Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort lokala foton i Bilder-appen på en enhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-11-05 21:27

Hej,

Jag har en MacBook Air med en SSD på totalt 120 GB. Det är i minsta lagret och jag hade då tänkt att spara utrymme genom att ta bort alla bilder som finns i appen Bilder.

I nuläget har jag inte iCloud-bibliotek aktiverat på denna MacBook Air utan endast Min bildström samt iCloud-bilddelning.

Fråga: Det jag undrar över är om dessa bilder endast tas bort lokalt från den aktuella enheten, alltså inte från iCloud och alla mina andra enheter?

Det rör sig om över 3000 bilder och jag vill vara helt säker. Kan tilläggas att jag i mitt Bilder-bibliotek på iCloud har totalt 12 000 bilder, men dessa är ju då inte synkade till min MacBook Air då den inte har iCloud-biblioteket aktiverat.

Tack på förhand!

Har du inte iCloud aktiverat på datorn så finns det väl ingen koppling till de bilder du har där.

  • Medlem
  • 2015-11-05 21:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du inte iCloud aktiverat på datorn så finns det väl ingen koppling till de bilder du har där.

Exakt, det är så jag tänkte med. Men jag vill ändå vara helt säker

Ursprungligen av Nifa:

Hej,

Jag har en MacBook Air med en SSD på totalt 120 GB. Det är i minsta lagret och jag hade då tänkt att spara utrymme genom att ta bort alla bilder som finns i appen Bilder.

I nuläget har jag inte iCloud-bibliotek aktiverat på denna MacBook Air utan endast Min bildström samt iCloud-bilddelning.

Fråga: Det jag undrar över är om dessa bilder endast tas bort lokalt från den aktuella enheten, alltså inte från iCloud och alla mina andra enheter?

Det rör sig om över 3000 bilder och jag vill vara helt säker. Kan tilläggas att jag i mitt Bilder-bibliotek på iCloud har totalt 12 000 bilder, men dessa är ju då inte synkade till min MacBook Air då den inte har iCloud-biblioteket aktiverat.

Tack på förhand!

iCloud-bildbibliotek to the rescue! Läs mer om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Ska tillägga att jag fn har ca 12000 bilder synkade mellan dator, iPhone och iPad, där lagringsoptimering används på samtliga inklusive Macen.

  • Medlem
  • 2015-11-05 22:12
Ursprungligen av pushloop:

iCloud-bildbibliotek to the rescue! Läs mer om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Men så länge inte enheten är kopplad mot iCloud-bildbibliotek enligt bilden nedan
så behöver jag alltså inte oroa mig för att bilderna jag tar bort från den aktuella enheten också raderas från de andra enheterna utan ligger orörda kvar i "molnet"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-05 22:56

Du har väl backup???

  • Medlem
  • 2015-11-05 23:15
Ursprungligen av kenjon:

Du har väl backup???

Ja, har Time Machine som kör regelbundna backups på min Mac Mini som lagrar alla bilder i original.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-05 23:20

Har du många bilder som du är rädd om bör du ha en "riktig" backup. TM är ett snabbt sätt att återställa, men räkna inte med den som en backup.

Ursprungligen av Nifa:

Men så länge inte enheten är kopplad mot iCloud-bildbibliotek enligt bilden nedan
så behöver jag alltså inte oroa mig för att bilderna jag tar bort från den aktuella enheten också raderas från de andra enheterna utan ligger orörda kvar i "molnet"?
http://i.imgur.com/sLM7diq.png

Nej, men om du vill frigöra plats på din Mac är iCloud-bildbibliotek i kombination med Optimera lagring en grym lösning!

1
Bevaka tråden