Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Mac Mini till bildbehandling

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Min MacBook Pro verkar gå på sista versen och det jag kanske måste skaffa ny dator. Eftersom jag ganska nyligen har skaffat en bildskärm, har tangentbord osv tänkte jag att jag kanske kan komma lite billigare undan om jag väljer en Mac Mini. Det huvudsakliga användningsområdet kommer att vara bildbehandling i Photoshop. Finns det något jag bör tänka på när jag väljer utförande? Är Mac Mini ett bra val för bildbehandling?

  • Medlem
  • 2015-12-31 22:52
Ursprungligen av Svarta Molly:

Hej.
Min MacBook Pro verkar gå på sista versen och det jag kanske måste skaffa ny dator. Eftersom jag ganska nyligen har skaffat en bildskärm, har tangentbord osv tänkte jag att jag kanske kan komma lite billigare undan om jag väljer en Mac Mini. Det huvudsakliga användningsområdet kommer att vara bildbehandling i Photoshop. Finns det något jag bör tänka på när jag väljer utförande? Är Mac Mini ett bra val för bildbehandling?

En Mac mini är helt okej. Om du brukar ha många bilder öppna samtidigt, och flera program, har du nytta av mycket RAM. Tänk då på att senaste Mac mini Late 2014 har fastlött RAM så det kan inte uppgraderas. Förutvarande Mac mini Late 2012 har snabbare processorer och RAM kan uppgraderas i efterhand. De är mer prisvärda som jag ser det, om du kan hitta en ny eller bättre begagnad. Den senaste minin har dock aningen bättre grafikkrets. Men det är inte så viktigt vad gäller bilder.

Njae, Photoshop använder GPU för acceleration av funktioner.

  • Medlem
  • 2016-01-01 03:31
Ursprungligen av hummel:

Njae, Photoshop använder GPU för acceleration av funktioner.

Mac mini är alltså inte bra för bildbehandling i Photoshop, då vet vi det.

Ursprungligen av alix:

Mac mini är alltså inte bra för bildbehandling i Photoshop, då vet vi det.

Så kan du tolka det men det var inte vad jag försökte skriva i mitt inlägg.
Påpekade att vissa funktioner (filter) i Photoshop kan accelereras med hjälp av rätt GPU.
Se exempelvis följande länk från Adobes FAQ https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photosho...
Kan vara bra att tänka på så man inte av "misstag" väljer fel hårdvara för programmet.

  • Medlem
  • 2016-01-01 10:12
Ursprungligen av hummel:

Så kan du tolka det men det var inte vad jag försökte skriva i mitt inlägg.
Påpekade att vissa funktioner (filter) i Photoshop kan accelereras med hjälp av rätt GPU.
Se exempelvis följande länk från Adobes FAQ https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photosho...
Kan vara bra att tänka på så man inte av "misstag" väljer fel hårdvara för programmet.

På samma sida står att de grafikkort jag nämnde både har testats och uppfyller villkoren. Nu är förvirringen total.

Som sagt, GPU _kan_ vara viktigt för _vissa_ plugins/filter. I övrigt är det RAM och CPU som sätter gränserna. Om du inte använder just dessa speciella filter kan du med gott samvete skaffa en mini med snäppet slöare GPU men kraftigare CPU.

  • Medlem
  • 2016-01-01 14:52

FYI: I El Capitan ger Intel HD 4000 1536 MB i VRAM på min Mac mini Late 2012.

1
Bevaka tråden