Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ha fått virus på min iMac!

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min kompis skulle spela agario på min iMac men när han sökte på det stavade han lite fel och kom typ till dowload.mac-install.com sen kom ett meddelande Virus påträffat den senaste webbsidan du besökte har infekterat din enhet med ett ett virus. Tryck på ok för att påbörja reperationsprocesen.
När jag kom och såg det stängde jag blicksnabbt av datorn, jag har starar den igen och jag hittar inga skräp i aktivitskonttrolen och den känns inte segare, borde jag vara orolig?
Jag har ej tryckt ok.

Senast redigerat 2015-11-16 17:05

Du behöver troligtvis inte vara orolig så länge du inte har installerat ngt, vilket du alltid måste godkänna. Du kan möjligtvis ha fått något i Safari, men det kan du kolla med AdwareMedic eller motsvarande.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du behöver troligtvis inte vara orolig så länge du inte har installerat ngt, vilket du alltid måste godkänna. Du kan möjligtvis ha fått något i Safari, men det kan du kolla med AdwareMedic eller motsvarande.

Tack för svaret det var ungefär som jag trodde, jag sett det för på min mobil men jag blev ändå väldigt orolig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 11:09

Utöver detta så finns det ännu inga virus till OS X.

Tror det är mer sannolikt att han får datorn "infekterad" om han påbörjar den så kallade "reparationsprocessen".

Ursprungligen av zinned:

Utöver detta så finns det ännu inga virus till OS X.

Det finns ju inga virus i andra system heller tills någon implanterar dessa?
I och men att man är beroende av andra system så är det systemet - likväl som alla andra - potentiellt sårbar också.

Ursprungligen av calinou:

Det finns ju inga virus i andra system heller tills någon implanterar dessa?
I och men att man är beroende av andra system så är det systemet - likväl som alla andra - potentiellt sårbar också.

Vad menar du med det? Potentiellt sårbar, hur då? Utveckla gärna.

OS X = finns noll virus (Ja, det finns trojaner - men inga virus.)
Windows = finns tusentals virus

Så jag tycker nog att det är en viss skillnad på sårbarheten...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med det? Potentiellt sårbar, hur då? Utveckla gärna.

OS X = finns noll virus (Ja, det finns trojaner - men inga virus.)
Windows = finns tusentals virus

Så jag tycker nog att det är en viss skillnad på sårbarheten...

jag menar att ifall jag tar in filer från andra system i min MBP med OS X (vilket förekommer ganska ofta) hur kan det garanteras att den kan stoppa filerna ifall de är infekterade? Då är den väl indirekt sårbar - precis som alla andra system?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 13:43
Ursprungligen av calinou:

Det finns ju inga virus i andra system heller tills någon implanterar dessa?
I och men att man är beroende av andra system så är det systemet - likväl som alla andra - potentiellt sårbar också.

Inga virus i andra system? Hur menar du? Det finns ju massvis av virus för Windows-plattformen, t ex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 13:59
Ursprungligen av calinou:

jag menar att ifall jag tar in filer från andra system i min MBP med OS X (vilket förekommer ganska ofta) hur kan det garanteras att den kan stoppa filerna ifall de är infekterade? Då är den väl indirekt sårbar - precis som alla andra system?

I ditt exempel är inte din dator sårbar. Dessa potentiella virus kan inte exekveras på din dator.

Däremot kan din dator föra dem vidare till andra datorer, vars OS de möjligtvis kan exekveras på, och där göra skada. Ett antivirusprogram kan ju då hjälpa till att eventuellt förhindra ett sådant scenario.

Ursprungligen av zinned:

I ditt exempel är inte din dator sårbar. Dessa potentiella virus kan inte exekveras på din dator.

Däremot kan din dator föra dem vidare till andra datorer, vars OS de möjligtvis kan exekveras på, och där göra skada. Ett antivirusprogram kan ju då hjälpa till att eventuellt förhindra ett sådant scenario.

Jag menar att den är sårbar i och med att den inte kan sålla bort virus som ev. kan komma i min datorsystem via t ex andra system och appar.

Ursprungligen av calinou:

Jag menar att den är sårbar i och med att den inte kan sålla bort virus som ev. kan komma i min datorsystem via t ex andra system och appar.

