Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många iCloud-konton kan man ha på en enhet?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Köpte mig en ny 27" iMac i dag för 32,000 kr som nu mer eller mindre är värdelös. Anledningen heter Apple och iCloud.

Låt mig ta det från början. Jag har en Apple-ID sedan länge som jag har köpt musik, film etc till hela familjen. Nu när ny dator skulle införskaffas var det hög tid för frugan och barnen att få egna Apple-ID. Skapade därför tre stycken efter installationen etc och när jag skulle logga in med mitt egna gamla Apple-ID på den nya datorn så står det att "kontogränsen är uppnådd".

Ringde till Apple som säger att man bara kan göra tre stycken Apple-ID, och det vet jag, men jag visste inte att datorn blir "låst" till dessa och att man inte kan logga in med ett som man redan har. Att logga in på iTunes, iCloud.com, hantera Apple-ID via datorn går men inte om man går in via inställningar och iCloud.

Problemet är att jag vill nyttja iCloud för att lagra saker men det går nu inte. Måste föra över det jag vill lagra från datorn till telefonen och gå den vägen för där kan jag logga in men det är tidskrävande och jobbigt.

Just nu hatar jag Apple och iCloud!

Senast redigerat 2015-10-29 21:16

Inte så genomtänkt av Apple.

Att familjer vill ha mer än 3 Apple-ID's kan väl inte vara så ovanligt.
Men de kanske vill sälja fler datorer istället för att låta fler ID’s vara kopplade till en dator?
Man kan ju faktiskt ha 5 datorer auktoriserade till iTunes.
Men det kanske är för att gynna datorförsäljningen?

Bara att beklaga…?

Låter väldigt tråkigt.

Men jag som är okunnig om Apple (men har iPhone).
Vad menar du? Kan man bara vara 3 användare på datorn?
Går i köptankar men vi är 4 i familjen, med varsitt Apple-ID. Men bara 3 av oss kan använda iMac?
/Fantomen

Jag har skapat 4 st på min utan problem. Gäller det inte hur lång tid som förflyter mellan arr man skapar dem?

Låter ju jättekonstigt... Va händer om man säljer datorn? Kan nya ägaren inte använda den då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 20:56

Flera användare på OS X kan man ha (vi är 6 i familjen, men hur många olika iCloudkonton man kan ha har jag faktiskt inte testat. Konstigt om inte alla användare kan ha var sitt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 20:56
Ursprungligen av Jimmieboy:

Låter ju jättekonstigt... Va händer om man säljer datorn? Kan nya ägaren inte använda den då?

Man raderar ju den då, och börjar om med den nya ägarens ID.

Ursprungligen av kenjon:

Man raderar ju den då, och börjar om med den nya ägarens ID.

I sånna fall borde ju TS kunna göra samma sak?

Användare kan man ha flera (som i användare i OSX t.ex.) men varje enhet (iMac, Mac Mini, iPad, iPhone, iPod etc) som kan ha iCloud-konton kan bara skapa 3 st. Sedan blir enheten "låst" till dessa och även om man har ett äldre konto sedan tidigare så kan man inte använda det. Är man tre stycken i familjen går det bra men är men fler måste man ha fler enheter, vilket är för jävligt rent ut sagt.

Har haft en dialog med Apple som bara säger att "så är det". Får ingen hjälp alls vilket inte känns speciellt kul när man lagt ut 32,000 kr på en ny dator. Går inte att flytta ett av barnens konto från datorn till en iPad utan vill jag använda datorn som "huvudenhet" och föra över till iCloud från den får jag "köpa mig en ny dator". Otroligt!

Detta gäller även begagnade enheter. Har ägaren innan skapat tre konton (iCloud) kan man inte ens logga in på iCloud igen om man redan har ett konto. Uselt!

Apple borde bli tvingade att gå ut och berätta om detta offentligt. Att man bara kan skapa tre konton (iCoud) per enhet har man redan sagt men inget om att enheten blir låst och inte kan användas (iCloud) av redan skapade konton.

Men måste du ha olika icloudkonton till barnen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 21:51
Ursprungligen av Jimmieboy:

I sånna fall borde ju TS kunna göra samma sak?

