av Marc87:

Lyckades få igång en boot disk med Yosemite, dock så fick jag upp denna när jag skulle boota med den

Vilken version av Yosemite har du installerat? Den datorn (early 2015) kräver minst 10.10.2.

Hur formaterade du USB-minnet före installationen? Ska vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended.

Har du använt ett USB3-minne? Annars kan det nog bli lite långsamt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av Yosemite har du installerat? Den datorn (early 2015) kräver minst 10.10.2.

Hur formaterade du USB-minnet före installationen? Ska vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended.

Har du använt ett USB3-minne? Annars kan det nog bli lite långsamt.

Okänt vilken version av Yosemite jag fick ner, någon aning hur man kan kolla detta? Har fixat hem både 10.10.2 och 10.10.3 men med hjälp av Diskmaker X 5 så går ingen av dessa att göra en bootbar disk, försöker nu via transmac på en PC att se om det fungerar.

Använde partitionstabell GUID Partition Map och OS X Extended (journaled).

Har inte fått igång fungerande bootbar USB installations minne ännu, det är där allt stannat just nu.

Vad menar du med "fixat hem"?

Om det inte funkar med DiskMaker så är det antingen fel filer du har fått tag på...
- Hämta hem från Mac App Store. Då borde du få 10.10.5

Eller så är det något fel på USB-minnet.
- Jag har varit med om USB-minnen som vägrat bli bootbara OS X-installationer...
- Prova ett annat minne.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "fixat hem"?

Om det inte funkar med DiskMaker så är det antingen fel filer du har fått tag på...
- Hämta hem från Mac App Store. Då borde du få 10.10.5

Eller så är det något fel på USB-minnet.
- Jag har varit med om USB-minnen som vägrat bli bootbara OS X-installationer...
- Prova ett annat minne.

Kan inte hämta hem ifrån App Store, enda jag hittar där är El Capitan, ska se om en vän med en äldre Mac kan hjälpa mig att fixa en bootbar installations USB, om någon vet var jag kan få tag i en fungerande Yosemite kopia som man kan skapa en bootbar installation USB med är jag väldigt tacksam.

Här är en länk: http://www.macupdate.com/app/mac/48498/os-x-y...

Annars så har ju folk hämtat sina osx på sina apple-id så du får nåt fråga någon du känner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-06 16:44
Ursprungligen av Marc87:

Kan inte hämta hem ifrån App Store, enda jag hittar där är El Capitan, ska se om en vän med en äldre Mac kan hjälpa mig att fixa en bootbar installations USB, om någon vet var jag kan få tag i en fungerande Yosemite kopia som man kan skapa en bootbar installation USB med är jag väldigt tacksam.

Prova med att välja menyn Köpt i App Store, där hittar jag Yosemite och jag har El Capitan installerad

Ursprungligen av panther:

Här är en länk: http://www.macupdate.com/app/mac/48498/os-x-y...

Annars så har ju folk hämtat sina osx på sina apple-id så du får nåt fråga någon du känner.

Länken download går vidare till att jag ska lämna macupdate som sedan tar mig vidare till App Store där Yosemite inte finns.

Ursprungligen av Gnulia:

Prova med att välja menyn Köpt i App Store, där hittar jag Yosemite och jag har El Capitan installerad

Varit i menyn Köpt i App Store och får enbart upp El Capitan, datorn kom med Yosemite så nog därför den inte hittar Yosemite.

Ursprungligen av Marc87:

Varit i menyn Köpt i App Store och får enbart upp El Capitan, datorn kom med Yosemite så nog därför den inte hittar Yosemite.

Eftersom datorn kom med Yosemite har du förmodligen inte "köpt" det och finner därför inte i App Store.

Du kommer åt Yosemite genom att starta Internet Recovery med knappkombinationen CMD+Option (ALT)+R

Då installeras Yosemite istället för El Capitan.

EDIT: Glöm inte att använda ALT också. CMD+R ger dig fel recovery!

Ursprungligen av Borttaget:

Eftersom datorn kom med Yosemite har du förmodligen inte "köpt" det och finner därför inte i App Store.

Du kommer åt Yosemite genom att starta Internet Recovery med knappkombinationen CMD+Option (ALT)+R

Då installeras Yosemite istället för El Capitan.

EDIT: Glöm inte att använda ALT också. CMD+R ger dig fel recovery!

Ska prova detta, fungerar att installera det till en USB via detta?

Senast redigerat 2018-07-23 13:48
Ursprungligen av Marc87:

Ska prova detta, fungerar att installera det till en USB via detta?

Tyvärr inte. Det installerar Yosemite direkt.

Ursprungligen av Borttaget:

Tyvärr inte. Det installerar Yosemite direkt.

Fungerade inte, den bad mig kontakta Apple Care...

Senast redigerat 2018-07-23 13:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-07 10:59

Och om du gör det?

Jag har Mavericks på en 16 GB USB-sticka för nyinstallation av OS.
PMa om du är intresserad.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag har Mavericks på en 16 GB USB-sticka...

Det går inte att köra Mavericks på den datorn. Den kräver minst 10.10.2. Se tidigare inlägg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det går inte att köra Mavericks på den datorn. Den kräver minst 10.10.2. Se tidigare inlägg.

Ah, missade det, tack.

Fick igång en Yosemite 10.10.4 till slut på ett USB-3 minne, tack för hjälpen allesammans!

Mod kan stänga tråden om så vill.

1
Bevaka tråden