Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone andrahandsvärde

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj
Jag är ute efter begagnad iphone och en sak som slog mig är hur högt andrahandsvärde iphone 5 uppåt idag, även 4s hade också högt värde strax innan 6an kom eller är jag helt ute och cyklar?

Det jag är ute efter och vill diskutera är delvis att man ser hur folk behandlar sina mobiler dvs sprunken skärm, massa repor och annat satyg och ändå kan ta vansinne hög pris för en "defekt" mobil.

Slutord: vad är det som gör att iphone har så högt andrahandsvärde?

Ursprungligen av Laserturken:

Slutord: vad är det som gör att iphone har så högt andrahandsvärde?

Tillgång och efterfrågan som alltid.
Dessa som satt ett orimligt högt pris på en mer eller mindre defekt enhet får nog inte heller dessa sålda till det priset.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-12-04 06:12

Min 4S och 6S+ har samma versionsnummer (9.1) på OS:et, det säger väl allt, jmf med en Androidlur från samma tid som 4S, kan man köra dagens version av Android på den...?
Naturligtvis vet jag att 9.1 inte har samma finesser på 4S men det funkar utmärkt ändå.
Det tror jag gör att man betalar mer för begagnade iPhones.

Ursprungligen av Laserturken:

Halloj
Jag är ute efter begagnad iphone och en sak som slog mig är hur högt andrahandsvärde iphone 5 uppåt idag, även 4s hade också högt värde strax innan 6an kom eller är jag helt ute och cyklar?

Det jag är ute efter och vill diskutera är delvis att man ser hur folk behandlar sina mobiler dvs sprunken skärm, massa repor och annat satyg och ändå kan ta vansinne hög pris för en "defekt" mobil.

Slutord: vad är det som gör att iphone har så högt andrahandsvärde?

Som sagt, kan de ta ett vansinnigt högt pris? Blir mobilerna sålda till det priset?

Men andrahansmarknaden är en förhandlingsmarknad - lägg ett motbud!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-12-04 09:12

Så vansinnigt högt är det väl inte?
Jag ska sälja min 5S och kikat runt lite på tradera osv, verkar som jag kan få runt 2000.
En ny ligger fortfarande över 5000 (jag har 64GB).

Ursprungligen av keptang:

Tillgång och efterfrågan som alltid.
Dessa som satt ett orimligt högt pris på en mer eller mindre defekt enhet får nog inte heller dessa sålda till det priset.

Absolut är det så men ta tex iphone 5c har sett vissa för runt 2k och då är det ändå bara 8gb och även vissa 5or, 5S förstår jag ligger fortfarande högt.

Ursprungligen av Json_81:

Så vansinnigt högt är det väl inte?
Jag ska sälja min 5S och kikat runt lite på tradera osv, verkar som jag kan få runt 2000.
En ny ligger fortfarande över 5000 (jag har 64GB).

Javisst är det så desto mer minne desto fler 100lappar kan man slänga på.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-05 19:30
Ursprungligen av Json_81:

Så vansinnigt högt är det väl inte?
Jag ska sälja min 5S och kikat runt lite på tradera osv, verkar som jag kan få runt 2000.
En ny ligger fortfarande över 5000 (jag har 64GB).

Jag sålde fruns 5S 32GB för 2500, men den såg ut som ny.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-12-05 22:09
Ursprungligen av mattiL:

Jag sålde fruns 5S 32GB för 2500, men den såg ut som ny.

Min är i bra skick med, men USA-modellen så inte fullt stöd för svenskt 4G så räknar lite lågt.
Låter som ni fick väldigt bra av vad jag sett dock.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-19 15:46

Här är en 2G 8GB för 40000kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-19 16:13
Ursprungligen av Json_81:

Så vansinnigt högt är det väl inte?
Jag ska sälja min 5S och kikat runt lite på tradera osv, verkar som jag kan få runt 2000.
En ny ligger fortfarande över 5000 (jag har 64GB).

