Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel skrivskyddar sig

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Office 2011 till min Macbook 10.10.2. Allt som oftast när jag arbetat i en Excelfil och när jag väl ska spara den, så har den skrivskyddat sig och begär att jag ska spara ner i nytt namn. Detta är extremt frustrerande framförallt genom att jag kopplat data till en wordfil så jag får göra om allt i dokumenthanteraren. Har googlat efter enkla sätt att kunna ta bort skrivskyddet men inte hittat något tips. Finns det någon på forumet? Och Microsoft ger inga tips förutom att man kan gå in på kugghjulet uppe i högra hörnet och där gå in på inställningar. Men när jag gör det ges inga sådana valmöjligheter. Enbart hjälp med menyflikar. Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-22 16:53
Ursprungligen av tuffpuff:

Jag har Office 2011 till min Macbook 10.10.2. Allt som oftast när jag arbetat i en Excelfil och när jag väl ska spara den, så har den skrivskyddat sig och begär att jag ska spara ner i nytt namn. Detta är extremt frustrerande framförallt genom att jag kopplat data till en wordfil så jag får göra om allt i dokumenthanteraren. Har googlat efter enkla sätt att kunna ta bort skrivskyddet men inte hittat något tips. Finns det någon på forumet? Och Microsoft ger inga tips förutom att man kan gå in på kugghjulet uppe i högra hörnet och där gå in på inställningar. Men när jag gör det ges inga sådana valmöjligheter. Enbart hjälp med menyflikar. Tack på förhand!

Kanske detta vore det du borde kolla på
https://support.apple.com/en-us/HT202255

Skrivskydd

Tack för din input men tyvärr hjälper den inte. Microsoft verkar leva i egen värld och fortsatt skrivskyddar sig excel-dokumentet allt som oftast. Frustrerande!

Ursprungligen av tuffpuff:

Jag har Office 2011 till min Macbook 10.10.2.

Varför kör du 10.10.2? Varför uppdaterar du inte till 10.10.5?

Är Office inte heller uppdaterat? Senaste versionen av Office 2011 är 14.5.7, tror jag.

Var ligger filen lagrad? Lokalt på interna hårddisken, eller extern hårddisk, eller i nätverket (på NAS eller liknande)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-27 14:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför kör du 10.10.2?

När tuffpuff skrev om sitt problem var det april och 10.3 hade nyligen släppts...

Ursprungligen av tuffpuff:

Jag har Office 2011 till min Macbook 10.10.2. Allt som oftast när jag arbetat i en Excelfil och när jag väl ska spara den, så har den skrivskyddat sig och begär att jag ska spara ner i nytt namn.

Har du ett snedstreck i filnamnet? Det tillåts i OS X men inte i Windows, och därmed inte heller i Microsoft Office för mac. En wordfil med snedstreck går inte att öppna alls, men en excelfil går att öppna men blir just skrivskyddad (när jag testar i Office 2011)

Har du ändrat något i menyn Verktyg/Skydd eller Verktyg/Dela arbetsbok?

Annars håller jag med Jespers fråga här ovan, om filen är sparad på en nätverksenhet kan den bli skrivskyddad, spara i så fall lokalt om det är möjligt.

Ursprungligen av IngoX:

När tuffpuff skrev om sitt problem var det april och 10.3 hade nyligen släppts.

Aaaah.... Att det skulle vara 6 månader mellan frågan och att TS återkommer med feedback i tråden finns ju inte på kartan, så det tittade jag inte ens på.

1
Bevaka tråden