Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Hej då, Facebook!"

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vår redaktör Ida Lindkvist har ledsnat på batteritjuven Facebook och tog till slut steget och raderade appen från sin telefon.

Läs hela artikeln här

I mitt fall verkar jag ha fått grepp på FB genom att också slå av accessen till platstjänster. Jag kan inte längre checka in men istället så hålls batteritiden nere på rimliga nivåer.

Men för andra så verkar inte det heller hjälpa.

Bra. Jag raderade Facebook-appen lagom till att de skulle lansera messenger-appen, och jag har aldrig saknat den.
Det finns helt enkelt inget egenvärde att ha den, eftersom alla funktioner finns i mobilversionen av sidan.

Använder facebookappen rätt frekvent varje dag, men upplever aldrig att facebook är en batteritjuv. Rätt knepigt hur det kan slå så olika för användare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-10-14 20:54

För mig drar den inte så mycket även om jag använder den flera gånger per dag. Sista 24 timmarna 7%. Sista 7 dygn 13%.

Det hjälper inte att stänga avbakgrundsuppdateringar för Facebookappen. Den uppdaterar ändå.

En bugg som de missat tyvärr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 21:43

Safari nästa alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 22:04

Jag raderade appen för ett bra tag sedan, då jag fick reda på att säkerheten var låg. Har inte ångrat mig, tvärtom.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-10-14 22:20

Det är lustigt hur historien upprepar sig... Jag kommer ihåg min gamla iPhone 3GS, där jag fick börja köra Facebook via http://m.facebook.com/ istället eftersom appen blev så krävande. Det var i samband med att de designade om den till att vara någon sorts webapp-fast-ändå-i-app-form. Sedan blev det väl så mycket klagomål över den nya dåliga prestandan att de gjorde ett omtag som mer "native" igen, och så kom basen till appen som den är idag. Men nu har den ju svullit så mycket igen... Eller svullit... Inte så mycket tycker jag i märkbart ny funktionalitet, men däremot i seghet. Det ska inte hacka när man bara så lite som scrollar, som t.ex. på min iPhone 5, när det inte gör det i andra appar med mixat innehåll...

Egentligen skulle nog jag också återigen lika gärna kunna lägga ut ett bokmärke på hemskärmen.

Döm mig inte nu.

Batterianvändning - Sista 7 dygns:
Moves 37 %
Hay Day 24 %
Puzzel Craft-2 10 %
Mail 7 %
Facebook 5 %
Hem- Låsskärm 5 %
Twitter 3 %
Telefon 2 %
App Store 2 %

Jag tycker att jag kollar Facebook ofta och har inte stängt av nått i appen, så 5 % känns inte mycket.

Ursprungligen av Chaosstar:

Döm mig inte nu.

Batterianvändning - Sista 7 dygns:
Moves 37 %
Hay Day 24 %
Puzzel Craft-2 10 %
Mail 7 %
Facebook 5 %
Hem- Låsskärm 5 %
Twitter 3 %
Telefon 2 %
App Store 2 %

Jag tycker att jag kollar Facebook ofta och har inte stängt av nått i appen, så 5 % känns inte mycket.

Det där säger absolut ingenting om hur länge du använt FB-appen av dom 5%.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:38

Jag tycker alla borde ta sitt förnuft till fånga och inte bara ta bort appen utan ta bort sitt konto...delete. Vägra Facebook helt o hållet.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker alla borde ta sitt förnuft till fånga och inte bara ta bort appen utan ta bort sitt konto...delete. Vägra Facebook helt o hållet.

Inte så enkelt alla gånger när man har kontakt med personer genom FB.
Man kan fråga sig "hur klarade man sig utan FB tidigare" och det gjorde men man i vissa fall förenklar det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:45
Ursprungligen av Dytron:

Inte så enkelt alla gånger när man har kontakt med personer genom FB.
Man kan fråga sig "hur klarade man sig utan FB tidigare" och det gjorde men man i vissa fall förenklar det.

Det går hur bra som helst utan FB, jag har aldrig haft ett FB-konto och skulle aldrig få för mig att skaffa ett. Jag klarar mig utmärkt med kommunikationen jag har med nära o kära. Jag menar att man bör ta sitt ansvar att värna om sina uppgifter i största möjliga mån, inte skänka dem till FB för dem att slå mynt av. För Google gäller samma sak.

Ursprungligen av zinned:

Det går hur bra som helst utan FB, jag har aldrig haft ett FB-konto och skulle aldrig få för mig att skaffa ett. Jag klarar mig utmärkt med kommunikationen jag har med nära o kära. Jag menar att man bör ta sitt ansvar att värna om sina uppgifter i största möjliga mån, inte skänka dem till FB för dem att slå mynt av. För Google gäller samma sak.

Det går bra utan FB men i vissa fall är det enklare med FB att kontakta eller hålla kontakten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:48
Ursprungligen av Dytron:

Det går bra utan FB men i vissa fall är det enklare med FB att kontakta eller hålla kontakten.

Som sagt, sätta värde på sina uppgifter och värna om dem.

Ursprungligen av zinned:

Som sagt, sätta värde på sina uppgifter och värna om dem.

Till skillnad mot andra lägger inte jag upp egna bilder eller talar om vad jag ätit till frukost.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker alla borde ta sitt förnuft till fånga och inte bara ta bort appen utan ta bort sitt konto...delete. Vägra Facebook helt o hållet.

