Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är El Capitan egentligen?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter miserabla Yosemite så har jag nedgraderat båda mina macar (cMPB 2011 och Mac Mini 2012) till Mavericks funderar nu om det är värt att uppgradera till El Capitan? När jag tittar i svenska Appstore så har El Capitan 29 5:or men också 20 1:or. Vad är er erfarenhet? Kommer jag ångra uppgradering om jag hatade Yosemite.

Användningsområde är kontorsarbete för MBP (med några specifika programvaror som har med mitt yrke att göra) Minin har jag som HTPC. MPB har SSD disk och 8gb ram. Minin har HDD och 8gb ram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 13:21
Ursprungligen av JoelBurman:

Efter miserabla Yosemite så har jag nedgraderat båda mina macar (cMPB 2011 och Mac Mini 2012) till Mavericks funderar nu om det är värt att uppgradera till El Capitan? När jag tittar i svenska Appstore så har El Capitan 29 5:or men också 20 1:or. Vad är er erfarenhet? Kommer jag ångra uppgradering om jag hatade Yosemite.

Användningsområde är kontorsarbete för MBP (med några specifika programvaror som har med mitt yrke att göra) Minin har jag som HTPC. MPB har SSD disk och 8gb ram. Minin har HDD och 8gb ram.

Hur är el Capitan ? Vad svarar man på detta Helt underbar, smooth och underhållande som en bal på slottet
Skämt och sido vad förväntar du dig för svar, mitt spontana svar är i stort sett som Yosemite med lite förfinad ytpolish .

Varför i hela världen prövar du inte kostnadsfritt 10.11 själv och får ditt eget svar vad du tycker egentligen ? Kan ju inte vara svårt att peta in 10.11 el capitan på en extern källa av något lämpligt slag och utvärdera/testa systemet eller är jag helt fel ute

Därför att det är ett helvete att nedgradera i slutändan om en inte gillar det speciellt om jag ska ner hela vägen till Mavericks.

Ursprungligen av JoelBurman:

...Kommer jag ångra uppgradering om jag hatade Yosemite...

För att kunna svara på det, så måste du berätta vad det var som gjorde att du hatade Yosemite.

Jag tycker att Yosemite är minst lika bra som Mavericks.
Och jag tycker att El Capitan är minst lika bra som Yosemite.

Ursprungligen av cubeis:

...Skämt och sido...

Ursäkta en liten språkpekpinne, men varför är det så många som tror att det heter "skämt och sido"? Det heter "skämt åsido". Dvs man ska åsidosätta skämten - lägga skämten åt sidan - och prata allvar i stället.

Ursprungligen av JoelBurman:

Därför att det är ett helvete att nedgradera i slutändan om en inte gillar det...

Klona nuvarande system till en annan hårddisk.
Uppgradera systemet på den hårddisken.
Starta från den hårddisken ett tag, och se om du trivs med det nya systemet.
Om inte, gå tillbaka till den ursprungliga disken, som finns kvar i exakt samma skick som du lämnade den.

Kanske måste man lägga en stund på att kopiera dokumentmapp m.m. från den nya disken/systemet om man har hunnit ändra mycket där. Och kanske måste man köra lite programuppdateringar för att komma ikapp det som släppts under tiden man inte använde den disken. Men ett helvete? Nej, knappast.

Ursprungligen av JoelBurman:

...speciellt om jag ska ner hela vägen till Mavericks.

Med ovanstående metod är det ingen skillnad på att gå 1 eller 2 steg nedåt. Funkar lika bra och enkelt i båda fallen.

Senast redigerat 2015-10-29 14:01
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-29 14:06

TompaEk gav en stjärna med motiveringen "…det är som att var tillbaka i 90-talet"
Det går inte att dra en vettig slutsats utifrån ett betyg utan att ha förståelse om betygsättarens referensramar.

El Cap snurrar fint på min 2010 iMac, jag vet att SIP och det nya typsnittet är nytt, men på rak arm kan jag inte nämna mer vad som skiljer mot Mavericks. Som att få tillbaka en bil från årliga servicen – det funkar, men man märker inte så mycket om man inte hade problem innan.

Jag uppgraderade till El Cap i tron om att jag får en säkrare och mer optimerad dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-29 14:38

Jag har precis uppdaterat min MacBook Pro 2011 (8Gb RAM) till El Cap och den snurrar på bra, jag är nöjd och hoppas liksom @reboot81 att jag får en säkrare och mer optimerad dator. Snart tänker jag även uppdatera min sambos iMac 2010.
Tips: Du kan försöka läsa på om alla dina program och anslutna enheter kommer att fungera bra innan du gör själva uppdateringen, det gjorde jag. Lycka till!

