Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trög uppkoppling!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iPad4 med iOS 8.4 har ibland hopplöst lång uppkopplingstid för åtskilliga hemsidor. Ibland går det dock med normalfart. Jag har testat olika åtgärder och har då sporadiskt fått en snabb uppkoppling: Bytt primär DNS till Googles, installerat en homeplug, nollställt nätverket, raderat appar för att få ledigt minnesutrymme. Med min Windows Phone 8.1 gjorde jag en jämförelse med iPad-en mot SMHI: Mobilen kopplade upp på någon sekund, iPad behövde minst 1 minut. Sidbyte efter uppkopplingen går också trögt relativt ofta. Ibland kan väl servern ge fördröjning på grund av överbelastning. Tips?

Lite basic:
http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Sen är det bra och veta om du har samma problem om du testar med ett annat nätverk.

Tack för tipsen! Jag har testat med båda nätverken, 2,4GHz resp. 5 GHz, men resultatet blir detsamma. Märkligt nog blir det ibland normala fördröjningar. Hoppas iOS 9.1.? löser problemet. 9.1 har för många buggar för att installeras. Mina andra enheter (Mac Book Pro, Windows Phone och HP laptop med XP) på det lokala fungerar problemfritt. XP använder jag bara på lokala nätverket.

Ursprungligen av Sailarn:

Tack för tipsen! Jag har testat med båda nätverken, 2,4GHz resp. 5 GHz, men resultatet blir detsamma. Märkligt nog blir det ibland normala fördröjningar. Hoppas iOS 9.1.? löser problemet. 9.1 har för många buggar för att installeras. Mina andra enheter (Mac Book Pro, Windows Phone och HP laptop med XP) på det lokala fungerar problemfritt. XP använder jag bara på lokala nätverket.

Syftade på om du hade testat med ett annat trådlöst nätverk, inte en annan frekvens. iOS 9.1 har funkat fint för mig, kan vara en idé att uppdatera.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Syftade på om du hade testat med ett annat trådlöst nätverk, inte en annan frekvens. iOS 9.1 har funkat fint för mig, kan vara en idé att uppdatera.

Installationen av iOS 9.1 löste problemet, nu fungerar iPad som den ska. Barbapapa hade rätt om 9.1. För min del är det någon enstaka app som inte är uppdaterad.

Beträffande nätverk så trodde jag att jag har två trådlösa nätverk (minst):

Namn (SSID): NETGEAR97, NETGEAR-5G, dessutom oaktiverade gästnätverk (NETGEAR-Guest, 3 st, och NETGEAR-5G-Guest, 3 st)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 20:07

Men de finns väl på samma router? Han menade att testa med ett annat nätverk på en annan router, hos en kompis, McDonalds etc.
Gött att det funkar nu.

Ursprungligen av kenjon:

Men de finns väl på samma router? Han menade att testa med ett annat nätverk på en annan router, hos en kompis, McDonalds etc.
Gött att det funkar nu.

Jovisst, jag var inne på detta men hade inget alternativ i närtid. Sen är jag inte 100 på definitionen av nätverk men tror att SSID bestämmer. Eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-01 20:30

Nej, ordet nätverk har nog ingen absolut definition. Du når ju dina prylar som ligger på olika SSID (t ex 2,4 och 5 GHz), utan att använda en router, så de ligger på samma (logiska) nätverk. Och man säger ju att hela Internet är ett nätverk

1
Bevaka tråden