Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Air ska till återvinningsstationen, men till vilken avdelning?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 10:07

Metall, elektronik eller batteriholken? Valet står nog mest mellan metall eller batteri. Eller är det mest batteri?

I allt som rör sig, lyser eller låter, finns ett batteri som ska lämnas åter!
https://www.youtube.com/watch?v=IEpIyIHIm0I

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-29 11:23

Lägg den i avdelningen Marknad här på forumet.

Ursprungligen av reboot81:

Lägg den i avdelningen Marknad här på forumet.

Bra tips. Frågan vilken modell det är och om den är i fungerande skick.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-29 16:09

Om priset är rätt finns alltid köpare..
Undrar vad som inte fungerar på den?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 16:18

Det är en MBA 13" mid 2011. Skärmen flimrar eller fryser helt när den står uppfälld i vissa vinklar, då får jag vicka den lite fram och tillbaka tills det kommer ett läge där den fungerar. Dom flesta tangenter på qwerty-raden reagerar inte alls när den är kall (nystartad), efter en kvart igång så fungerar dom igen. Isolering runt laddsladden runt L-kontakten har äntligen spruckit, metallstrumpan under isolering börjar också ge med sig.

SSD är urplockad för destruktion.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-29 16:51
Ursprungligen av Mija:


SSD är urplockad för destruktion.

Är den oxå trasig? Om inte bör du kunna sälja den, SSD kan gå sönder och endast Apple säljer SSD som passar i den (och andra bärbara Macar).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 17:20
Ursprungligen av reboot81:

Är den oxå trasig? Om inte bör du kunna sälja den, SSD kan gå sönder och endast Apple säljer SSD som passar i den (och andra bärbara Macar).

OWC säljer SSD till just 2011 modellen om någon behöver. Min SSD är inte till salu.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Re...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 17:22

En 99mac-medlem har hört av sig, kommer och hämtar maskinen i veckan. Återvinningen är inställd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-29 17:40
Ursprungligen av Mija:

OWC säljer SSD till just 2011 modellen om någon behöver. Min SSD är inte till salu.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Re...

Ja just det ja. För tusen spänn. Men destruera du på, pengar och naturresurser är ju oändligt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 17:43

Det har med informationshygien att göra. Men sånt förstår du dig uppenbarligen inte på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-29 17:57
Ursprungligen av Mija:

Det har med informationshygien att göra. Men sånt förstår du dig uppenbarligen inte på.

En Secure Erase ATA på ett flashminne - kan det vara något?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 18:01
Ursprungligen av frazze:

En Security Erase på ett flashminne - kan det vara något?

Nej det är inget alternativ, men tack för förslaget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-29 18:03
Ursprungligen av Mija:

Nej det är inget alternativ, men tack för förslaget.

Sorry, jag skrev fel först. En Secure Erase ska det ju vara då man 1-ställer cellerna. Inte att skriva över multipla gånger, som det ibland felaktigt blandas ihop mellan flashminne och magnetiskt minne.

Berätta gärna varför 1-ställning av alla celler i ett flashminne ändå gör att du kan återlösa det gamla tillståndet (0/1) i cellen. Jag har hittills inte hittat något papper som beskriver hur man utifrån 1-ställnigen kan göra det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-29 18:30
Ursprungligen av frazze:

Sorry, jag skrev fel först. En Secure Erase ska det ju vara då man 1-ställer cellerna. Inte att skriva över multipla gånger, som det ibland felaktigt blandas ihop mellan flashminne och magnetiskt minne.

Berätta gärna varför 1-ställning av alla celler i ett flashminne ändå gör att du kan återlösa det gamla tillståndet (0/1) i cellen. Jag har hittills inte hittat något papper som beskriver hur man utifrån 1-ställnigen kan göra det.

Intressant men överkurs.

Ursprungligen av Mija:

Det har med informationshygien att göra. Men sånt förstår du dig uppenbarligen inte på.

Har man ett vettigt lösenord på FileVault så är datan lika hemlig ens egna tankar. Vilket du tack och lov har, som förstår dig på sånt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-11-29 18:38

Jag har givetvis FileVault påslaget. Men vi har helt enkelt olika syn på det här med hårddiskar/SSD och informationen på dom. Det är kanske bättre att starta en ny tråd för att diskutera det ämnet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-29 23:51
Ursprungligen av reboot81:

Den där artikelförfattaren borde man ta ett enskilt samtal med... Om man skriver om SSD och samtidigt skriver

Citat:

or you can overwrite the SSD multiple times

så borde man få indragen veckopeng! Hela sista stycket om

Citat:

Overwriting the drive

diskvalificerar författaren.
Förlåt - tillbaka till huvudfilmen och kassering av dator!

1
Bevaka tråden