Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp av ny iMac 27" - beslutsångest.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-27 00:19

Hej,
Jag behöver hålla någon i handen.
Sitter här och ska trycka på köp-knappen av en ny iMac 27" 5K nu när dom kommer med Skylake, men kan inte bestämma mig om det är värt att lägga den extra kostnaden på att gå all in. Brukar köpa "mellan" modeller och fylla med RAM vanligtvis, men tänkte att att den kanske kan leva lite längre om man fyller på. Sitter mest med inDesign men en även en hel del photoshoppande med jobbigt tunga filer, det är fan dags att säga upp förhållandet med badbollen, vi har tröttnat på varandra.

Är inne på 3,3 GHz i5, 2TB, och fylla på med RAM. Men stora ångestfrågan är om man ska lägga den extra pengen på att gå på 4,0 i7 versionen? är det stor skillnad, och när man ändå håller på. För i helvete, grafikkortet, 2GB el 4GB hur mycket påverkat det mitt dagliga arbete. Som sagt, spelar inte och sitter sällan och klipper och renderar film, är det värt 5 laxar? eller ska jag ta en blackout på Sture Hof istället?

ilande ilandsproblem så jag skäms

/Fred

Ursprungligen av Fredric:

Hej,
Jag behöver hålla någon i handen.
Sitter här och ska trycka på köp-knappen av en ny iMac 27" 5K nu när dom kommer med Skylake, men kan inte bestämma mig om det är värt att lägga den extra kostnaden på att gå all in. Brukar köpa "mellan" modeller och fylla med RAM vanligtvis, men tänkte att att den kanske kan leva lite längre om man fyller på. Sitter mest med inDesign men en även en hel del photoshoppande med jobbigt tunga filer, det är fan dags att säga upp förhållandet med badbollen, vi har tröttnat på varandra.

Är inne på 3,3 GHz i5, 2TB, och fylla på med RAM. Men stora ångestfrågan är om man ska lägga den extra pengen på att gå på 4,0 i7 versionen? är det stor skillnad, och när man ändå håller på. För i helvete, grafikkortet, 2GB el 4GB hur mycket påverkat det mitt dagliga arbete. Som sagt, spelar inte och sitter sällan och klipper och renderar film, är det värt 5 laxar? eller ska jag ta en blackout på Sture Hof istället?

ilande ilandsproblem så jag skäms

/Fred

köp den med i7 och det större grafikkortet om du ska välja. Både ram och hårddisk går att byta ut i efterhand men inte dessa två. Bara ett tips...dessutom är apples minnen och framför allt ssd disken asdyr gentemot att köpa den ifrån en tredjepart....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-27 00:55

Om man skulle vara lite Lars Lagom och välja en av dom, vilken tjänar man mest på, i7 eller 4GB grafikkort?

Ursprungligen av Fredric:

Om man skulle vara lite Lars Lagom och välja en av dom, vilken tjänar man mest på, i7 eller 4GB grafikkort?

tja...sysslar du inte med så mycket med grafik tunga grejer eller fler skärmar så kan du banta på grafiken...men det är en jävligt stor skillnad på i5 och i7....det är liksom inget val där utan det är bara att att köra på i7...

Senast redigerat 2015-10-27 01:22
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-27 08:20

En blackout på Sture Hof har du bara en gång, din iMac kommer du att ha länge!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-27 09:17

Jag har en 27" Retina med i5 och 32 GB RAM, 2 GB video och Fusiondrive.
Jobbar mycket med stora bildfiler och joxar med ljud.
Jag vet inte vad som skulle kunna gå så värst mycket fortare. Har inte sett till någon badboll sedan jag köpte den.
Å andra sidan är jag inte typen som sitter med Geekbench, gör man det så kan man säkert mäta upp någon skillnad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-27 09:25

Nu kanske jag har missat en detalj, men du har väl valt någon form av SSD till datorn? Om inte, prioritera upp den framför allt annat.

Geekbench poäng på iMac 27 late 2015 i5/i7 (multicore inom parentes): 4214(13081), 4574(17683)
Som referens så rör sig iMac 27 late 2009 (2,66/2,8) i trakterna om 1915(5953)/2063(7249).

