Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes på datorn/resp. mobilen - ant. låtar stämmer inte

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det stämmer inte med antal låtar på min spellista på Itunes på datorn mot den iTunes musik på min iPhone. Är den en synkroniseringsinställning? Det synkas utmärkt vad gäller appar - dvs utan att jag behöver klicka på "synkronisera nu" eller koppla upp med sladd.
Jag har iTunes 12.3.0.44

Spellistor synkas inte automatiskt.

Prova med en synkning, så ska det nog rätta till sig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Spellistor synkas inte automatiskt.

Prova med en synkning, så ska det nog rätta till sig.

Jag har synkat på båda. Det är samma resultat dvs inte samma antal låtar.
vad hjälper det att ha en bock på synka via Wifi?

Ursprungligen av calinou:

Jag har synkat på båda...

Vad menar du med "båda"? Handlar det om mer än 1 telefon?

Ursprungligen av calinou:

...vad hjälper det att ha en bock på synka via Wifi?

Det betyder att synkningen kör via Wifi i stället för USB-kabel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "båda"? Handlar det om mer än 1 telefon?

Det betyder att synkningen kör via Wifi i stället för USB-kabel.

Jag har klickat på utför (där nere i Itunes på datorn) samt via inställningar/allmänt/iTunes Wifi synk./ i mobilen
Så här ser det ut:
spellistan på iPhone: 316 låtar
spellistan i iTunes på datorn /iPhone enhet: 333 låtar
spellistan i iTunes music på datorn: 335 låtar

Senast redigerat 2015-10-19 12:49

Den finns en inställning man kan göra i telefonen:
"Endast offline-musik - visa bara musik som lagras på iPhone"

Jag misstänker att den inställningen är avstängd i din telefon.

Om den är så visas bara de låtar som faktiskt ligger i telefonen, vilket bör vara dina synkade spellistor.

Men om den är AV så visas även alla köpta låtar, även om de inte är nedladdade till telefonen.

Tyvärr har Apple flyttat den inställningen i iOS 9, så den är inte så lätt att hitta. Instruktioner för hur du hittar den finns t.ex här:
http://apple.stackexchange.com/questions/2070...

Kan du ger lite mer info om vad det är som skiljer? Är det fler låtar på datorn än i telefonen (antagligen)? Är det stor skillnad, eller bara någon enstaka?
Kan du kolla upp vad det är för format på en av de låtar som bara finns på den ena enheten? Om låten finns på datorn kan du få mer information om en viss låt genom att "cmd klicka" och välja Visa info. Där kan du på fliken "Arkiv" se lite mer info om filen för låten. Stöds det filformatet av iOS?

Ber om ursäkt för en massa motfrågor, men det kanske kan hjälpa till för att reda ut vad det är som pågår.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den finns en inställning man kan göra i telefonen:
"Endast offline-musik - visa bara musik som lagras på iPhone"

Jag misstänker att den inställningen är avstängd i din telefon.

Om den är så visas bara de låtar som faktiskt ligger i telefonen, vilket bör vara dina synkade spellistor.

Men om den är AV så visas även alla köpta låtar, även om de inte är nedladdade till telefonen.

Tyvärr har Apple flyttat den inställningen i iOS 9, så den är inte så lätt att hitta. Instruktioner för hur du hittar den finns t.ex här:
http://apple.stackexchange.com/questions/2070...

ps: jag kompletterade ovan samtidigt som du svarade. Jag hittar inte denna inställning någonstans......

Ursprungligen av calinou:

...Jag hittar inte denna inställning någonstans......

Jag har gett dig en länk till en bra instruktion.

Men det spelar ingen roll nu. Eftersom du nu har berättat att det är färre låtar i telefonen, så kan vi glömma den teorin.

Ny teori:

Du visar på din bild att du har markerat "Synka endast markerade låtar..."

Kan det vara så att du har låtar i datorn som inte är markerade? Dvs det är ingen bock framför de låtarna. I så fall kommer de låtarna inte att synkas över till telefonen.

Ursprungligen av HåkanE:

Kan du ger lite mer info om vad det är som skiljer? Är det fler låtar på datorn än i telefonen (antagligen)? Är det stor skillnad, eller bara någon enstaka?
Kan du kolla upp vad det är för format på en av de låtar som bara finns på den ena enheten? Om låten finns på datorn kan du få mer information om en viss låt genom att "cmd klicka" och välja Visa info. Där kan du på fliken "Arkiv" se lite mer info om filen för låten. Stöds det filformatet av iOS?

