Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt trög iMac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-21 15:32

Hej. Jag har en iMac från mitten 2010. Yosemite vers 10.10.5. I5 processor, 4G minne.
Den har blivit trögare och trögare. Nu är den så trög att det är hopplöst att använda den. Ex.vis tar det 30 sekunder att få upp "Bilder", 2 minuter att få upp "iPhoto". Att ta fram "om den här datorn" tar 15 sekunder
Hårddisken knattrar i ett och macken blir väldigt varm efter ett tag.

Har kört skivverktyg/ reparera. Hittade 2 fel: "felaktigt antal hårda fillänkar" och " Inod till fil utan överliggande mapp (id=4117232). Reparerades, men blev inte bättre.

Tänker uppdatera till El Capitan, men jag antar att jag bör komma till rätta med trögheten först.

Jag är helt rudis på datorer. Vad göra? Soptippen eller går det att fixa?

Tacksam för input!

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Det kan bli väldigt trögt om hårddisken är full.

Har du backup? Om inte, se till att fixa det, för en möjlig förklaring till problemet är att hårddisken är på väg att lägga av.

Några saker att prova:
- Prova att starta i s.k. "säkert läge". Man håller inne skift-tangenten när datorn startar, och då utförs vissa rensningar och reparationer. Läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Prova att skapa en ny användare, och logga in på den, för att se om datorn beter sig likadant där.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-21 16:04

Tack!!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Det kan bli väldigt trögt om hårddisken är full.

Har du backup? Om inte, se till att fixa det, för en möjlig förklaring till problemet är att hårddisken är på väg att lägga av.

Några saker att prova:
- Prova att starta i s.k. "säkert läge". Man håller inne skift-tangenten när datorn startar, och då utförs vissa rensningar och reparationer. Läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Prova att skapa en ny användare, och logga in på den, för att se om datorn beter sig likadant där.

Backup finns på Time Machin. Har 325 av 1000 GB ledigt. Jag försöker med säkert läge. Om det inte fungerar så försöker jag med ny användare. Har dock inte kläm på hur man gör.

Ursprungligen av 38an:

...ny användare. Har dock inte kläm på hur man gör.

Här är en bra beskrivning:
https://help.ea.com/se/article/how-do-i-creat...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-21 20:02

Jag skulle nog uppgraderat till 8 GB (eller 16 GB) RAM också. Yosemite och ElCapitan trivs bättre då, tycker jag.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-26 12:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hej igen. Har försökt med ny användare och startat om i felsäkert läge. Ingen förändring.
Några fler tips förutom att bygga ut med minne? Om inte det hjälper med att bygga ut med mer minne och trögheten består, så är jag i ruta ett igen. Därför vill jag gärna försöka med andra sätt först.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-26 12:52
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog uppgraderat till 8 GB (eller 16 GB) RAM också. Yosemite och ElCapitan trivs bättre då, tycker jag.

Hej. Tack för tipset. Försöker med annat först innan jag bygger ut minnet. Det kostar ju en del.....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-26 13:23
Ursprungligen av 38an:

Hej. Tack för tipset. Försöker med annat först innan jag bygger ut minnet. Det kostar ju en del.....

Som tex uppgradera till en SSD vilket kommer att ha en magisk inverkan på användarupplevelsen.

Symptomen som beskrivs i inlägg 1 blir inte mirakulöst fixade för att man uppgraderar från 4 till 8 eller 16 GB.

stor skillnad blir det inte. Det borde inte vara så extremt långsamt med 4 GB. Och det borde inte bli värre och värre, vilket också beskrivs i inlägg 1.

I föreningen har vi en gammal Mac Mini med 2,53 GHz Core 2 Duo-processor och 4 GB minne. Den kör också Yosemite 10.10. Visst kan det ta lite tid att göra saker ibland, men den är fullt användbar, och det tar absolut inte så lång tid att göra olika saker så som beskrivs i inlägg 1. Och iMacen i den här tråden har en betydligt snabbare processor än vår gamla Mini.

Så jag tror tyvärr att detta handlar om en hårddisk som är på väg att ge upp. Eller något annat hårdvarufel, men troligast hårddisken.

Mitt tips är att prova att köra från en extern disk i stället, för att se om det är lika långsamt där.

Ursprungligen av 38an:

Hej. Jag har en iMac från mitten 2010. Yosemite vers 10.10.5. I5 processor, 4G minne.
Den har blivit trögare och trögare. Nu är den så trög att det är hopplöst att använda den. Ex.vis tar det 30 sekunder att få upp "Bilder", 2 minuter att få upp "iPhoto". Att ta fram "om den här datorn" tar 15 sekunder
Hårddisken knattrar i ett och macken blir väldigt varm efter ett tag.

Har kört skivverktyg/ reparera. Hittade 2 fel: "felaktigt antal hårda fillänkar" och " Inod till fil utan överliggande mapp (id=4117232). Reparerades, men blev inte bättre.

Tänker uppdatera till El Capitan, men jag antar att jag bör komma till rätta med trögheten först.

Jag är helt rudis på datorer. Vad göra? Soptippen eller går det att fixa?

Tacksam för input!

Jag bytte i lördags till en SSD i min MacBook pro från 2012, jag hade i princip samma problem som du. även 4 GB minne.
Skillnaden blev magisk, kan inte förstå att jag inte gjorde det tidigare. Köpte en samsung SSD evo 850 250 GB på webbhallen för 949 sek. Personalen på mStore hjälpte mig att byta ut den gamla och sätta i den nya, helt gratis, gick på 5 minuter.

Nu känns datorn som helt ny och är riktigt trevlig att använda.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-11-04 15:54

MInne

Tack för alla tips jag fått!!

Kikat lite på minnet. Har 4 GB.
Enligt aktivitetskontrollen så är "Använt minne" ca 3,5 Gb. "Växelfil" kan ibland ligga på 1 GB. "Skrivningar ut" på hårddisken kan ibland ligga på ca 500,000. Är det till någon hjälp för att analysera om det behövs mer minne?

Upplever att datorn är otroligt trög stundtals och fungerar bättre emellanåt, men ändå alltid mycket trögare än den var ny.

Ursprungligen av 38an:

Tack för alla tips jag fått!!

Kikat lite på minnet. Har 4 GB.
Enligt aktivitetskontrollen så är "Använt minne" ca 3,5 Gb. "Växelfil" kan ibland ligga på 1 GB. "Skrivningar ut" på hårddisken kan ibland ligga på ca 500,000. Är det till någon hjälp för att analysera om det behövs mer minne?

Upplever att datorn är otroligt trög stundtals och fungerar bättre emellanåt, men ändå alltid mycket trögare än den var ny.

Man brukar säga att om växelfilen är ca. 1 GB så behövs mer minne.

1
Bevaka tråden