Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook 12" extremt långsam

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-10-04 19:54

Köpte nyss nya Macbooken samt Office 2015. Upplever efter en stunds användning den som extremt långsam och office kraschar ideligen (oftast excel då jag arbetar mest med detta). Det går flera sekunder mellan kommando och exekution. Upplever även Safari och Firefox som långsamt när det går som sämst så jag kan inte enbart skylla på MS.

Någon som upplevt samma sak eller har förslag på lösning?

/Micke

Ursprungligen av mdf:

Köpte nyss nya Macbooken samt Office 2015. Upplever efter en stunds användning den som extremt långsam och office kraschar ideligen (oftast excel då jag arbetar mest med detta). Det går flera sekunder mellan kommando och exekution. Upplever även Safari och Firefox som långsamt när det går som sämst så jag kan inte enbart skylla på MS.

Någon som upplevt samma sak eller har förslag på lösning?

/Micke

Köp en snabbare dator MB är ju som en iPad i prestanda således betalar man ju bara för design och innovation inget annat, var själv sugen på en MB men efter att fått testa den ett tag insåg jag ganska fort att den knappt klarar vardagssysslor förutom lite slösurfanda. För 15-17.000 kr vill jag gärna kunna göra lite mer.

Ursprungligen av mdf:

Köpte nyss nya Macbooken samt Office 2015...

Office 2015 finns inte. Du menar säkert 2016.

Har du uppdaterat OS X till 10.11.1? Den uppdateringen innehåller bugg-fixar som gäller krascher i Office 2016.

Har du installerat tillgängliga uppdateringar till Office?

Ursprungligen av @ndreas:

Köp en snabbare dator MB är ju som en iPad i prestanda således betalar man ju bara för design och innovation inget annat, var själv sugen på en MB men efter att fått testa den ett tag insåg jag ganska fort att den knappt klarar vardagssysslor förutom lite slösurfanda. För 15-17.000 kr vill jag gärna kunna göra lite mer.

Fast det är ju inte riktigt sant. Visst, den använder en långsammare typ av processorer, men jag känner flera som använder den dagligen för bl.a. Office-sysslor inklusive tämligen stora Excel-filer, så här ligger nog något annat bakom problemet.

Micke, jag skulle råda dig att till att börja med ta en titt i appen Aktivitetskontroll, och då speciellt på processoranvändningen i både % och sk. trådar för att se om något annat än Office ligger och stjäl processorkraft.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-02 09:39
Ursprungligen av @ndreas:

Köp en snabbare dator MB är ju som en iPad i prestanda således betalar man ju bara för design och innovation inget annat, var själv sugen på en MB men efter att fått testa den ett tag insåg jag ganska fort att den knappt klarar vardagssysslor förutom lite slösurfanda. För 15-17.000 kr vill jag gärna kunna göra lite mer.

Nu har jag aldrig använt en MB, men självklart ska den kunna köra Safari utan nämnvärt lagg.

TS: Jag gissar att den nu plötsligt är betydligt slöare än förut? Startat om datorn? Provat ett annat användarkonto? Vad säger Aktivitetshanteraren? Välj fliken Processor och sortera fallande på kolumnen % processor. Vilka processer ligger över 10%?
Har du ledigt utrymme på datorn?

Ursprungligen av mdf:

Köpte nyss nya Macbooken samt Office 2015. Upplever efter en stunds användning den som extremt långsam och office kraschar ideligen (oftast excel då jag arbetar mest med detta). Det går flera sekunder mellan kommando och exekution. Upplever även Safari och Firefox som långsamt när det går som sämst så jag kan inte enbart skylla på MS.

Någon som upplevt samma sak eller har förslag på lösning?

/Micke

Jag har en MacBook 12" och kör MS Office 2016 utan några som helst problem.

Ursprungligen av mdf:

Köpte nyss nya Macbooken samt Office 2015. Upplever efter en stunds användning den som extremt långsam och office kraschar ideligen (oftast excel då jag arbetar mest med detta). Det går flera sekunder mellan kommando och exekution. Upplever även Safari och Firefox som långsamt när det går som sämst så jag kan inte enbart skylla på MS.

Någon som upplevt samma sak eller har förslag på lösning?

/Micke

Kolla minnesanvändningen, växelfil etc i aktivitetskontroll.

Personligen så avskyr jag office, känns segt och kraschar med jämna mellanrum.
Nya MacBook är absolut ingen klen dator, den ska lätt klara av dessa uppgifter utan problem. Men även jag har problem med office på min Mac och den är betydligt kraftigare.

1
Bevaka tråden