Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytt av iTunesmolnet och köpta appar.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt musikbibliotek, ca 10000 låtar, finns numera endast i iTunesmolnet och inte på någon fysisk dator.
Men det ligger på "fel" Apple-ID.
Jag har tre olika Apple-ID.s vilket är ett resultat av att jag har kört Mac i 21 år.
Det har också resulterat i att hälften av mina köpta appar ligger på ett Apple-ID och andra hälften under ett annat.
Nu vill jag avveckla onödiga Apple-ID och samla allt under ett och samma.
Går det?

Nej.
Du kan familjedela mellan Apple-ID'erna och sedan bara använda ETT ID i fortsättningen, men dom gamla ID'erna kommer alltid för all framtid i eoner att "ägas" av ursprungs-ID'et. Och...alla appar har inte familjedelning...tror jag.

Möjligheten att slå ihop Apple-ID's - eller överföra ägande från ett till ett annat - har efterfrågats sedan AppStore föddes - inget tyder på att Apple någonsin kommer att erbjuda en sådan lösning. Spaltmil har skrivits om detta och ingen har hittils - enligt mig - presenterat en plausibel anledning till att Apple inte tillåter detta. Jag fattar det inte - det är ju miljoner användare som har detta strul med två eller fler Apple-ID's - framför allt vi som hoppade på tidigt redan på föregångarna till iCloud.

Ursäkta en fråga lite offtopic, men jag blir nyfiken...

Varför skulle man genom åren skaffa flera Apple-id, och köpa lite appar på det ena, och lite på det andra? Jag ser absolut ingen anledning till det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-10 19:05

Precis, har man @mac.com, @me.com och @icloud.com så är de samma, bara alias till den sista.
Men du har alltså helt olika ID?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-10 21:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta en fråga lite offtopic, men jag blir nyfiken...

Varför skulle man genom åren skaffa flera Apple-id, och köpa lite appar på det ena, och lite på det andra? Jag ser absolut ingen anledning till det.

Nej är man kunnig och gör rätt så gör man inte så...
Men om man är bara lite ovaksam så är det lätt hänt. Och jag tycker Apple har gjort bort sig på den här punkten. Dåligt att inte erbjuda att byta ID eller att slå ihop två för att förenkla för kunderna.

Personligen har jag två id.
Det första är min gamla mail-adress på mitt förra jobb. Det skaffade jag innan mobile me och används till inköp på iTunes. Att det består av en mailadress som jag aldrig vill använda är jag klyftig nog att veta att det inte spelar någon roll men jag kan förstå att det kan förvirra för många. Detta Apple-id kommer jag att få dras med tills jag dör, verkar det som.

Det andra Apple-id är ett mobile me-id som används för mail och synk av kalender, anteckningar, etc mellan OS X och iOS. Man var ju liksom tvungen att få ett nytt id då man skaffade mail via Apple. Och bara för att jag har så stor självkontroll och behärskar mig så har jag inte använt detta id till några inköp (nästan). Men jag har full förståelse för folk som inte genomskådar konsekvenserna av att köpa med båda id.

Jag skulle betala en god slant för att kunna slå ihop mina id.

1
Bevaka tråden