Ber om ursäkt för en massa motfrågor, men det kanske kan hjälpa till för att reda ut vad det är som pågår.

spellistan på iPhone: 316 låtar
spellistan i iTunes på datorn /när jag klickar på iPhone enhet: 333 låtar
spellistan i iTunes music på datorn: 335 låtar
Jag högerklickade på en av låtarna som inte finns på min mobil det står i info att det är "Köpt AAC-ljudfil" det står inte något om att den inte skulle stödjas av iOS

Ursprungligen av calinou:

spellistan på iPhone: 316 låtar
spellistan i iTunes på datorn /när jag klickar på iPhone enhet: 333 låtar
spellistan i iTunes music på datorn: 335 låtar
Jag högerklickade på en av låtarna som inte finns på min mobil det står i info att det är "Köpt AAC-ljudfil" det står inte något om att den inte skulle stödjas av iOS

Skumt att det diffar mellan antalet låtar som OS X *tror* att det är på telefonen och det faktiska antalet på telefonen. Dum fråga, men telefonen är inte full?

Köpta AAC filer har jag också en bunt av och de kommer ju över till min iPhone utan problem, så formatet ska väl vara OK. Jag gissar att detta är låtar du köpt från iTunes Store.

Har du testat att stänga av "Synka endast markerade låtar..." enligt Jespers inlägg #10?

Hur har du det med iCloud musikbibliotek? Använder du det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ny teori:

Du visar på din bild att du har markerat "Synka endast markerade låtar..."

Kan det vara så att du har låtar i datorn som inte är markerade? Dvs det är ingen bock framför de låtarna. I så fall kommer de låtarna inte att synkas över till telefonen.

Samtliga låtar har en bock framför. Jag synkade med min sladd och det är avviker på samma sätt.

Ursprungligen av HåkanE:

Skumt att det diffar mellan antalet låtar som OS X *tror* att det är på telefonen och det faktiska antalet på telefonen. Dum fråga, men telefonen är inte full?

Köpta AAC filer har jag också en bunt av och de kommer ju över till min iPhone utan problem, så formatet ska väl vara OK. Jag gissar att detta är låtar du köpt från iTunes Store.

Har du testat att stänga av "Synka endast markerade låtar..." enligt Jespers inlägg #10?

Hur har du det med iCloud musikbibliotek? Använder du det?

Jag har 82,5 GB tillgängligt på telefonen. Jag måste reda ut vilka låtar är inte med. Nästan alla låtar har jag köpt på iTunes store.
Jag använder inte iCloud.
Jag gjorde en sökning på min mobil på en av de låtarna som inte finns med i spellistan och den var faktiskt i min mobil. Den måste ha hamnat utanför? hur lägger jag den i den min spellista?. De andra låtarna har jag inte hunnit undersöka vilka det är.

Ursprungligen av calinou:

Jag har 82,5 GB tillgängligt på telefonen. Jag måste reda ut vilka låtar är inte med. Nästan alla låtar har jag köpt på iTunes store.
Jag använder inte iCloud.
Jag gjorde en sökning på min mobil på en av de låtarna som inte finns med i spellistan och den var faktiskt i min mobil. Den måste ha hamnat utanför? hur lägger jag den i den min spellista?. De andra låtarna har jag inte hunnit undersöka vilka det är.

82,5 GB, ja det ska ju räcka ett tag i alla fall

Jag har tyvärr inga fler idéer på vad att göra. Däremot kan jag tipsa om att du kan lägga till låtar till en spellista genom att trycka på de tre små punkterna till höger om låten och välja "Lägg till i en spellista...".

Lycka till med att reda ut trasslet...

Ursprungligen av HåkanE:

82,5 GB, ja det ska ju räcka ett tag i alla fall

Jag har tyvärr inga fler idéer på vad att göra. Däremot kan jag tipsa om att du kan lägga till låtar till en spellista genom att trycka på de tre små punkterna till höger om låten och välja "Lägg till i en spellista...".

Lycka till med att reda ut trasslet...

Jag har sökt på alla låtar som saknades i spellistan på min iPhone och de är faktiskt i min iPhone dock inte i spellistan. Jag tryckte på dessa 3 punkter och valde "lägg till i en spellista" och det stodde "du har inte skapat någon spellista ännu/ skapa en spellista. Tydligen kan man inte lägga låten i en befintlig spellista......
Tack att du försökte hjälpa mig!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ny teori:

Du visar på din bild att du har markerat "Synka endast markerade låtar..."

Kan det vara så att du har låtar i datorn som inte är markerade? Dvs det är ingen bock framför de låtarna. I så fall kommer de låtarna inte att synkas över till telefonen.

Jag har provat mig fram med olika alternativ med det verkar inte resulterat någonting. Men tanke på alla låtar har en bock så blev jag lite osäker och det spelar någon roll ifall jag sätter bock eller inte i dessa alternativ (på min iPhone inställningar på iTunes i datorn):
1) i dialogrutan sammanfattning: "synka endast markerade låtar" (det spelar igen roll om det är bock där?)
2) i diaglogrutan Synkronisera musik: "Markerade spellistor, artister, album och genrer" (där har jag alltid en bock)

Radera all musik på iPhone

Hur gör man för att ta bort all musik på min iPhone för att sedan kunna börja synka om från början?

Inställningar --> Allmänt --> Lagring och iCloud-användning --> Hantera lagring --> Musik --> Ändra --> Alla låtar

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inställningar --> Allmänt --> Lagring och iCloud-användning --> Hantera lagring --> Musik --> Ändra --> Alla låtar

Jag kan inte se hur många antal låtar det är kvar efter att jag har gjort detta men konstigt nog det är mycket kvar......vad kan jag mer göra?

