Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komplett system

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-05 15:38

Behöver tips på ny datorlösning.
Jag behöver en "stationär" dator som jag kopplar två skärmar till, jag kommer inte sitta med tunga video eller bildredigeringar men den måste vara snabb på "nätet", i excel- och word samt diagramhantering.
Kommer ha 1 gig fiber indraget, förslag på BRA router? Till den stationära kommer jag nog vilja köra kabel, men har ju både iPhone, ATV, iPad, Sonos samt bärbar dator som måste fungera bra och dessa går på wifi.

Har kollat på dessa alternativ:
Alt. 1
1 st Mac mini 2,8 GHz, 16GB ram och 1 TB hårddisk
2 st separata datorskärmar

Alt. 2
1 st 15-tums MacBook Pro 2,2 GHz, 16GB och 256 GB flash (köra denna som både bärbar och stationär o docka den till två skärmar)
2 st separate datorskärmar
Är dock tveksamt till denna lösning då jag tror att jag kommer behöva ha den "stationära" igång samtidigt som jag kör den bärbara.

Alt. 3
1 st iMac 27 tum
Köpa till en separat skärm MEN jag vill egentligen ha allting enhetligt och misstänker att man inte kan köra 2 st iMac och koppla ihop dessa så att det blir som en?

Mac Pro tycker jag är alldeles för dyr och tror inte jag behöver den kapaciteten för ändamålet?
Apple´s Thunderbolt display tycker jag det verkar vara ett sjukt överpris på då den känns väldigt gammal och utan Retina?
Önskar därför förslag på andra BRA skärmar som håller samma klass på design?

Som det verkar faller det kanske mest mot en Mac mini, men tror ni kapaciteten är tillräcklig? Eller har ni andra förslag än de ovan?
Kommer även köra en separat hårddisk som jag kommer ha som medialagring, filmer, musik, bilder m.m. Denna vill jag dock ska vara tillgänglig både ifrån den bärbara och den stationära såklart, finns möjlighet att koppla på något sätt så jag även kommer åt filmer o bilder på den externa hårddisken via iPaden?

Kommer även ha ATV och vill kunna köra filmer ifrån den externa hårddisken till ATV men utan att behöva slå på en dator, funkar det att köra Plex system och köra det via iPaden?

Tack på förhand!

Vad får det kosta? Själv skulle jag ha kört på en Mac Mini.

Vill du köra Plex utan att ha datorn igång så behöver du köra Plex Servern på en enhet som är påslagen, tex en NAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-05 15:57

Har inte funderat över priset så mycket utan mer att jag får ett system som är bra för ändamålet. Det innebär samtidigt att jag inte är sugen på att t ex köpa Mac Pro för 25 000:- bara för att... Vill ju såklart hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt eftersom paketet innefattar stationär dator, bärbar dator, skärmar, hårddisk m.m. m.m. och det kommer bli dyrt oavsett vad man egentligen väljer. :/

#1: Är lite tveksam till att hänga två skärmar på en Mac mini. Har inte testat själv men grafiken är inte den snabbaste och det kan bli många pixlar. Dessutom har du bara en displayport och en HDMI, så du är begränsad till en 2560x1600 (displayport) och en 1920x1080 (HDMI, ej räknat 4K som bara gör 30 Hz).

Du kanske kan få ett bättre svar från nån som använder en mini med två skärmar.

#2: Skulle nog funka bra. Jag kör intern skärm plus extern 34-tummare till min med Intel-grafiken för över 10 miljoner pixlar och den orkar med det bara fint.

#3: iMac + extern skärm är nog ett bra val (kanske bästa). Hur menar du med att koppla ihop två till en? De gamla utan retina kan du använda som världens dyraste thunderbolt-skärm om du vill.

Om du vill ha en riktigt bra stationär dator kanske ett alternativ är att köpa en begagnad Mac Pro och uppgradera skiten ur den. (Eller förresten, du behöver inte ens uppgradera för den är lika snabb som en ny mini redan om du hittar en 4,1 från 2009.) Då kan du stoppa i en snabb SSD att starta från och extra lagring om du behöver. Sen kan du köpa vilka skärmar du vill, beroende på vad grafikkortet stödjer.
Jag tänker på en liknande modd som Andree gjort i den här tråden.

Och Plex på iPad kan inte läsa direkt från en hårddisk. Krävs en dator, NAS eller annan mojäng som kan köra Plex media server. Detsamma gäller för dina bilder.

Senast redigerat 2015-12-05 16:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

#1: Är lite tveksam till att hänga två skärmar på en Mac mini. Har inte testat själv men grafiken är inte den snabbaste och det kan bli många pixlar. Dessutom har du bara en displayport och en HDMI, så du är begränsad till en 2560x1600 (displayport) och en 1920x1080 (HDMI, ej räknat 4K som bara gör 30 Hz).

Går ju att daisy chaina två display port skärmar.

Ursprungligen av suddgummi:

Går ju att daisy chaina två display port skärmar.