Inte om de är mer än tre i familjen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-28 21:56
Ursprungligen av Mr Bean:

Användare kan man ha flera (som i användare i OSX t.ex.) men varje enhet (iMac, Mac Mini, iPad, iPhone, iPod etc) som kan ha iCloud-konton kan bara skapa 3 st. Sedan blir enheten "låst" till dessa och även om man har ett äldre konto sedan tidigare så kan man inte använda det. Är man tre stycken i familjen går det bra men är men fler måste man ha fler enheter, vilket är för jävligt rent ut sagt.
......

Funkar dejt verkligen så, att man enbart kan skapa tre iCloudkonton under hela produktens livstid? Det borde ju förstöra hela begagnatmarknaden...
Jag har köpt väldigt få datorer nya, utan handlar nästan enbart med begagnat. Och när jag har fått en större familj, har jag skapat nya konton för dem, utan att jag har märkt av detta...

Ursprungligen av kenjon:

Funkar dejt verkligen så, att man enbart kan skapa tre iCloudkonton under hela produktens livstid? Det borde ju förstöra hela begagnatmarknaden...
Jag har köpt väldigt få datorer nya, utan handlar nästan enbart med begagnat. Och när jag har fått en större familj, har jag skapat nya konton för dem, utan att jag har märkt av detta...

Ja, tre stycken under dess livstid.

Wow! Detta låter ju så otroligt korkat... Hur funkar detta i praktiken? Sparar den datorn serienummer?

Så även om man byter hårddisk så är den fortfarande låst?

Ursprungligen av Mr Bean:

Ja, tre stycken under dess livstid.

Tror inte på det. Hänvisar Apple till någon text där det står dessa " undantag " ?

Ursprungligen av Mr Bean:

Ja, tre stycken under dess livstid.

Där vill jag ha bevis på.

Har nämligen 4st begagnade Mac mini som bara står som experimentburkar för stunden och de har blivit ominstallerade ett antal ggr med hoppande mellan AppleID.

Dock aldrig testat flera på samma maskin samtidigt.

Kan inte tänka mig att ominstallation inte skulle nollställa detta helt.

"Bevisen" kommer från Apple själva som jag har prata med i dag, hela dagen, på telefon. Hjälper inte att radera/ominstallera. Apple har gjort detta för att förhindra så personer inte kan skapa massa konton och får en massa gratis iCloud-utrymmen.

Kan förstå att man bara tillåter tre iCloud-konton på en och samma enhet men att inte kunna använda ett äldre konto när dessa tre på den nya enheten blivit använda, är för jävligt. Att man "låser" enheten.

Om allt detta är nytt eller om det varit så sedan start av iCloud kan jag inte svara på eftersom jag inte frågade.

Ring upp och be att få prata med en senior advisor. För det var väl en vanlig advisor som sa så?
Du måste kräva att få bättre service än så.
Måste ju kunna radera iCloud konton åtminstone om du nu inte kan få in alla id's.

Låter osannolikt. Kan ju inte vara någon sällsam företeelse att en familj införskaffar en ny Mac, varpå fler än 3 familjemedlemmar skapar sig varsitt iCloud på den. Jag tror inte på detta. Någon har missuppfattat något.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-28 22:53

Jag har för närvarande två Macar med sex användarkonton på vardera. Varje användare har sitt egna iCloud-konto så det här låter ju märkligt. Dessutom har jag på min egna användare två aktiva iCloud-konton ovh det funkar utan problem. Jag kan dock bara synka mot ett av kontona.

Har som sagt pratat med Apple i dag och man säger att läget är som det är. Om det är något nytt kan jag inte svar på.

En liten animerad gif som visar när jag försöker logga in med mitt gamla iCloud-konto på den nya datorn där det redan skapats 3 konton (inget till mig utan två till barnen och ett till frugan).

Senast redigerat 2015-10-28 23:59

Om du loggar ut en användare så det bara är två aktiva.

Kan du då logga in med ditt?

Ursprungligen av Borttaget:

Om du loggar ut en användare så det bara är två aktiva.

Kan du då logga in med ditt?

Har provat att logga ut allt ifrån ett till alla tre men det hjälper inte. Försöker logga in med mitt gamla men som du ser av gifen ovan så går det inte.