Vad är "den"? "Via andra system"?

Om "den" betyder OS X i din Mac, och dess inbyggda anti-malware-funktion, så stämmer det att den förmodligen inte känner igen eller bryr sig om några Windows-virus. Men det gör inte din Mac mer sårbar, för ett Windows-virus kan aldrig vara skadligt för ett Mac-system.

Men om du har ett "riktigt" (*) antivirusprogram i Macen, så känner det igen de flesta Windows-virusen också, och kan ta bort dem också, så att du inte råkar skicka dem vidare till någon annan.

(*) Med "riktigt" menar jag något utöver den lilla inbyggda anti-malware-funktionen som finns i OS X.

Senast redigerat 2015-11-16 16:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 16:05
Ursprungligen av calinou:

Jag menar att den är sårbar i och med att den inte kan sålla bort virus som ev. kan komma i min datorsystem via t ex andra system och appar.

Du måste läsa det vi skriver, OS X är inte mer sårbart för virus eftersom att det finns inga virus för OS X. Du kan inte få in ett virus i din Mac idag eftersom det inte finns några virus som kan exekveras i OS X.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är "den"? "Via andra system"?

Om "den" betyder OS X i din Mac, och dess inbyggda anti-malware-funktion, så stämmer det att den förmodligen inte känner igen eller bryr sig om några Windows-virus. Men det gör inte din Mac mer sårbar, för ett Windows-virus kan aldrig vara skadligt för ett Mac-system.

Men om du har ett "riktigt" (*) antivirusprogram i Macen, så känner det igen de flesta Windows-virusen också, och kan ta bort dem också, så att du inte råkar skicka dem vidare till någon annan.

(*) Med "riktigt" menar jag något utöver den lilla inbyggda anti-malware-funktionen som finns i OS X.

När man använder sig av MS program och dess filer i mac-datorn med OS X så är det väl en förutsättning att man har ett separat antivirusprogram eftersom det inte finns inbyggd i OS X. Det jag menar är att det finns yttre parametrar som gör att jag inte kan lita på 100 % att det inte kommer virus i min dator.

Senast redigerat 2015-11-16 16:43
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-16 16:48

Släpp det där nu innan du trasslar in dig ännu mer.

Ursprungligen av calinou:

När man använder sig av MS program och dess filer i mac-datorn med OS X så är det väl en förutsättning att man har ett separat antivirusprogram eftersom det inte finns inbyggd i OS X. Det jag menar är att det finns yttre parametrar som gör att jag inte kan lita på 100 % att det inte kommer virus i min dator.

Det kommer inte in några virus som skadar din Mac, eftersom det inte finns några virus till Mac.

Nej, det är inte en förutsättning att ha antivirusprogram, bara för att man ska använda Office.

Ja, det kan följa med virus i Word- och Excel-filer. Men det är virus som drabbar Windows, och kan inte göra någon skada i din Mac.

Ja, det kan ändå vara bra att ha antivirusprogram, om du t.ex ska skicka Word- och Excel-filerna vidare till personer som kör Windows, så slipper de personerna bli drabbade.

Senast redigerat 2015-11-16 17:44

Enda sättet att få virus på sin Mac är att köra Windows på den.

  • Medlem
  • 2015-11-16 18:45

Gissar på att det är nått risigt javascript.. i princip helt ofarligt i sig själv.
http://security.stackexchange.com/questions/9...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kommer inte in några virus som skadar din Mac, eftersom det inte finns några virus till Mac.

Nej, det är inte en förutsättning att ha antivirusprogram, bara för att man ska använda Office.

Ja, det kan följa med virus i Word- och Excel-filer. Men det är virus som drabbar Windows, och kan inte göra någon skada i din Mac.

Ja, det kan ändå vara bra att ha antivirusprogram, om du t.ex ska skicka Word- och Excel-filerna vidare till personer som kör Windows, så slipper de personerna bli drabbade.

Jag behöver alltså inget antivirus program för egen skull utan bra ifall jag inte vill att de andra ska drabbas av de eventuella virus som passerar min egen dator. Detta är för mig en gåta utanför min logik.

Tack alla ni som svarat på mina frågor och funderingar!

