Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touch ID vs Siri -> knepigt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-17 15:05

Är det bara jag som tycker det blivit knepiga att använda Touch ID sedan iOS 9 kom? Idag hamnar jag ofta hos Siri när jag vill sätta på telefonen eller bara väcka den för att kolla notiser.

Du hamnar hos Siri för att du trycker ner knappen. Du ska bara vila fingret på knappen för Touch ID, tryck inte ner den.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-17 15:40

Det räcker med att trycka till på knappen och direkt ta bort fingret, Touch ID är så snabb.

Ursprungligen av Hjopek:

Det räcker med att trycka till på knappen och direkt ta bort fingret, Touch ID är så snabb.

Det har jag märkt av i och med 6s telefonerna, grymt snabb Touch ID

Ursprungligen av Hjopek:

Det räcker med att trycka till på knappen och direkt ta bort fingret, Touch ID är så snabb.

På 6s kanske.

Ursprungligen av xms67:

Är det bara jag som tycker det blivit knepiga att använda Touch ID sedan iOS 9 kom? Idag hamnar jag ofta hos Siri när jag vill sätta på telefonen eller bara väcka den för att kolla notiser.

Sådant där är alltid svårt att säga men - jag har inga problem på min 6s och hade inget problem med min 6:a heller

Som sagt, Siri - tryck och håll nere.
Touch-ID tryck och släpp men låt fingret vila på ringen

Som sagt inga problem alls - Siri kräver en medveten handling för att sättas igång

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-17 17:27

Jag grymtar ofta då Siri oavsiktligt kommer fram då jag väcker min lur (iPhone 6) med hemknappen, klart irriterande på min ära!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-17 19:31
Ursprungligen av marcushedenstrom:

På 6s kanske.

Ja, missade att skriva det...ursäkta mig ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-18 16:01

På min 5S så blir det som sagt ofta fel. Hamnar hos Siri de flesta gånger. Har nu suttit och försökt med metodiskt se hur det är tänkt att fungera. Och det blir Siri ca 40% av gångerna när jag tänker på momenten. Dessutom hamnar jag ibland i ett läge där det liksom låser sig. Då står det på skärmen att man ska svepa(kommer inte texten exakt). Det nästan omöjligt att öppna med Touch ID vid de tillfällena. Det gå men enklast och snabbast är att svepa och använda koden. Men då jag har den 6-siffriga är det inte smidigt.

Ursprungligen av xms67:

På min 5S så blir det som sagt ofta fel. Hamnar hos Siri de flesta gånger. Har nu suttit och försökt med metodiskt se hur det är tänkt att fungera. Och det blir Siri ca 40% av gångerna när jag tänker på momenten. Dessutom hamnar jag ibland i ett läge där det liksom låser sig. Då står det på skärmen att man ska svepa(kommer inte texten exakt). Det nästan omöjligt att öppna med Touch ID vid de tillfällena. Det gå men enklast och snabbast är att svepa och använda koden. Men då jag har den 6-siffriga är det inte smidigt.

Beror helt enkelt på att du gör fel. Felet är att du trycker för länge på hemknappen.
Ett snabbt tryck och släpp tillbaka knappen,lyft inte fingret från hemknappen utan låt Touch-ID agera.

Ursprungligen av xms67:

På min 5S så blir det som sagt ofta fel. Hamnar hos Siri de flesta gånger. Har nu suttit och försökt med metodiskt se hur det är tänkt att fungera. Och det blir Siri ca 40% av gångerna när jag tänker på momenten. Dessutom hamnar jag ibland i ett läge där det liksom låser sig. Då står det på skärmen att man ska svepa(kommer inte texten exakt). Det nästan omöjligt att öppna med Touch ID vid de tillfällena. Det gå men enklast och snabbast är att svepa och använda koden. Men då jag har den 6-siffriga är det inte smidigt.

Texten om att svepa för att låsa upp kommer när touch id misslyckats med att läsa fingeravtrycket. Jag tror att du helt enkelt trycker för hårt. När du ska använda TouchId så tryck ner och släpp upp direkt. Håll inte knappen nertryckt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-18 19:02
Ursprungligen av Dytron:

Beror helt enkelt på att du gör fel. Felet är att du trycker för länge på hemknappen.
Ett snabbt tryck och släpp tillbaka knappen,lyft inte fingret från hemknappen utan låt Touch-ID agera.

Bra tips, det verkar fungera bättre!
Hoppas att mitt muskelminne kan programmeras om..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-10 21:55

Har provat att släppa snabbare. Det fungerar lite bättre. Men inte bra. Såg nu detta: http://www.99mac.se/artikel/7898-touch-id-pro...

Ursprungligen av xms67:

Har provat att släppa snabbare. Det fungerar lite bättre. Men inte bra. Såg nu detta: http://www.99mac.se/artikel/7898-touch-id-pro...

Det där är ett annat problem. För att första skillnaden mellan Siri och touchid kan du prova detta.

Väck telefonen genom att trycka på powerknappen - sedan så lägger du fingret på hemknappen. OBS. Bara lägger, inte trycker. Då kommer Touchid att gå igång.

Har samma "problem"
händer väldigt ofta när jag tar upp telefonen ur fickan
kör då med ett tvåfingergrepp, trycker på knappen redan i fickan och svingar fram den
av vikten så hänger den troligt ner lite i ovankant vilket gör att trycket blir lite för långt

något hände med IOS 9 eftersom jag aldrig upplevt detta förut

1
Bevaka tråden