Kör du varken filmredigering, spel eller externa skärmar så känns de dyra grafikkorten lite väl kostsamma.
Den sista biten, att toppa CPU/GPU kostar mycket, men ger inte en prestandabumb i det fiktiva värdet SDK (snabbare dator per krona) såsom en ny dator gör. Lägg undan 5000 till en iMac 2017 istället.

Ursprungligen av Fredric:

...vilken tjänar man mest på, i7 eller 4GB grafikkort?

Lätt val. Processoruppgradering före grafikkortsuppgradering. Det "lilla" grafikkortet räcker långt.

Men ett annat val som jag hade gjort är SSD i stället för Fusion Drive. Skulle aldrig köpa ny dator med "snurr-hårddisk" idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-27 09:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lätt val. Processoruppgradering före grafikkortsuppgradering. Det "lilla" grafikkortet räcker långt.

Men ett annat val som jag hade gjort är SSD i stället för Fusion Drive. Skulle aldrig köpa ny dator med "snurr-hårddisk" idag.

Visst, men Apple vill ha snudd på 10.000 kr extra för 1 TB flashlagring. Motsvarande osnurrande disk kan man köpa för runt 3.500 kr.
Apple har överpriser även på RAM, det går att köpa 32 GB för mindre än hälften av det som Apple vill ha.

Ursprungligen av Konrad:

Visst, men Apple vill ha snudd på 10.000 kr extra för 1 TB flashlagring...

Jag hade valt 256 GB flashlagring. Samma pris som 2 TB-disken.

Kör operativsystemet på den, för maximal hastighet - och sen all lagring på en extern disk eller NAS.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-27 13:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hade valt 256 GB flashlagring. Samma pris som 2 TB-disken.

Kör operativsystemet på den, för maximal hastighet - och sen all lagring på en extern disk eller NAS.

Vad skulle man ha som extern/gränssnitt,håller också på att funderar på vad som skulle vara bäst,
har bestämt om en disk = 2 TB, så prismässigt skulle det ju vara samma.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-27 13:37

Thunderbolt (eller USB3).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-27 16:46

Jag fegade lite och körde nästan full tank, blev i7 och 4GB grafik. Hoppar dock SSD, det är ju trots allt 128GB SDD i deras 2TB fusion disk. Nu körde jag bara med 8GB RAM för att uppgradera den själv med 2x8GB,, men hörde precis av dom på Digital Inn att det inte längre går at uppgradera RAM själv på 27", utan att det måste göras av tekniker, stämmer det verkligen? fick för mig att det bara var 21" som man inte kunde uppgradera själv.

/F

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-27 16:54

Dom på Digital Inn har fel, det gäller bara 21". Enligt OWC kan man dessutom trycka in 64 GB ram!

Ursprungligen av Fredric:

Jag fegade lite och körde nästan full tank, blev i7 och 4GB grafik. Hoppar dock SSD, det är ju trots allt 128GB SDD i deras 2TB fusion disk. Nu körde jag bara med 8GB RAM för att uppgradera den själv med 2x8GB,, men hörde precis av dom på Digital Inn att det inte längre går at uppgradera RAM själv på 27", utan att det måste göras av tekniker, stämmer det verkligen? fick för mig att det bara var 21" som man inte kunde uppgradera själv.

/F

Funkar att göra själv, det är bara 21 tummaren som det inte går att göra det med. Gratulerar till ett bra val av dator och en superb kombination. Du gjorde helt rätt...

Ursprungligen av Fredric:

...Digital Inn att det inte längre går at uppgradera RAM själv på 27", utan att det måste göras av tekniker, stämmer det verkligen? fick för mig att det bara var 21" som man inte kunde uppgradera själv.

På 21,5-tummaren går det inte att byta, varken av dig själv eller en tekniker.

På 27-tummaren sitter minnena bakom samma sorts lucka som tidigare. Så det ska inte vara något problem att sätta i dem. Så antingen missförstod ni varandra, eller så försökte de tjäna lite lätta pengar genom att ge fel besked till dig.

Här finns en instruktionsvideo. OWC sätter svårighetsnivån till "1. Easy":
http://eshop.macsales.com/installvideos/imac-...

1
Bevaka tråden