Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-mail SKICKA i Mail fungerar inte med Comhem?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag uppdaterade till El Capitan nu och då fungerar det inte att SKICKA med Mail med Comhem men TA EMOT fungerar ypperligt. Hade kontakt med Comhem support, en lååång stund idag, men dom kunde inte hjälpa mig. Är det någon mer än mig som har Comhem som operatör som inte kan SKICKA E-mail nu efter uppdatering med El Capitan ?

Bif. ett par skärmavbildningar om det kan ge någon upplysning?

Att de inte kan hjälpa dig på deras support är väl en anledning till att man är glad för att man inte har comhem
Men de kunde ju givit dig adressen till deras support https://www.comhem.se/kundservice/support/bre...

Annars tror jag att du skall försöka med att lägga in din epostadress under ditt användarnamn eftersom att det står så i bilderna om du klickar på macmail även om det står något annat i texten på sidan

Jag kollade på mitt comhem mail-konto, som jag aldrig använder, och det ser ut ungefär som ditt gör, och det funkade.
Då körde jag iofs inte med deras utgående server, den har jag aldrig använt eller konfigurerat, eftersom jag har egna domäner.
Så där är väl ngt fel. Du får väl ringa comborts kundservice.

Typiskt SMTP-problem (utgående).

Det står ju till och med "Comhem (nedkopplad)".

Kolla vad som finns i den där menyn. Antagligen har de ingen öppen server (port 25) på grund av spam, utan istället en säker server som du måste autentisera dig till med användarnamn och lösenord precis som inkommande server. Det är den du måste fylla i.

Ursprungligen av MalcomX:

Att de inte kan hjälpa dig på deras support är väl en anledning till att man är glad för att man inte har comhem
Men de kunde ju givit dig adressen till deras support https://www.comhem.se/kundservice/support/bre...

Annars tror jag att du skall försöka med att lägga in din epostadress under ditt användarnamn

Ja var glad du att du inte har Comhem, det är därför jag kör med iCloud.com och me.com som avsändaradresser för att få det att fungera men problemet började med uppdateringen av El Capitan.

Jag har testat både med min e-mailadress och kontoadress u15023934

har kollat Supportsidan med Comhem och samtalet med Comhem support var mer att prova alla möjliga inställningar, det hördes på comhem supporten att felet var helt okänt, jag har testat alla möjliga inställningar samt prövat på min gamla iMac också som jag hunnit uppdaterat (tyvärr) och det fungerar inte där heller men med hustruns Mac Book Air och Yosemite fungerar det klockrent med samma inställningar som jag har nu!

Men jag undrar om jag är helt ensam med problemet? Någon mer måste väl köra med Mac Mail i kombination med Comhem?

Det vore kul att ha avsändar-adressen [email protected] när man gör en reply?

Kontrollera uppgifterna för utgående mail istället. Bilden visar bara inkommande.

När jag uppdaterade till El Capitan så slutade mina IMAP-konton fungera då lösen på utgående mail saknades.

Inkommande skall alltid komma in även om utgående är fel

Nu har jag skippat IMAP och gått över till Exchange för jag blev trött på kladdet med min förra leverantör så jag kan inte få upp inställningarna som jag skulle vilja visa dig. Men du skall även gå in och kolla så att det är rätt under "Internatkonton". Inte bara genom inställningar där du visar bilder ifrån. Där kan du behöva ändra inkommande port

Sedan som man skriver så kolla så att utgående är rätt. Comhem klarar port 25 men prova med de andra alternativen som står på sidan som jag länkade till.

Ibland måste man radera kontot och göra om det från början

Macmail är inte världens bästa när det gäller att lägga till konton. Varför man aldrig kan få till det beror väl på samma sak som man aldrig får till det 100% med något annat heller hos Apple. (när det gäller kompatibilitet med det som inte är ens eget)
Man har ju även problem mellan OS X och iOS.

Ursprungligen av panther:

Jag kollade på mitt comhem mail-konto, som jag aldrig använder, och det ser ut ungefär som ditt gör, och det funkade.
Då körde jag iofs inte med deras utgående server, den har jag aldrig använt eller konfigurerat, eftersom jag har egna domäner.
Så där är väl ngt fel. Du får väl ringa comborts kundservice.

Det är utgående server som inte svarar, resten funkar! Eftersom det fungerar klockrent på webmailen så antar jag, mot bättre vetande, att det är något med el Capitan?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Typiskt SMTP-problem (utgående).

Det står ju till och med "Comhem (nedkopplad)".

Kolla vad som finns i den där menyn. Antagligen har de ingen öppen server (port 25) på grund av spam, utan istället en säker server som du måste autentisera dig till med användarnamn och lösenord precis som inkommande server. Det är den du måste fylla i.

Nu helt plötsligt finns det ett "gäng" olika alternativ. förutom comhem (nedkopplad), men i min hustrus iMac kvarstår felen. Kan det vara Comhem som möjligen lagt till en del nu idag? För jag kan inte lägga till i inställningarna bara välja???

Ursprungligen av Mc Tommy:

...För jag kan inte lägga till i inställningarna bara välja???

Inte? Händer det inget om du väljer "Redigera SMTP-serverlista"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte? Händer det inget om du väljer "Redigera SMTP-serverlista"?

Jo nu hände det något och det blev rätt men när jag satt med support från comhem så testade vi alla möjliga varianter men ingenting stämde sedan när vi skrivit in det???

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-23 00:01

Se om du kan få in dessa inställningar:

Server för utgående e-post

Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.
enligt Comhem.

Ursprungligen av reboot81:

Se om du kan få in dessa inställningar:

Server för utgående e-post

Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.
enligt Comhem.

Jag lyckades till slut men SSL skulle inte vara ibockat?

Men stort tack för ditt svar, ni är super duktiga här på 99mac !!!

Med vänlig hälsning Tommy Högberg (70+)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?...

Tricket är att man inte ska luras av en grå "Logga in"-knapp. Ställ markören i server utgående och backa bort en bokstav och skriv dit den igen, då funkar det!

Jag har testat med W10 och det funkar klockrent så jag misstänker att Comhem har någon egenhet som Mail inte gillar. Verkar som om verifieringen inte lyckas på något sätt men att det inte har någon betydelse.

Senast redigerat 2016-02-09 20:43
1
Bevaka tråden