Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp inget osx sedan windows xp installation

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej någon som kan akut hjälpa mig..
Installerade windows xp på min mac och råkade då formatera hela hårddisken så nu har jag bara Xp dessutom utan internet.
Har testat sätta in osx skivan leopard version 10.5
Samt hålla in Alt vid uppstart då kommer windows och max os x install dvd upp men när jag klickar på osx install dvd så låser sig musen och hela datorn sedan händer inget mer.. Har testat trycka av och upprepa detta utan resultat så om någon har något bra tips hur jag återställer min mac till vanlig igen vore jag väldigt tacksam Mvh

Eller är datorn helt förstörd nu?

Senast redigerat 2015-11-17 20:41
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-17 20:42

Det underlättar om du berättar vilken model av Mac du har, så detaljerat du kan.
Modellnummer?

Ursprungligen av mattiL:

Det underlättar om du berättar vilken model av Mac du har, så detaljerat du kan.
Modellnummer?

A1278 står det på baksidan av datorn tror den är från 2007 nån gång köpte jag den mac book pro 13" bärbar

Eller om det var senare jag köpte kommer inte riktigt ihåg har serie nr på baksidan med W8922E7Y66D om de hjälper något inte så kunnig sj på datorer

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-17 22:29

Nej datorn kan inte gå sönder av att du installerar XP.
Du har en MBP Mid-2009 13".
Prova att koppla bort musen och allt annat förutom strömsladden.
Prova att återsälla SMC och NVRAM.

Sidospår: Varför vill du installera ett 14 år gammalt "osäkert" operativsystem som ej längre uppdateras med säkerhetsfixar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-17 22:56
Ursprungligen av Kotte88:

Har testat sätta in osx skivan leopard version 10.5

Är det den grå installations-DVDn som följde med datorn vid leverans eller är det en svart/lila DVD som köpts separat? Om det är en köpe-DVD med 10.5 Leopard så kan det vara för låg version, din dator behöver minst version 10.5.7 för att starta (vilket den grå skivan har).

Det bästa är om du har tillgång till en skiva med Mac OS X 10.6 Snow Leopard, kan köpas via länken. Du kommer ändå behöva uppgradera till 10.6 för att få tillgång till App Store för att därigenom gratis kunna uppdatera till det nu aktuella 10.11 El Capitan.

Ursprungligen av reboot81:

Sidospår: Varför vill du installera ett 14 år gammalt "osäkert" operativsystem som ej längre uppdateras med säkerhetsfixar?

Kanske av samma anledning som att java och flash finns. Vissa behöver det

Eh...är du säker på att hårddisken fortfarande har en hfs+ partition....

Antar att de är det där med för gammal version på dvdn då eftersom detta är en svart/lila jag köpt separat då jag tappat bort den orginal jag fick med får testa köpa snow leopard då, om det inte går ladda hem till usb minne på en vanlig windows dator men de kanske är komplicerat

1
Bevaka tråden