Fjällan hade också en 5S och jag jag köpte 7:an så fick hon min 6S. Jag sålde då hennes 5S, den gick också för 2500 kr trots den hade en hel del skavanker.

  • Medlem
  • 2016-10-19 16:18
Ursprungligen av Hjopek:

Min 4S och 6S+ har samma versionsnummer (9.1) på OS:et, det säger väl allt, jmf med en Androidlur från samma tid som 4S, kan man köra dagens version av Android på den...?
...

Ja, det går allt som oftast, men kräver en hel del arbete och kunskaper i att "roota" och "flasha".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-19 16:35
Ursprungligen av Alix:

Ja, det går allt som oftast, men kräver en hel del arbete och kunskaper i att "roota" och "flasha".

Och gäller att ha rätt telefon med om det ska vara stabilt.
Testade på en Samsung S3 för ett tag sen, där verkade allt fungera som det skulle.
Har man någon lite ovanligare lur är det inte säkert att det finns alls, eller funkar bra.

  • Medlem
  • 2016-10-19 16:47
Ursprungligen av Json_81:

Och gäller att ha rätt telefon med om det ska vara stabilt.
Testade på en Samsung S3 för ett tag sen, där verkade allt fungera som det skulle.
Har man någon lite ovanligare lur är det inte säkert att det finns alls, eller funkar bra.

Nej, det finns ju väldigt många Androidmobiler, jämförelsevis, men om man tar de modeller som försöker eller har försökt konkurrera med Iphone så finns det vanligtvis väl fungerande lösningar. Som den S3 du nämner.

Ursprungligen av Alix:

Ja, det går allt som oftast, men kräver en hel del arbete och kunskaper i att "roota" och "flasha".

Orka...

  • Medlem
  • 2016-10-19 18:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Orka...

Jo, det är motiverat, för ofta är hårdvaran bra nog för ett fortsatt liv, det är bara det att tillverkarna har övergett mobilernas mjukvara. En stor nackdel med Android, men som många försöker råda bot på via Cyanogenmod, med flera.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-19 22:12
Ursprungligen av Alix:

Jo, det är motiverat, för ofta är hårdvaran bra nog för ett fortsatt liv, det är bara det att tillverkarna har övergett mobilernas mjukvara. En stor nackdel med Android, men som många försöker råda bot på via Cyanogenmod, med flera.

Det var precis vad som fick mig att gå tillbaka till iphone (hade den första, sen körde jag android tills jag skaffade en 4S).
Även fast jag flashade in nyare versionen var det oftast något som strulade. BT, WiFi, kameran var vanligt att det var problem med.
Nu använde jag aldrig S3'an som huvudtelefon men på den verkade allt funka fint med 6.0.1 (tror jag den cyanogenmod versionen var) så det kanske blivit bättre. Och till skillnad från med samsungs mjukvara upplevde jag den som snabbare än 4S (vilket den borde vara om man tittar på teknisk spec).

  • Medlem
  • 2016-10-19 22:22
Ursprungligen av Json_81:

Det var precis vad som fick mig att gå tillbaka till iphone (hade den första, sen körde jag android tills jag skaffade en 4S).
Även fast jag flashade in nyare versionen var det oftast något som strulade. BT, WiFi, kameran var vanligt att det var problem med.
Nu använde jag aldrig S3'an som huvudtelefon men på den verkade allt funka fint med 6.0.1 (tror jag den cyanogenmod versionen var) så det kanske blivit bättre. Och till skillnad från med samsungs mjukvara upplevde jag den som snabbare än 4S (vilket den borde vara om man tittar på teknisk spec).

Ja, det går snabbt med Cyanogenmod. De utvecklas snabbt. Premiumsegmentet har stort stöd. Många inofficiella ROM funkar också bra. Jag har prövat flera på vitt skilda plattformar. Xperia, Huawei, Alcatel, Motorola, Samsung, ZTE... Det som brukar försvinna är inbyggd FM-radio. Småstrul är det ju med original-ROM också...

1
Bevaka tråden