Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej finns det någon som kan tala om vad jag gör för fel imac20

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-06 18:44

Jag har fått problem med en Imac 20 som inte vill installera osx 5 på hårddisken Den kan formatera och radera hårddisken men när man skall installera osx5 så går det inte stoppar med att den inte kan installera på denna hårddisken.
Vad gör jag för fel kan jag få tips på vad jag gör fel????

Använd gärna rätt benämningar. Det finns inget som heter osx5. Jag gissar att du menar OS X 10.10.5. Din hemmagjorda benämning ligger egentligen närmare OS X 10.5, men den är så gammal så det är nog mindre troligt att det är den versionen som avses.

Exakt vilken iMac-modell är det?
Vad är det för installationsfil (skiva?) du försöker använda?
Vilket operativsystem hade datorn tidigare?
Vad är orsaken till att du behöver installera om? Uppstod det något problem med det gamla operativsystemet?
Hur har du formaterat disken?

Senast redigerat 2015-12-06 21:06
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-12-06 20:05

Det skulle kunna vara OS X 10.5 det handlar om. Det skrivs om en iMac G5 här http://www.99mac.se/forum/p/2192741 och den klarar upp till 10.5.8

  • Medlem
  • 2015-12-06 20:05

Får jag gissa? Du försöker installera ett system från två grå DVD-skivor? Om inte det fungerar så är det troligt att de levererades med an annan Mac-modell eftersom dessa var modellspecifika.

Ja, då är det kanske 10.5 som avses, trots allt. Och då lär det handla om att det är fel installationsskivor som används.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-08 17:35

hej finns det någon som kan tala om vad jag gör för fel imac20

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd gärna rätt benämningar. Det finns inget som heter osx5. Jag gissar att du menar OS X 10.10.5. Din hemmagjorda benämning ligger egentligen närmare OS X 10.5, men den är så gammal så det är nog mindre troligt att det är den versionen som avses.

Exakt vilken iMac-modell är det?
Vad är det för installationsfil (skiva?) du försöker använda?
Vilket operativsystem hade datorn tidigare?
Vad är orsaken till att du behöver installera om? Uppstod det något problem med det gamla operativsystemet?
Hur har du formaterat disken?

Det är 0sx 10.5 står det på skivan, Formaterat med vertygs programmet och skriva över med 0 or och det är med den gamla G5 processorn 1,8.
Det var samma operativ system innan men hårdisken är inte så bra den vägrade starta och sedan gick den ner ofta så man måste starta om den.
Så därför har jag satt ditt en hårdisk med samma storlek formaterat och installerat enligt de svarta cdskivorn med X på Leopard 10.5.0.
Jag har kommit till installera operativ systemet men sedan snurrar det en stund och sedan får jag reda på det går inte att installera på den här datorn .
Vad finns det mer att göra???? får snart hjärnblödning av detta
MVH Janne
maila TILL Inosson @yahoo.se

Du svarade inte på hur disken är formaterad:
- Vilken partitionstabell? (För en G5:a ska det vara Apple Partition Map)
- Vilket filsystem? (Ska vara Mac OS Extended)

Senast redigerat 2015-12-09 10:20
Ursprungligen av Janne56:

...de svarta cdskivorn med X på Leopard 10.5.0

Det är bra att det är svarta skivor med X på. Då bör det funka att installera från dem.

Men väntar med spänning på svaren kring formateringen. Jag lutar nog fortfarande åt att felet ligger där.

Ursprungligen av Janne56:

...men hårdisken är inte så bra den vägrade starta och sedan gick den ner ofta så man måste starta om den...

Vad menar du med "gick ner"? Beskriv gärna symptomen lite närmare.

Är du säker på att hårddisken var problemet. Det kan vara någon annan komponent som gör att den "går ner". Det är ju trots allt en 11 år gammal dator vi pratar om.

Ursprungligen av Janne56:

...satt ditt en hårdisk med samma storlek...

Du har bytt ut den interna disken? En ny disk, eller en gammal disk från en annan dator?

Eller är det en extern disk du försöker installera på?

Berätta gärna lite mer om disken.

Ursprungligen av Janne56:

...maila TILL Inosson @yahoo.se

Varför ska vi mejla? Det är väl bättre om du får svaren här på forumet?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-10 10:38

Du svarade inte på hur disken är formaterad

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du svarade inte på hur disken är formaterad:
- Vilken partitionstabell? (För en G5:a ska det vara Apple Partition Map)
- Vilket filsystem? (Ska vara Mac OS Extended)

Formaterad med verktygsprogrammet på formatera och skriv över med Nollor har jag gjort på Imac 20 från 2005 med G5processor på 1,8
Filsytemet är mac OS extended .
Men det där med apple Partion map vad är det hur ändrar man det? och hur gör man?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-10 10:49

Det är bra att det är svarta skivor med X på. Då bör det funka att installera från dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är bra att det är svarta skivor med X på. Då bör det funka att installera från dem.

Men väntar med spänning på svaren kring formateringen. Jag lutar nog fortfarande åt att felet ligger där.

Vad menar du med "gick ner"? Beskriv gärna symptomen lite närmare.

Är du säker på att hårddisken var problemet. Det kan vara någon annan komponent som gör att den "går ner". Det är ju trots allt en 11 år gammal dator vi pratar om.

Du har bytt ut den interna disken? En ny disk, eller en gammal disk från en annan dator?

Eller är det en extern disk du försöker installera på?

Berätta gärna lite mer om disken.

Varför ska vi mejla? Det är väl bättre om du får svaren här på forumet?

Det är en 160gb sata hårdisk som har suttit i min Mac pro formaterad med 0S x7
Enligt bägge verktyg programmen okey disk.
Det där med att den lade av kanske för att den var för varm hårdisken blev mycket varm den gamle som satt i sedan så ville den inte starta , men den andra hd jag satte i var inte alls så varm så då kunde den gå i minst en timme testa

Ursprungligen av Janne56:

Det är en 160gb sata hårdisk som har suttit i min Mac pro...

Om den har suttit i en Mac Pro (dvs en Intel-Mac) så har den partitionstabell GUID. Det funkar inte i en G5 (dvs en PowerPC-Mac). Där ska det vara Apple Partition Map. Du ändrar detta i Skivverktyg. Se bifogad bild.

Ursprungligen av Janne56:

...formaterad med 0S x7

Det heter inte 0S x7. Det heter inte heller OS x7.

Det heter OS X 10.7.

Eller skriv bara 10.7 - eller Lion - det funkar också.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-12 14:16

Tack nu kanske det fungerar

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den har suttit i en Mac Pro (dvs en Intel-Mac) så har den partitionstabell GUID. Det funkar inte i en G5 (dvs en PowerPC-Mac). Där ska det vara Apple Partition Map. Du ändrar detta i Skivverktyg. Se bifogad bild.

Det heter inte 0S x7. Det heter inte heller OS x7.

Det heter OS X 10.7.

Eller skriv bara 10.7 - eller Lion - det funkar också.

Nu installeras 5 på Datorn tror det är okey nu tack för hjälpen

1
Bevaka tråden