Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrapande/gnisslande ljud i MBP15

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 15:37

Jag har en Macbook Pro 15" Mid 2010 som har börjat bete sig lite skumt åt.
Det började med att laddaren pajade. Jag köpte då en ny och det blev betydligt bättre, men fortfarande "glappar" det lite. Jag måste putta till kontakten ibland för att datorn ska ladda. Det kan jag leva med. Men nu har datorn också börjat låta lite konstigt - ett skrapande/gnisslande ljud. Det låter typiskt som en mekanisk hårddisk som håller på att krascha, men det är en SSD så det kan inte vara den. Jag misstänkte då fläkten.. men efter att ha öppnat och rengjort så tror jag inte att det är den heller. Nu har jag gjort kopplingen att ljudet bara kommer när jag har strömsladden i (inte alltid, men bara då). Och det kan uppkomma direkt - innan datorn blir varm - därav tror jag fortfarande att det inte är fläkten.

Finns det något i "nätaggregatet" eller i batteriet som kan ge ifrån sig sådana ljud?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-26 15:55

Originalladdare?
Laddare kan låta gnisslande, högfrekvent skärande.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-26 21:15
Ursprungligen av reboot81:

Originalladdare?
Laddare kan låta gnisslande, högfrekvent skärande.

Japp, original. Du menar att själva kontakten kan låta så? Det låter ju inte från "klumpen" på laddaren.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-26 22:21

Kontakterna är helt fria från främmande föremål? (Det är ju en magnet inblandad, själv har jag pillat bort skit där med pincett.)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-27 10:19
Ursprungligen av reboot81:

Kontakterna är helt fria från främmande föremål? (Det är ju en magnet inblandad, själv har jag pillat bort skit där med pincett.)

Det är helt rent där. Tänker också att det skulle låta annorlunda om det var själva kontakten. Det låter verkligen som det kommer inifrån datorn och det låter mer "mekaniskt". Hade jag inte haft en SSD så hade jag varit övertygad om att det var disken som höll på att krascha.
Finns det någon koppling att fläkten alltid drar igång om man kopplar in nätkabeln? I så fall skulle det ju kunna vara att det låter när fläkten går i en viss hastighet - kanske en väldigt låg hastighet? Jag bara spekulerar här

Det är svårt att förstå vad du menar (väldigt svårt att beskriva ljud med bokstäver). Spela in ljudet och lägg upp det här så ska vi nog lösa problemet!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-27 11:45
Ursprungligen av hummel:

Det är svårt att förstå vad du menar (väldigt svårt att beskriva ljud med bokstäver). Spela in ljudet och lägg upp det här så ska vi nog lösa problemet!

Det ska jag göra när jag kommer hem i kväll!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-28 13:22

Ok, igår spelade jag in lite ljud. Jag spelade in med telefonen och hade den precis vid magsafekontakten. Ljudet låter inte hela tiden - utan då och då. Det slutar dock direkt när man drar ut sladden, så jag börjar tro att du har rätt reboot81 - men jag tycker ändå att det låter inifrån datorn.
Lyssna till slutet. Ljudet ändras lite precis då: http://cdn.gotamedia.se/annons/smp/Laddljud.m...

Det där låter som ljud från ett primärswitchat nätaggregat, dvs laddaren till din dator. testa med en annan laddare för att avgöra var felet ligger.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-28 16:57
Ursprungligen av hummel:

Det där låter som ljud från ett primärswitchat nätaggregat, dvs laddaren till din dator. testa med en annan laddare för att avgöra var felet ligger.

Ok! Raggade upp en laddare här på jobbet som jag ska låna hem och testa med.
OM det inte är laddaren - är det då troligtvis i "nätaggregatet" i datorn? Är det en dyr historia att byta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 01:07

"Nätaggregatet i datorn" består dels av ett magsafe-kort och komponenter på själva logikkortet. iFixit som brinner för att vi ska underhålla våra gamla datorer har info här, upplagt av en användare som är flink med lödkolven. Det är antagligen en sådan reparatör du behöver hitta för felsökning och åtgärd.

Hur gick det med den andra laddaren?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 08:48
Ursprungligen av IngoX:

"Nätaggregatet i datorn" består dels av ett magsafe-kort och komponenter på själva logikkortet. iFixit som brinner för att vi ska underhålla våra gamla datorer har info här, upplagt av en användare som är flink med lödkolven. Det är antagligen en sådan reparatör du behöver hitta för felsökning och åtgärd.

Hur gick det med den andra laddaren?

Tack för tipset!
Det lät inget från den andra laddaren. Å andra sidan så berättade sonen som använt datorn under eftermiddagen att den inte hade låtit när han använde den heller (med min laddare). Jag ska växla mellan dom under några dagar för att se hur det ter sig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 08:58

Låter ju lite som samma fel som vissa upplever i den här gamla tråden: http://www.99mac.se/forum/t/96917-pipande-lju...
Kan det vara en mjukvarugrej? En snubbe där som verkar ha samma grej påstår att ljudet bara dyker upp när han kör OSX - men inte alls när han kör Win.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 09:05

Ok. Här är info om magsafe-kortet om du skulle behöva byta det för att bli av med glappet i kontakten. Med hjälp av Apple part nummer kan du säkert hitta europeiska säljare.
MagSafe DC-In Board

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 09:29
Ursprungligen av IngoX:

Ok. Här är info om magsafe-kortet om du skulle behöva byta det för att bli av med glappet i kontakten. Med hjälp av Apple part nummer kan du säkert hitta europeiska säljare.
MagSafe DC-In Board

Tack så mycket!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-11-02 10:02

Det är helt klart med den nya laddaren gnisselljudet kommer. Konstigt.
Är väl bara till att reklamera då. Störigt.
Om man köpt sladden online (apple.com/se) - kan man då byta den i en butik? Typ Machuset? Det är så himla segdraget att skicka retur..

1
Bevaka tråden