Hade det inte varit för Facebook så hade jag aldrig kunnat hålla kontakten med mina gamla klasskamrater som är utsprida över världens alla hörn. Så jag kommer att behålla Facebook

  • Medlem
  • 2015-10-14 23:13

Vad är egentligen den här nymodigheten Fejsbok alla talar om?
Har aldrig varit medlem, kommer aldrig att bli.

Jag har släkten spridd över hela världen. Facebook är ett smidigt sätt att hålla kontakten. Appen har sina negativa sidor men allt sammantaget tror jag att jag behåller både app och konto.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-14 23:44

Tidstjuv ja, batteritjuv kanske.

Om lejondelen av dessa 18% var när du väl använde appen, hade du reagerat annorlunda @Ida Lindkvist?
Själv startar jag FB appen ett par gånger i veckan, skickar 10 meddelanden med Messenger, och dessa två svarar för 1% vardera. Min telefon har bakgrundsuppdatering påslaget för FB/Messenger men Platstjänster endast när appen används. In-app-ljud avstängda. Autoplay/HD är på.
Värt att kolla är oxå vilka appar som du tillåter (Inställningar -> Integritetsskydd -> Facebook) använda ditt FB-konto, långsökt men kanske relevant?

Som alltid med batteriförbrukning så är det uppskattningar och inte ett absolut mått, tiden är säkert exakt men vad säger den?

Ett möjligt skäl till att köra www.facebook.com istället för appen är möjligheten för annonsblockering, som inte fungerar i appen. Det borde göra gott för batteriet!

6+ iOS 9.0.2 FB 41.0

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 23:54
Ursprungligen av Cancerman:

Hade det inte varit för Facebook så hade jag aldrig kunnat hålla kontakten med mina gamla klasskamrater som är utsprida över världens alla hörn. Så jag kommer att behålla Facebook

Fast telefoni, mobil telefoni, e-post, Skype, Facetime, SMS...t o m vanligt brev. Det finns ju en uppsjö av kontaktvägar som inte innefattar att man skänker ett hav av information till FB.

Ursprungligen av zinned:

Fast telefoni, mobil telefoni, e-post, Skype, Facetime, SMS...t o m vanligt brev. Det finns ju en uppsjö av kontaktvägar som inte innefattar att man skänker ett hav av information till FB.

Lika bra att lämna denna diskution här och nu känner jag.

Ursprungligen av zinned:

Det går hur bra som helst utan FB, jag har aldrig haft ett FB-konto och skulle aldrig få för mig att skaffa ett. Jag klarar mig utmärkt med kommunikationen jag har med nära o kära. Jag menar att man bör ta sitt ansvar att värna om sina uppgifter i största möjliga mån, inte skänka dem till FB för dem att slå mynt av. För Google gäller samma sak.

Klart som tusan att man tycker man klarar sig utan om man aldrig haft det. (Jag skulle antagligen känna likadant med mobiltelefoner.) Men frågan är vad du känner att du hade gått miste om om du hade haft det och sedan tagit bort ditt konto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 00:09
Ursprungligen av cmlewan:

Klart som tusan att man tycker man klarar sig utan om man aldrig haft det. (Jag skulle antagligen känna likadant med mobiltelefoner.) Men frågan är vad du känner att du hade gått miste om om du hade haft det och sedan tagit bort ditt konto.

Personligen kan jag ju av naturliga anledningar inte svara på det men jag har flertalet vänner som helt har skrotat sina FB-kontot och inte har några problem att kommunicera med andra för det. De är nöjda.

En del av det jag vill få fram är att gemene man värderar informationen om sig sig och den han/hon sprider alldeles för lågt och gladeligen skänker denna till FB att göra vad de vill med, detta för att kunna fortsätta en kommunikationsväg som enkelt kan ersättas med annan.

Facebook ligger alltid top fem på min lista i batteri användning.

Just nu 24T:

Telefon 31 %
Safari 21%
FB 13%
Messenger 8%
Jurassic World 9%

7d:

Jurassic World 31%
Facebook 18 %
Telefon 14 %
Safari 8 %
Mail 6% .

Facebooks strömförbrukning stör mig inte värre är det med Jurassic World som jag spelar med min son. Det programmet är så in i bänken dåligt optimerat att jag tror inte jag överdriver när jag säger att det tuggar 1% batteri i minuten nästintill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-15 09:07

Facebook-appen ryker för mig med nu. 33% har den dragit senaste 7 dagarna och jag använder den knappt, platstjänster tillåts aldrig plus att jag inte har några notiser för appen. Härmed blir det att köra FB i safari istället.
iPhone 6, iOS 9.0.2

Borta!

Jag tog bort facebookappen för ca en månad sen jag med när jag upptäckte att appen drog ca 25-30 % av mitt batteri. Jag har också försökt med alla möjliga fram googlade lösningar. När inget hjälpte och jag fortfarande kunde värma matlådan på telefonen när jag kollade facebook så fick det vara nog helt enkelt...

Ursprungligen av Redaktionen:

Vår redaktör Ida Lindkvist har ledsnat på batteritjuven Facebook och tog till slut steget och raderade appen från sin telefon.

Läs hela artikeln här

KONSUMTION... inte konsumption som är en anglicism...
ne.se

Citat:

konsumtion (latin consuʹmptio ’förbrukning’, ’användning’, av consuʹmo ’(för)bruka’, ’använda’),

Bevaka tråden