Senast redigerat 2018-07-23 13:45

Efter att ha rotat igenom nätet är jag beredd på att hålla med dig @Mr Bean.

Det här är inte bra.

På min arbetsplats kan ju ett antal telefoner vara i omlopp allt eftersom folk slutar och börjar.
Det här måste jag gå till botten med!

Läser jag avtalet till iCloud står så står det:

Citat:

B. Enheter och konton. Användning av Tjänsten kan kräva kompatibla enheter, internetanslutning och viss programvara (avgifter kan tillkomma) samt periodvisa uppdateringar. Användning av Tjänsten kan påverkas av prestanda hos dessa faktorer. Apple förbehåller rätten att begränsa antalet Konton som kan skapas från en enhet och antalet enheter som är associerade till ett Konto. Den senaste versionen av programvaran kan krävas för vissa transaktioner eller funktioner. Du samtycker till att det är ditt ansvar att uppfylla dessa krav.

E. Ändringar av Tjänsten. Apple förbehåller sig rätten att när som helst ändra detta Avtal och att införa nya eller ytterligare villkor för din användning av Tjänsten.

Så, det finns inget jag kan göra mer än att lära mig av läxan. Apple har tydligen ändrat på något.

Kom precis på att jag har öppet köp så jag kommer ominstallera datorn, packa ner den och sedan lämna tillbaka den i morgon och sedan köpa en ny i annan butik. Fult? Ja! Men Apple har ju inte direkt gjort rätt för sig tycker jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-29 00:08
Ursprungligen av Mr Bean:

Läser jag avtalet till iCloud står så står det:

Så, det finns inget jag kan göra mer än att lära mig av läxan. Apple har tydligen ändrat på något.

Kom precis på att jag har öppet köp så jag kommer ominstallera datorn, packa ner den och sedan lämna tillbaka den i morgon och sedan köpa en ny i annan butik. Fult? Ja! Men Apple har ju inte direkt gjort rätt för sig tycker jag.

Jäkligt sniket av Apple. Tre konton på en dator hade vi inte klarat oss på i vårt hushåll. Vi har väll kommit undan med detta iom att vi har rätt gamla maskiner. Köper jag nytt blir det ju problem. Vete fan vad man skall göra när de nuvarande maskinerna lägger av. Kanske går det att lösa med timemachine och importera alla kontona den vägen kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 00:17

Om detta att man kan skapa max tre Apple-id från en enhet är något nytt, så bör de åtminstone inte ha det som en begränsning under hela enhetens livstid, det är oacceptabelt! Det borde i så fall gå att göra fler efter en viss tidsperiod. Jämför med att om man byter vilket Apple-ID som är associerat till iTunes så kan man inte göra en ny association förrän efter 90 dagar. Det hindrar att man som enskild användare använder sig av flera konton, men blir sällan ett problem vid andrahandsförsäljning av enheten.
https://support.apple.com/sv-se/HT204053

Citat:

När en enhet eller dator är associerad med ett Apple-ID för iTunes Store-kontot, kan du inte associera den enheten eller datorn med ett annat Apple-ID på 90 dagar.

Ursprungligen av Mr Bean:

Läser jag avtalet till iCloud står så står det:

Så, det finns inget jag kan göra mer än att lära mig av läxan. Apple har tydligen ändrat på något.

Kom precis på att jag har öppet köp så jag kommer ominstallera datorn, packa ner den och sedan lämna tillbaka den i morgon och sedan köpa en ny i annan butik. Fult? Ja! Men Apple har ju inte direkt gjort rätt för sig tycker jag.

Nej jag tro inte de har ändrat något. Är det inte så att varje mac/ios-enhet bara kan skapa tre konton? https://discussions.apple.com/message/2387817... Men det är ju lite mystiskt att du inte kan logga in på ett redan existerande konto.

Jag kunde inte låta bli att följa denna tråd med tanke på den provocerande rubriken. Det var en intressant läsning. Nu får man tyvärr inte veta om det löste sig eller inte. Ajö mr Bean.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 09:06

Något för EU att ta upp med Apple! Ny stämning med dryga böter

Bevaka tråden