Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmet Bilder förstört?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
För att snabbt frigöra utrymme på min hårddisk flyttade jag över ett par mappar med bilder från iPhoto till extern hårddisk. Jag har gjort detta för längesedan och var inte riktigt säker på vad jag gjorde - i synnerhet inte efter att El Capitain sett till att det fanns en iPhoto library och en Bilder library. De såg båda ut att innehålla en massa information när jag tittade på dem via Finder, men efter att ha flyttat en mapp från iPhoto insåg jag att det inte gjort något med diskutrymmet, så jag fick flytta motsvarande mapp från Bilder Library också. (eller om det var tvärt om ) Det hela såg ut att ha fungerat fint, men när jag idag skulle öppna bilder så verkar programmet inte funka riktigt. Programmet ser ut att starta, det kommer en list längst upp på skrivbordet, men inget fönster. Under de olika rubrikerna i listen är det mesta grått och går inte att öppna. Jag kan få fram ett fönster, men det är helt tomt och klickar jag på Visa alla fönster kommer ett helt tomt skrivbord upp. Har jag på något sätt förstört programmet genom att flytta mappar i Finder? Finns det något program man kan felsöka mappar med? Borde det inte komma upp något felmeddelande om ett program ör trasigt?
Hur borde jag gjort om det nu var fel att i Finder Visa paketets innehåll och därifrån flyttat mappar med foto?
Hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-12 19:51

Du kan pröva att Reparera bilder-biblioteket.

Nej, man bör inte gå in och pilla manuellt i ett bibliotek.
Men enklast är nog att återställa från säkerhetskopian.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-13 11:17

Jag skulle vilja gå ännu längre och säga att man SKA inte flytta runt bland mappar/bilder i iPhotos/Bilders innehåll.
Dessa program funkar som en databashanterare, och flyttar man manuellt på innehållet så tror programmen att allt finns kvar som det låg när programmet kördes sist. Det kan förstöra hela databasstrukturen.
Manipulering av bilder/mappar ska göras från programmet.
Att du var tvungen att radera på två ställen innan du fick effekt beror på att bilderna bara ligger på ett ställe, sedan länkas det innehållet från programmen.

"Dessa program funkar som en databashanterare, och flyttar man manuellt på innehållet så tror programmen att allt finns kvar som det låg när programmet kördes sist. Det kan förstöra hela databasstrukturen.
Manipulering av bilder/mappar ska göras från programmet.
Att du var tvungen att radera på två ställen innan du fick effekt beror på att bilderna bara ligger på ett ställe, sedan länkas det innehållet från programmen."
Jo, jag har förstått att det är så och därför skall jag nu försöka avveckla användandet av det programmet. Visserligen är Bilder lite snabbare på att exportera bilder än iPhoto, men det är ändå frustrerande att inte kunna flytta bilder hit och dit som man vill. Lite märkligt det där att bilderna sparas på ett ställe fast det ser ut som om det är två - tittar man i Infon så innehåller båda paketen ett antal GB, men så är det alltså inte i verkligheten. Avvecklandet lär dock ta tid - ett antal tusen bilder som man skall ta ställning till...

Jag tycker det är frustrerande att hantera bilder i ett filsystem på datorn, så mycket smidigare med iPhoto eller Bilder.

Det beror kanske på hur man använder bilderna? Jag gillar och greja med dem i Photoshop och då sparar jag dem ändå inte i iPhoto/Bilder-databasen. Bridge funkar bra för att kolla igenom vad jag har. På vilket sätt skulle det vara smidigare med iPhoto? Har jag missat något?

Möjligheten att sortera bilderna som du vill, märks bilder med sökord.

Ursprungligen av Svarta Molly:

Det beror kanske på hur man använder bilderna? Jag gillar och greja med dem i Photoshop och då sparar jag dem ändå inte i iPhoto/Bilder-databasen. Bridge funkar bra för att kolla igenom vad jag har. På vilket sätt skulle det vara smidigare med iPhoto? Har jag missat något?

Sätten att söka efter bilder med hjälpa av diverse metadata är motivet för mig att använda bilder.

Men om du använder Photoshop mycket så är det nog (just nu) bättre att hantera bilderna utanför Bilder.

Att bildbiblioteken använder hårda fillänkar för att optimera lagringen på hårddisken har diskuterats i andra trådar. Det kan kännas förvirrande men är riktigt bra på totalen.

1
Bevaka tråden