Ursprungligen av Gnulia:

Jag har precis uppdaterat min MacBook Pro 2011 (8Gb RAM) till El Cap och den snurrar på bra, jag är nöjd och hoppas liksom @reboot81 att jag får en säkrare och mer optimerad dator. Snart tänker jag även uppdatera min sambos iMac 2010.
Tips: Du kan försöka läsa på om alla dina program och anslutna enheter kommer att fungera bra innan du gör själva uppdateringen, det gjorde jag. Lycka till!

Jag funderar på att uppdatera och skulle jag vara tacksam att få tips om var man hittar sådan "läsa på"- info?

Ursprungligen av calinou:

Jag funderar på att uppdatera och skulle jag vara tacksam att få tips om var man hittar sådan "läsa på"- info?

Det är nog bara att googla. "Will [program] work with el capitan]"
Sen gäller det att vara kritisk i vad man litar på. Ofta är det så att för varje 1000-tal upprörda inlägg om något problem finns det 100000-tals som det fungerar problemfritt för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-08 13:47
Ursprungligen av calinou:

Jag funderar på att uppdatera och skulle jag vara tacksam att få tips om var man hittar sådan "läsa på"- info?

Jag googlade på mina program och enheter innan jag gjorde uppgraderingen. Nu har jag också uppdaterat min sambos iMac och den fungerar också bra.

Ursprungligen av Gnulia:

Jag googlade på mina program och enheter innan jag gjorde uppgraderingen. Nu har jag också uppdaterat min sambos iMac och den fungerar också bra.

Jag hoppades väl att det fanns en lathund någonstans med alla lösningar på potentiella problem. Lycko din sambo att du fixar hans dator.
Lite jobbigt att man ska uppdatera den ena och den andra hela tiden.

Om du vill vara helt säker på att vara helt problemfri så hade jag väntat….till X.1-3
Tycker tyvärr det mesta är betor vid de skarpa versionerna i begynnelseläget av Apple i dag.

Googla runt….sen är det väl bara att kolla vad betorna som har släppts till utvecklare fokuserar på för att få en hint vad som eventuellt kanske inte fungerar optimalt i versionen innan

Ursprungligen av panther:

Om du vill vara helt säker på att vara helt problemfri så hade jag väntat….till X.1-3
Tycker tyvärr det mesta är betor vid de skarpa versionerna i begynnelseläget av Apple i dag.

Googla runt….sen är det väl bara att kolla vad betorna som har släppts till utvecklare fokuserar på för att få en hint vad som eventuellt kanske inte fungerar optimalt i versionen innan

Tack för förtydligande! Som jag kan tolka är det någon form av skarp (beta) version
Jag Googlade runt för att ta reda på mer och fick lite mer insikt genom att läsa där https://en.wikipedia.org/wiki/OS_X_El_Capitan

Ursprungligen av panther:

Om du vill vara helt säker på att vara helt problemfri så hade jag väntat….till X.1-3
Tycker tyvärr det mesta är betor vid de skarpa versionerna i begynnelseläget av Apple i dag.

Googla runt….sen är det väl bara att kolla vad betorna som har släppts till utvecklare fokuserar på för att få en hint vad som eventuellt kanske inte fungerar optimalt i versionen innan

Jag brukar köra in de publika betorna av OS X så fort de släpps. Har sällan några större problem som ställer till det. På de skarpa versionerna kan jag räkna antalet problem över 10 år på ena handens fingrar. Det är bara att uppdatera.

Kort sagt: ungefär som Yosemite funktionsmässigt men lika snabbt som Mavericks igen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag brukar köra in de publika betorna av OS X så fort de släpps. Har sällan några större problem som ställer till det. På de skarpa versionerna kan jag räkna antalet problem över 10 år på ena handens fingrar. Det är bara att uppdatera.

Samma här, har sällan haft problem. Det enda jag kan komma på just nu som är lite förvånande är varför Apple valt att skrota möjligheten att formattera RAID-diskar i skivverktyg. Funktionen finns kvar som terminalkommando, men det är ju inte alla som gillar att husera där.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-09 11:00

Fungerar nästan problemfritt. Hade lite krångel med Canon/Epson skrivare men fick det att funka med lite hacks. Sedan har vi det här med utseendet och vissa funktioner som Apple ändrat på men det är sånt man vänjer sig vid. Bara lära om. Det som är jobbigast för mig är att i stort sett alla ikoner i menyraden är en enda grå soppa. Förr var det ju lite färgglatt och då hade i alla fall jag lättare för att hitta.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-11-09 11:10
Ursprungligen av onnyt:

Det som är jobbigast för mig är att i stort sett alla ikoner i menyraden är en enda grå soppa. Förr var det ju lite färgglatt och då hade i alla fall jag lättare för att hitta.

