Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera till El Capitan men tänkte börja använda Time Machine först. Extern USB hårddisk fungerar ej.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, ja som det står i rubriken. Jag har en Lacie extern hårddisk som jag inte använt på över ett år men tänkte att det kan vara lika bra nu att börja använda den i kombination med Time Machine.
Vet inte om det har något med min iMac att göra men det dyker inte upp någon hårddisk på skrivbordet. Eller jo, en gång, efter att ha startat om hårddisken, dragit ut/in sladden osv.

Efter ett tag försvann den med en varning om att avmontera hårddisken innan jag drar ut USB-sladden. Verkar vara någon glapp. Har även provat andra USB-portar utan positivt resultat. Det här har nog mer med hårddiskens ålder att göra men skulle vara intressant att höra era åsikter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-04 14:33

Sätt in hårddisken i en annan kabinett, eller skaffa en ny. En disk för TM säkerhetskopiering måste man kunna lita på anser jag
Men det är upp till dig att sätta ett pris på din data.

Har du hd's så ska du ha ett bra program att hålla koll på dem/bygga om när de inte hittas på skrivbordet.
Vanliga skivverktyg kan funka ibland, annars TechTool Pro eller Diskwarrior eller liknande.

Ursprungligen av reboot81:

Sätt in hårddisken i en annan kabinett, eller skaffa en ny. En disk för TM säkerhetskopiering måste man kunna lita på anser jag
Men det är upp till dig att sätta ett pris på din data.

Det verkar inte troligt att det är något fel på datorn, den är ganska ny (ett halvår). Jag antar att du menar att jag ska testa om den funkar i en annan dator.
Jag tror nog att gemene man bara uppdaterar utan att ta backup och det tänkte jag också göra. Sen kom jag på att jag har ganska många bilder som jag absolut inte vill förlora.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-04 15:08
Ursprungligen av fourmi:

Det verkar inte troligt att det är något fel på datorn, den är ganska ny (ett halvår). Jag antar att du menar att jag ska testa om den funkar i en annan dator.
Jag tror nog att gemene man bara uppdaterar utan att ta backup och det tänkte jag också göra. Sen kom jag på att jag har ganska många bilder som jag absolut inte vill förlora.

Du kan prova den i en annan dator, men jag syftade på att du skulle ta ut själva hårddisken och sätta in ett annat kabinett, eller direkt i en dator (rakt till moderkortet).

Du får en hårddisk på 1TB för ett par hundralappar. Rymmer många tusen bilder.

Bra att du funderar på backup, men glöm inte att hårddiskar kan totalhaverera utan varningstecken. Den enda hårddisken som rasat för mig gjorde det efter exakt 6månader från inköp.

Vad värderar du dina bilder till, i kronor och ören?

Och du har provat att byta kabel? Det är inte helt ovanligt att en USB-kabel lägger av efter en tids användande.

Citat:

Vad värderar du dina bilder till, i kronor och ören?

Inga kronor och ören men väl till 40 pund + frakt!

Ursprungligen av johan_tanying:

Och du har provat att byta kabel? Det är inte helt ovanligt att en USB-kabel lägger av efter en tids användande.

Jag orkar inte prova. Hårddisken är så gammal ändå. Jag beställde en ny från Amazon.co.uk. Hoppas den är bra och håller ett tag.

jag vet inte om jag ska skapa en ny tråd men jag hade bara en enkel fråga. Jag har nu en hårddisk ikon uppe i högra hörnet med en TM symbol. Går det att få bort den? Datorn tar ju automatiska back up (hoppas jag) så då behöver den inte vara där. Ingen stor grej men jag undrar bara ändå

Ursprungligen av fourmi:

...hårddisk ikon uppe i högra hörnet med en TM symbol. Går det att få bort den?...

Om du menar att ikonen ligger på skrivbordet, så lär det vara den här inställningen du ska ändra:
Finder --> Inställningar --> Allmänt --> Visa dessa objekt på skrivbordet

Men om du menar att du har en ikon i meny-raden, så lär det vara här du ska ändra:
Systeminställningar --> Time Machine --> Visa Time Machine i menyraden

Hör av dig igen om ingen av dessa stämmer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du menar att ikonen ligger på skrivbordet, så lär det vara den här inställningen du ska ändra:
Finder --> Inställningar --> Allmänt --> Visa dessa objekt på skrivbordet

Men om du menar att du har en ikon i meny-raden, så lär det vara här du ska ändra:
Systeminställningar --> Time Machine --> Visa Time Machine i menyraden

Hör av dig igen om ingen av dessa stämmer.

Aha, just det. Ikonen på skrivbordet är det. Jag glömde skriva det. Tusen tack! Tur att det finns smarta som kan gissa sig till vad man menar

Snygg gitarr förresten

1
Bevaka tråden