Ursprungligen av calinou:

Jag kan inte se hur många antal låtar det är kvar efter att jag har gjort detta men konstigt nog det är mycket kvar...

Du kan inte se hur många där är kvar, men du kan se att där är mycket kvar?

Vad menar du?

Visa gärna med bilder.

Ursprungligen av calinou:

...vad kan jag mer göra?...

Där ska inte vara något kvar efter att du har gjort detta.

Det som är "kvar" - är du säker på att det faktiskt ligger på din telefon?
Min gissning är att det är tidigare köp som syns? Sådant som ligger i molnet, och som inte är nedladdat till telefonen?

Du får nog ta och kolla den där inställningen "Endast offline-musik" igen. Jag misstänkter att det trots allt är den som spökar här. För att hitta den inställningen, så finns det en länk i den andra tråden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan inte se hur många där är kvar, men du kan se att där är mycket kvar?

Vad menar du?

Visa gärna med bilder.

Där ska inte vara något kvar efter att du har gjort detta.

Det som är "kvar" - är du säker på att det faktiskt ligger på din telefon?
Min gissning är att det är tidigare köp som syns? Sådant som ligger i molnet, och som inte är nedladdat till telefonen?

Du får nog ta och kolla den där inställningen "Endast offline-musik" igen. Jag misstänkter att det trots allt är den som spökar här. För att hitta den inställningen, så finns det en länk i den andra tråden.

Det är kvar oavsett om jag aktiverar offline musik. Jag kan inte se hur mycket det är kvar men ca 100 st tror jag. Spellistorna är borta.
Det finns möjlighet att radera varje låt. Då står det "du kan återskapa dina raderade inköp senare från kontosammanfattningen på datorn". Det är väl enda sätt att få bort dem? de blir i alla fall kvar på datorn?

Om du går in igen på "...Lagring --> Musik --> Alla låtar".

Hur många MB står det att du har?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du går in igen på "...Lagring --> Musik --> Alla låtar".

Hur många MB står det att du har?

Ikonen är borta. Jag gjorde inget annat än det som du beskrev.

Om "ikonen" (vilket jag inte riktigt vet vad du menar) är borta, så borde det betyda att du nu har 0 MB musik i din iPhone.

Då får du väldigt gärna visa med en bild hur det ser ut i Musik-appen, där du påstår att du fortfarande har 100 låtar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om "ikonen" (vilket jag inte riktigt vet vad du menar) är borta, så borde det betyda att du nu har 0 MB musik i din iPhone.

Då får du väldigt gärna visa med en bild hur det ser ut i Musik-appen, där du påstår att du fortfarande har 100 låtar.

Jag började räkna men kan konstatera att nästan alla låtar är kvar (samma som det ser ut på huvud-musikbibliotetek i iTunes på datorn). Det kommer en bild....

Slog ihop två liknande trådar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om "ikonen" (vilket jag inte riktigt vet vad du menar) är borta, så borde det betyda att du nu har 0 MB musik i din iPhone.

Då får du väldigt gärna visa med en bild hur det ser ut i Musik-appen, där du påstår att du fortfarande har 100 låtar.

Vad hjälper det att visa en bild? tror du inte på mig?

Senast redigerat 2015-10-20 21:06
Ursprungligen av calinou:

Vad hjälper det att visa en bild?

Det känns ibland tryggare att se saker med egna ögon.

Jag tror fortfarande att detta har med online-/offline-musik att göra. Om du säger att lagringen visar noll MB musik, och det ändå finns låtar, så måste det vara någon form av "moln-låtar".

Är du säker på att du har ställt in "Endast offline-musik"? Ibland måste man starta om musik-appen för att den ska fatta att man har ändrat den inställningen (en bugg i iOS 9).

Kanske har det något med Apple Music att göra? Använder du Apple Music?

Ursprungligen av calinou:

...tror du inte på mig?

Och där tog tålamodet slut. Tack och hej. Ovanstående svar/teorier/frågor blir det sista från mig i den här tråden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det känns ibland tryggare att se saker med egna ögon.

Jag tror fortfarande att detta har med online-/offline-musik att göra. Om du säger att lagringen visar noll MB musik, och det ändå finns låtar, så måste det vara någon form av "moln-låtar".

Är du säker på att du har ställt in "Endast offline-musik"? Ibland måste man starta om musik-appen för att den ska fatta att man har ändrat den inställningen (en bugg i iOS 9).

Kanske har det något med Apple Music att göra? Använder du Apple Music?

Och där tog tålamodet slut. Tack och hej. Ovanstående svar/teorier/frågor blir det sista från mig i den här tråden.

Kan du inte bara erkänna att detta är för svårt för dig? det är inte första gången att du gör så här. Ställer frågor, vill se bilder och sedan hoppar du av när det blir för svårt.

Bevaka tråden