Samlar du på menyikoner?!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-09 11:31
Ursprungligen av Le:

Samlar du på menyikoner?!

Inte då men jag använder nästan allt dagligen.

Användare
WiFi
Symbolvisare
Bluetooth
iChat
Time Machine
SoundSource
Bartender
Growl
Dropbox
Caffeine
Cobook
1Password
Shazam
Clear Day
TVShows
Who's On My WiFi
Infinite
CCC
Istat Menus
Google Drive
Box Sync

I Mavericks blev det även Xtrafinder men den funkar inte längre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-09 16:29
Ursprungligen av onnyt:

Fungerar nästan problemfritt. Hade lite krångel med Canon/Epson skrivare men fick det att funka med lite hacks. Sedan har vi det här med utseendet och vissa funktioner som Apple ändrat på men det är sånt man vänjer sig vid. Bara lära om. Det som är jobbigast för mig är att i stort sett alla ikoner i menyraden är en enda grå soppa. Förr var det ju lite färgglatt och då hade i alla fall jag lättare för att hitta.

Hmm, för mig är det iaf hög tid att införskaffa Bartender...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-11-09 18:06

På tal om det. Är det någon som kör El Capitan på en iMac late 2009 med i7 som kan säga något om prestandan?
Jag har inte uppgraderat ännu och vill inte göra samma misstag som när jag lade in iOS 9 min gen 1 iPad Mini. Den blev seg som sirap.

  • Medlem
  • 2015-11-09 18:43

Jag kör Mavericks på min MBP sen 2012. Uppgraderade inte då jag tyckte det funkade bra och Yosemite var ful att se på.
Går jag miste om något väsentligt?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-09 20:48
Ursprungligen av lasselu:

På tal om det. Är det någon som kör El Capitan på en iMac late 2009 med i7 som kan säga något om prestandan?
Jag har inte uppgraderat ännu och vill inte göra samma misstag som när jag lade in iOS 9 min gen 1 iPad Mini. Den blev seg som sirap.

Jag har en sådan. Flyter på hur bra som helst med SSD.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-11-09 21:48
Ursprungligen av onnyt:

Jag har en sådan. Flyter på hur bra som helst med SSD.

Ok, tack. Jag har iofs inte en SSD men det borde väl gå ändå.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-09 21:55
Ursprungligen av lasselu:

Ok, tack. Jag har iofs inte en SSD men det borde väl gå ändå.

Borde du nog hänga i. En 250 giggare ligger ju på under tusenlappen idag plus att det är ganska lätt att sätta i själv. Tusen spänn för att få en 27" dator som känns som ny är inte mycket att tveka på tycker jag. Jag LOVAR dig att det är värt det och att du inte ångrar dig. Här har du en som blev glad http://www.99mac.se/forum/t/315560-ersatte-hd...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-16 16:52

Någon mer än jag.

På båda mina datorer fick jag meddelande om att 1Password var trasigt. Fick radera appen och ladda ner den på nytt från App Store. Mycket märkligt.

  • Medlem
  • 2015-11-16 18:05
Ursprungligen av onnyt:

Någon mer än jag.

På båda mina datorer fick jag meddelande om att 1Password var trasigt. Fick radera appen och ladda ner den på nytt från App Store. Mycket märkligt.

Jadå, många fler än bara du, inklusive jag själv.

http://www.macrumors.com/2015/11/12/mac-app-s...

För mig räckte en omstart för att 1Password skulle fungera igen.

Kör 10.11.1.

Ursprungligen av onnyt:

Någon mer än jag.

På båda mina datorer fick jag meddelande om att 1Password var trasigt. Fick radera appen och ladda ner den på nytt från App Store. Mycket märkligt.

Fick göra det på min iMac också idag också.
Så förb*** struligt bara när det ligger kopior på backup-diskar, står bara att man kan uppdatera i AppStore då. Snabbaste lösningen är ju bara att mata ut diskarna. Å andra sidan fick jag rensat ut gamla versioner av 1Password sen stenåldern på några diskar. Det gjorde ju inget förstås.
Så nu funkar det igen

Ok, så omstart hade alltså räckt ser jag att @Ljung hade gjort.
Jaja, whatever...

  • Medlem
  • 2015-11-16 18:29
Ursprungligen av panther:

Ok, så omstart hade alltså räckt ser jag att @Ljung hade gjort.
Jaja, whatever...

Det är tydligen inte alla som det löser sig för med omstart. Men det är väl det första att prova.

Jag förstår fortfarande inte vad problemet var ifrån början...kan inte säga att jag har haft problem direkt med varken yosemite eller El capitan.....

Bevaka tråden