Ursprungligen av calinou:

Jag behöver alltså inget antivirus program för egen skull utan bra ifall jag inte vill att de andra ska drabbas av de eventuella virus som passerar min egen dator. Detta är för mig en gåta utanför min logik.

Korrekt. Det enda som kan hända är att du vidarebefordrar en infekterad fil via mail.

Ursprungligen av calinou:

...en gåta utanför min logik.

Jag vet inte var vi tappar bort dig i förklaringarna, men du måste inse att Mac-program och Windows-program inte är samma sak. Det går inte att köra Windows-program direkt i OS X, och vice versa. Och virus är ju faktiskt ingenting annat än små program som körs i datorn.

Och du måste också förstå att man bör skilja på virus och andra former av malware (programvara som kan ställa till skada och problem). Det finns trojaner till OS X, men det finns inte virus.

Antivirusprogram kan hitta trojaner också, så därför kan det vara idé att ha antivirus för att skydda Macen. Men om man inte laddar ner program från konstiga ställen, så är risken och faran försumbar. Jag har kört Mac i 24 år, och har inte drabbats av något malware ännu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-16 23:59

Och för att undanröja ännu ett missförstånd: Office (t ex Word och Excel) är inte Windowsprogram utan Microsoftprogram. De finns för flera plattformar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-17 09:29
Ursprungligen av calinou:

Detta är för mig en gåta utanför min logik.

Skillnaden mellan t ex Windows och OS X är inte bara skillnader i det grafiska interfacet, det är du med på va? Det är grundläggande skillnader hur operativet fungerar, är uppbyggt och hur program måste vara skrivna för att fungera på plattformen. Om inte ett virus r skrivet så att det kan exekveras i OS X så kan det helt enkelt inte köras och då heller inte skada OS X på din Mac.

Ursprungligen av onnyt:

Släpp det där nu innan du trasslar in dig ännu mer.

Din kommentar tillför ingenting och irrelevant. Det tillför inget konstruktivt och intressant i diskussionen. Det skulle behövas en ignorera-knapp som raderar sådana ironiska oväsentligheter eftersom de betungar trådarna i onödan.

Senast redigerat 2015-11-17 11:33

Det finns många trådar som tar upp detta med virus men det har varit svårt att få grepp om vad man konkret ska göra för att undvika att man drabbas. I synnerhet att jag varit osäker pga kör MS office programmen. Tack för för ert engagemang att hjälpa mig reda ut vad som gäller.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-17 22:20

Finns så mycket annat som kan drabba en datoranvändare idag än bara virus. Adware, ransomware, Bad USB, Flash osv.
Tumregeln är att endast köra/installera program som DU själv som användare valt att installera. Ej heller stoppa in skivor, USB-minnen eller andra enheter i datorn som du inte vet helt säkert var de kommer ifrån.

Ursprungligen av reboot81:

Finns så mycket annat som kan drabba en datoranvändare idag än bara virus. Adware, ransomware, Bad USB, Flash osv.
Tumregeln är att endast köra/installera program som DU själv som användare valt att installera. Ej heller stoppa in skivor, USB-minnen eller andra enheter i datorn som du inte vet helt säkert var de kommer ifrån.

Jepp, eventuella virus är väl det minsta problemet sen många år tillbaka, oavsett plattform.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-18 09:10
Ursprungligen av keptang:

Jepp, eventuella virus är väl det minsta problemet sen många år tillbaka, oavsett plattform.

Det hetaste just nu är ju klart ransomware. Vansinnigt mycket crypto ute nu, åtminstone på Windows-plattformen.

Så ni som kör Windows, se till att ha en ordentlig setup vad det gäller backup samt var väldigt vaksam på om du skulle få filer krypterade så att du direkt kan stänga av den schemalagda backupen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-18 11:32

Jag trycker att det är att göra macanvändare en otjänst att proklamera att "det inte finns virus för OS X". Det kan ni nämlighen omöjligt veta. Vad som är säkert är att det finns nog med säkerhetsluckor på OSX, bara senast rootpipe exploiten som ger en lokal användare möjlighet att eskalera till root privilegier. Den skulle mycket väl kunna användas av en ransonware eller liknande. Om det vinns virus skrivna som utnyttjar liknande säkerherhetshål kan ni omöjligt veta. Precis som ni inte kan veta om det finns fler oupptäckta hål.

Bevaka tråden