Ja det har du rätt i. Eller thunderbolt i alla fall. Kan bli lite dyrare dock.

Doy, såg att mini faktiskt har två stycken Thunderbolt/mini DisplayPort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-05 22:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

#1: Är lite tveksam till att hänga två skärmar på en Mac mini. Har inte testat själv men grafiken är inte den snabbaste och det kan bli många pixlar. Dessutom har du bara en displayport och en HDMI, så du är begränsad till en 2560x1600 (displayport) och en 1920x1080 (HDMI, ej räknat 4K som bara gör 30 Hz).

Du kanske kan få ett bättre svar från nån som använder en mini med två skärmar.

#2: Skulle nog funka bra. Jag kör intern skärm plus extern 34-tummare till min med Intel-grafiken för över 10 miljoner pixlar och den orkar med det bara fint.

#3: iMac + extern skärm är nog ett bra val (kanske bästa). Hur menar du med att koppla ihop två till en? De gamla utan retina kan du använda som världens dyraste thunderbolt-skärm om du vill.

Om du vill ha en riktigt bra stationär dator kanske ett alternativ är att köpa en begagnad Mac Pro och uppgradera skiten ur den. (Eller förresten, du behöver inte ens uppgradera för den är lika snabb som en ny mini redan om du hittar en 4,1 från 2009.) Då kan du stoppa i en snabb SSD att starta från och extra lagring om du behöver. Sen kan du köpa vilka skärmar du vill, beroende på vad grafikkortet stödjer.
Jag tänker på en liknande modd som Andree gjort i den här tråden.

Och Plex på iPad kan inte läsa direkt från en hårddisk. Krävs en dator, NAS eller annan mojäng som kan köra Plex media server. Detsamma gäller för dina bilder.

Jo, såg att mini har 2 Thunderbolt portar så den borde fungera med två skärmar MEN om det är som du säger att en Mac Pro från 2009 är lika snabb så kanske detta är ett alternativ? Den har även en liten SSD.
http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro___Eiz...

Samma pris.... Men skulle man behöva uppgradera något mer? Är inte så hajj på detta.... :/

Alternativt denna
http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro__Helt...
Denna är ju dock ny och mycket dyrare...

Men det finns ingen begränsning i om man skulle köpa en begagnad Mac Pro, typ med att använda deras senaste magic Mouse och Magic Keybord?
Man kanske måste uppgradera nätverkskortet för att klara högre hastighet?
Men den är kompatibel med NAS och ATV4 etc?

Som sagt, ganska okunnig inom tekniska biten...

Förutsatt att du väljer en Mac Pro 4,1 eller 5,1 så behöver du inte uppgradera så mycket. De kan köra senaste OS X El Capitan.

Jag tittar på kraven för Magic keyboard/mouse/trackpad. Tangentbordet kräver bara bluetooth och El capitan. Musen och trackpaden däremot kräver Bluetooth 4.0 så det måste du uppgradera i så fall. Kan inte garantera att de funkar med tredjepartsmoduler utan problem tyvärr för jag har inte prövat själv.

En annan grej som inte funkar med dessa Mac Pro är Airplay display mirroring.

Alla Mac Pro någonsin har haft gigabit ethernet så det behöver du inte tänka på.

Och NAS ska funka med vilken dator som helst. Kan inte se nåt som skulle vara ett problem med en sådan Mac Pro.

Annars kan jag inte komma på nåt som inte skulle funka. Fördelen med Minin är ju att du har en garanterat modern maskin som antagligen kommer hänga med i minst 5 år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-07 21:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Förutsatt att du väljer en Mac Pro 4,1 eller 5,1 så behöver du inte uppgradera så mycket. De kan köra senaste OS X El Capitan.

Jag tittar på kraven för Magic keyboard/mouse/trackpad. Tangentbordet kräver bara bluetooth och El capitan. Musen och trackpaden däremot kräver Bluetooth 4.0 så det måste du uppgradera i så fall. Kan inte garantera att de funkar med tredjepartsmoduler utan problem tyvärr för jag har inte prövat själv.

En annan grej som inte funkar med dessa Mac Pro är Airplay display mirroring.

Alla Mac Pro någonsin har haft gigabit ethernet så det behöver du inte tänka på.

Och NAS ska funka med vilken dator som helst. Kan inte se nåt som skulle vara ett problem med en sådan Mac Pro.

Annars kan jag inte komma på nåt som inte skulle funka. Fördelen med Minin är ju att du har en garanterat modern maskin som antagligen kommer hänga med i minst 5 år till.

Tack!

Det slutade nu med att jag köpte en ny Mac Pro, dock den lilla modellen. Den borde räcka ett tag plus att jag kan koppla även fler än två skärmar om jag skulle vilja det. Sen går den att uppgradera med tiden t ex minnet och sånt även om det faktiskt är en fördel på de äldre Pro modellerna att burken är större.

Okej, grattis! Hoppas du blir nöjd.

1
Bevaka tråden