Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27 sent 2013 luktar bränd

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag märkte jag att min iMac började lukta bränt på baksidan när fläkten är på och jag har kollat temperaturen men den är 32 grader just nu och inga delar har någon särskild hög temperatur.
Men det konstiga är att det försvinner direkt när jag stänger av fläkten.
Jag har testat att stänga av datorn och väntat ett tag, men direkt när jag sätter på datorn kommer lukten tillbaka.
Är det någon som vet om det är normalt att iMacen luktar?

Senast redigerat 2015-11-07 17:44

Nej bränt ska det väl inte lukta. Det är naturligt att det luktar mer när fläkten blåser på och det cirkulerar mer luft. Kommer säkert ut mer damm också? Ibland har jag kört smcFanControl och blåst rent.

Ladda ner istat menus eller liknande och kolla om du ser nån udda temp. Samt att du kan manuellt gasa på fläkten så du får ut allt damm som ev kan ha fastnat. Damm på varma delar kan ju lukta bränt... OM det hade vart nåt mer allvarligt så hade du fått varning, kernel panic-liknande meddelande eller om datorn stängts av.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Ladda ner istat menus eller liknande och kolla om du ser nån udda temp. Samt att du kan manuellt gasa på fläkten så du får ut allt damm som ev kan ha fastnat. Damm på varma delar kan ju lukta bränt... OM det hade vart nåt mer allvarligt så hade du fått varning, kernel panic-liknande meddelande eller om datorn stängts av.

Jag har smcFanControl och temperature Gauge och just nu har jag 29 grader och ingenting är ovanligt varmt.
Jag brukar sätta på fläkten på fullt då och då.
Jag tycker bara att det är konstigt att det började lukta, för det gjorde det inte innan och jag har ändå fått datorn upp till 67 grader utan att inget luktande.
iMacen är nästan helt ny så det borde i finnas så mycket damm i den så det borde inte vara det.
Lukten ökar också ju längre jag har på iMacen.

Senast redigerat 2015-11-07 20:15
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej bränt ska det väl inte lukta. Det är naturligt att det luktar mer när fläkten blåser på och det cirkulerar mer luft. Kommer säkert ut mer damm också? Ibland har jag kört smcFanControl och blåst rent.

Jag brukar köra smcfancontrol typ varje dag typ när jag använder Blender eller spelar grid 2 eller lol och det har aldrig för luktat, inte ens när jag hade glömt sätta på fläkten när jag använde Unreal Engine 4 och den blev 67 grader.
Men nu luktar typ bränd el det är svårt att förklara, men tror du att det är normalt?
Och det är typ bara när jag har på fläkten.
Lukten ökar också ju längre jag har på iMacen.

Senast redigerat 2015-11-07 21:16
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-07 20:25

Vilken temp pratar vi om?

Visa program har börjat crasha vilket de inte har gjort innan jag undrar om det kan ha med saken att göra?

Ursprungligen av reboot81:

Vilken temp pratar vi om?

29-55 brukar det vara, 67grader som högst.

Jag känner igen lukten från gamla PC, bränd el men nu är det mycket starkare och ju längre datorn är på desto starkare blir lukten.

Stäng av. Använd inte. Ta till verkstad.

Min gissning är bränd kondensator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stäng av. Använd inte. Ta till verkstad.

Min gissning är bränd kondensator.

Oj, jag ska genast lämna in den, tur att jag har garanti kvar

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stäng av. Använd inte. Ta till verkstad.

Min gissning är bränd kondensator.

Men jag undrar hur det hade kunnat gå till, den har aldrig varit över 67 grader.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-07 23:25
Ursprungligen av Dangry123:

Men jag undrar hur det hade kunnat gå till, den har aldrig varit över 67 grader.

En trasig komponent som inte råkar ligga intill en av temp-sensorerna kan mycket väl bli så varm att den luktar bränd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-07 23:25

Beror ju helt på vilken temp det är Skin eller PSU är helt olika saker. Mitt PSU (power supply) kan toppa på 95° och ligger vanligtvis på 80-nånting utan att det luktar grillfest.

Ursprungligen av IngoX:

En trasig komponent som inte råkar ligga intill en av temp-sensorerna kan mycket väl bli så varm att den luktar bränd.

Ok, men det luktade typ bränd el vilket förvirra mig lite.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stäng av. Använd inte. Ta till verkstad.

Min gissning är bränd kondensator.

LOL min skolas datorer luktar ibland som min iMac kom jag på nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stäng av. Använd inte. Ta till verkstad.

Min gissning är bränd kondensator.

Jag har kört en felsökning men hittade inget fel så borde jag ändå lämna in den?

Ursprungligen av Dangry123:

Jag har kört en felsökning men hittade inget fel så borde jag ändå lämna in den?

Ja.

Ursprungligen av Dangry123:

Jag har kört en felsökning men hittade inget fel så borde jag ändå lämna in den?

Ja.

En sådan felsökning kan möjligtvis hitta fel på minnen eller grafikkort. Men inte på andra moderkortskomponenter.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

En sådan felsökning kan möjligtvis hitta fel på minnen eller grafikkort. Men inte på andra moderkortskomponenter.

Jag kanske vet vad felet är, jag brukar ha öppet fönster väldigt mycket och temperatur-skilldnaden brukar bli ganska stor kan det vara det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-08 16:56
Ursprungligen av Dangry123:

Jag kanske vet vad felet är, jag brukar ha öppet fönster väldigt mycket och temperatur-skilldnaden brukar bli ganska stor kan det vara det?

Njae... Får du kondens på dina prylar?
Luktar set bränt och inte bara varm elektronik så tror jag det behövs kikas på.

Ursprungligen av reboot81:

Njae... Får du kondens på dina prylar?
Luktar set bränt och inte bara varm elektronik så tror jag det behövs kikas på.

nej jag får ingen kondens, men pappa tyckte att lukten var normal typ.
Jag har känt lukten för på skolans datorer men det borde väl inte lukta på en iMac som bara är 3 månader?
Jag tycker det luktar mindre när jag inte har så mycket öppet fönster.

Ursprungligen av Dangry123:

nej jag får ingen kondens, men pappa tyckte att lukten var normal typ.
Jag har känt lukten för på skolans datorer men det borde väl inte lukta på en iMac som bara är 3 månader?
Jag tycker det luktar mindre när jag inte har så mycket öppet fönster.

Det luktar typ el kanske som ett gammalt tåg typ svårt att förklara.

1
Bevaka tråden