Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt minne till iMac 27" mitten 2010?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 27 tums iMac från mitten av 2010.
Jag har nu 8gb minne (2x4) i den, men jag vill uppgradera till 16gb (4x4).
Efter lite googlande så har jag kommit fram till att det ska vara "PC3-10600 1 333 MHz DDR3 SDRAM" i just denna mac.

Jag har sedan hittat dessa minnen.
https://www.dustinhome.se/product/5010778029/...
alt
https://www.dustinhome.se/product/5010642136/...
Spelar det nån roll vilket av dom (för i sånna fall tar jag den billigare av dom)?

Jag är lite osäker på om jag har hittat rätt.
Ska jag slå till?

För övrigt, är det värt att uppgradera till 16gb från 8gb? Kommer det att bli en signifikant skillnad?

Senast redigerat 2015-10-23 16:51
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-23 18:59

Snabba kommentarer:

Modellnumret på din iMac behövs, typ iMac11,3 eller liknande, detta hittar du i Systeminformation (kolla under äpplet).
Vilken CPU har du?

8 till 16 GB gör inte så stor skillnad om du inte kör många eller stora program eller möjligen virtuella maskiner.
En SSD gör betydligt mer.

Ursprungligen av mattiL:

Snabba kommentarer:

Modellnumret på din iMac behövs, typ iMac11,3 eller liknande, detta hittar du i Systeminformation (kolla under äpplet).
Vilken CPU har du?

8 till 16 GB gör inte så stor skillnad om du inte kör många eller stora program eller möjligen virtuella maskiner.
En SSD gör betydligt mer.

Modellnummer: iMac 11.3
Cpu: 3.6 ghz intel core i5

En ssd är i nuläget inte aktuellt.

Jag är uppe i 5 gb använt minne med en flik safari igång och utan andra aktiviteter.

Är det rätt typ av minnen som jag länkade till?

Jag kanske inte behöver 16 gb (det räcker kanske med 12gb), men vad jag förstår så bör man ha alla slots fyllda med samma storlek minne för att det ska vara optimalt.
Att stoppa in två 4gb minnen och behålla två 2gb minnen är inte rekomenderat sägs det.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-23 23:44
Ursprungligen av breather:

Att stoppa in två 4gb minnen och behålla två 2gb minnen är inte rekomenderat sägs det.

Jag har samma som du men med i7 och köpte till 2*4 så totalt 12, snurrar bra för mina modesta behov...trots olika storlek på platserna.
Fyllde bara på de tomma.

Ursprungligen av Hjopek:

Jag har samma som du men med i7 och köpte till 2*4 så totalt 12, snurrar bra för mina modesta behov...trots olika storlek på platserna.

Låter lovande.
Jag är inte överdrivet kunnig inom ämnet, men jag har hört att man bör köra samma storlek på minnen (om man vill köra optimalt).
Men nu var det iofs ett bra tag sen jag hörde detta så det kanske inte gäller längre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-24 02:56
Ursprungligen av breather:

Låter lovande.
Jag är inte överdrivet kunnig inom ämnet, men jag har hört att man bör köra samma storlek på minnen (om man vill köra optimalt).
Men nu var det iofs ett bra tag sen jag hörde detta så det kanske inte gäller längre.

Läste någonstans att samma storlek påverkar i storleksordningen 5% hit eller dit. Sen kan det hända att det inte funkar alls att blanda minnen av olika storlek/fabrikat, men isåfall märker man det direkt. 2+2+4+4 är bra mycket bättre än 2+2!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-24 09:31

Storleken på minnena spelar mindre roll. Däremot bör du se till att det är samma klockfrekvens som på dina nuvarande minnen. Det fick jag bittert erfara på min iMac. Det löste sig dock för det visade sig att mina nya minnen passade i min MBP och de minnena i sin tur hade samma klockfrekvens som i iMacen. Tur skall man ha ibland

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-24 09:44

Några exempel.

http://www.gskill.com/en/configurator?manu=20...
http://www.corsair.com/en-us/memory-finder
http://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgr...

Tack!
Antar att jag måste öppna minnesluckan rent fysiskt och kolla vad jag har för klockfrekvens? Inget som går att kolla via ett program eller?

Du kan kolla det i:
Apple-menyn --> Om den här datorn --> Systemrapport --> Minnen

Men om detta är minnena som datorn leveverades med, så behöver du inte kolla, för då är det ju den rätta frekvensen för datorn, dvs 1333 MHz i det här fallet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-24 10:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan kolla det i:
Apple-menyn --> Om den här datorn --> Systemrapport --> Minnen

Men om detta är minnena som datorn leveverades med, så behöver du inte kolla, för då är det ju den rätta frekvensen för datorn, dvs 1333 MHz i det här fallet.

Eftersom datorn även fungerar med minnen som har högre klockfrekvens kan det vara lämpligt att försöka få tag på likvärdiga minnen. Alltså alla minnen skall ha samma klockfrekvens. Risken är annars att datorn inte startar alls. Det var det jag råkade ut för men det löste ju sig i alla fall

@onnyt

Jag förstår inte citatet. Jag ser inte kopplingen mellan ditt inlägg och det du citerar.

Ja, han bör köpa minnen med samma frekvens som de minnen han redan har.

Men det jag ville säga med mitt inlägg var att om de minnen han redan har är datorns originalminnen så behöver han knappast kolla vad han har, för då vet han att det är 1333 MHz.

Det är 1333 mhz minnen (orginal)

Tack för all hjälp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-24 14:54

MHz...

1
Bevaka tråden