Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verkstaden sabbade touch id - vad kan jag kräva?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! För en vecka sedan lämnade jag in min IPhone 5S för byte av lightningkontakt och batteri. När jag fick tillbaka telefonen visade det sig att touch id slutat fungera. När man försöker aktivera det får man direkt ett felmeddelande.

Jag blev inte informerad om risken för för att touch id skulle sluta fungera och enligt reparatören hade han aldrig varit med om något liknande.

Jag undrade om kabeln till hemknappen kunde vara felaktigt ditsatt, men det trodde han inte. Innan vi skiljdes åt sa reparatören att han skulle "läsa på" och återkomma, vilket han inte gjort.

Har testat att göra en ominstallation av telefonen, men felet kvarstår. Misstänker därför att det handlar om ett hårdvarufel.

Hur skulle ni ha gjort i detta fall? Bör jag kräva någon form av ersättning? Eller får man räkna med att det finns risk att touch id slutar fungera efter reparation? Har läst om att det kan vara problem, men i så fall vid skärmbyte eller vid byte av hemknapp.

Tacksam för tips och synpunkter!

Gå tillbaka och kräv att dom fixar det?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Gå tillbaka och kräv att dom fixar det?

Enligt reparatören skulle det i princip inte gå att fixa, om det var hårdvarufel. Touch id ska tydligen vara kopplat till telefonens moderkort eller något sådant, och går därför inte att byta ut. Så i så fall handlar det väl om att få en ny, likvärdig telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-13 22:12

Vem är reparatören?

Ursprungligen av Timmer10:

Enligt reparatören skulle det i princip inte gå att fixa, om det var hårdvarufel. Touch id ska tydligen vara kopplat till telefonens moderkort eller något sådant, och går därför inte att byta ut. Så i så fall handlar det väl om att få en ny, likvärdig telefon.

Om du vänt dig till reparatören som privatperson kontaktar du konsumentverket för tips, råd & instruktioner för hur du går vidare.
Personligen tycker jag att du kan kräva kompensation för att skaffa en ny telefon i motsvarande skick, men med fungerande Touch ID.

Ursprungligen av HåkanE:

...kontaktar du konsumentverket för tips, råd & instruktioner för hur du går vidare...

Det finns också en konsumentvägledning/-rådgivning i varje *) kommun, dit man kan vända sig.

Annars finns kontaktuppgifter till Konsumentverket här:
http://www.hallakonsument.se/

*) "Varje" kommun är väl kanske en lätt överdrift. Alla kommuner har inte en egen konsumentvägledare. T.ex. i min hemkommun Svedala använder man Staffanstorps kommuns konsumentvägledare. Men det finns iallafall någon att vända sig till.

Ursprungligen av Timmer10:

Hej! För en vecka sedan lämnade jag in min IPhone 5S för byte av lightningkontakt och batteri. När jag fick tillbaka telefonen visade det sig att touch id slutat fungera. När man försöker aktivera det får man direkt ett felmeddelande.

Jag blev inte informerad om risken för för att touch id skulle sluta fungera och enligt reparatören hade han aldrig varit med om något liknande.

Jag undrade om kabeln till hemknappen kunde vara felaktigt ditsatt, men det trodde han inte. Innan vi skiljdes åt sa reparatören att han skulle "läsa på" och återkomma, vilket han inte gjort.

Har testat att göra en ominstallation av telefonen, men felet kvarstår. Misstänker därför att det handlar om ett hårdvarufel.

Hur skulle ni ha gjort i detta fall? Bör jag kräva någon form av ersättning? Eller får man räkna med att det finns risk att touch id slutar fungera efter reparation? Har läst om att det kan vara problem, men i så fall vid skärmbyte eller vid byte av hemknapp.

Tacksam för tips och synpunkter!

Det låter inte som om du lämnat in den hos en Apple-auktoriserad servicepartner (Apple Authorized Service Provider) vilket alltid är att rekommendera. Jag tror att det enda du kan göra är att klaga och insistera på att få det åtgärdat.

Du kan ju försöka vända dit till ARN (eller åtminstone hota med det), men det är nog högst osannolikt att det skulle göra någon skillnad då deras beslut inte är tvingande.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-14 16:44
Ursprungligen av pushloop:

Det låter inte som om du lämnat in den hos en Apple-auktoriserad servicepartner (Apple Authorized Service Provider) vilket alltid är att rekommendera. Jag tror att det enda du kan göra är att klaga och insistera på att få det åtgärdat.

Du kan ju försöka vända dit till ARN (eller åtminstone hota med det), men det är nog högst osannolikt att det skulle göra någon skillnad då deras beslut inte är tvingande.

Tvärtom, 75% av företagen följer ARNs rekommendationer.

Ursprungligen av zappee:

Vem är reparatören?

Ifon / Nordic Service. Bortsett från företagsnamnet tyckte jag de gjorde ett seriöst intryck med verksamhet på många orter. Jag lämnade in den i Borlänge.

Ursprungligen av pushloop:

Det låter inte som om du lämnat in den hos en Apple-auktoriserad servicepartner (Apple Authorized Service Provider) vilket alltid är att rekommendera. Jag tror att det enda du kan göra är att klaga och insistera på att få det åtgärdat.

Du kan ju försöka vända dit till ARN (eller åtminstone hota med det), men det är nog högst osannolikt att det skulle göra någon skillnad då deras beslut inte är tvingande.

Nej, det stämmer att det inte var någon AASP. Tyvärr. Så här i efterhand skulle jag självklart försökt hitta en sådan. Ska prata med min reparatör innan det blir aktuellt med ARN.

Det är bra om du kommunicerar skriftligen med dem, för att i efterhand bevisa vem som sagt vad och när. Skriv ett brev eller mail till dem, skriv att du vill ha svar inom en vecka och var tydlig med vad du förväntar dig av dem. Skriv ner vad ni sagt så långt, så du kan återkomma till det senare. "Det här kommer jag ihåg" är ofta mitt sista minne av saker.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-18 23:20
Ursprungligen av Timmer10:

Ifon / Nordic Service. Bortsett från företagsnamnet tyckte jag de gjorde ett seriöst intryck med verksamhet på många orter. Jag lämnade in den i Borlänge.

Ja, när man läser runt så verkar de generellt sett seriösa.

Dock förstår jag mig inte på personer som lämnar in sina Apple-prylar på icke-auktoriserade affärer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-19 07:32

Edit: Blandade visst i hop detta med en annan tråd.

Det är väl rimligen så att verkstaden måste stå för eventuella fel de orsakar som en följd av det arbete de utför? Om touch id inte fungerar efter operationen, så var det deras arbete att dokumentera att det gjorde det innan. Eftersom de uppenbart inte litar på TS ord om att så var fallet.

Senast redigerat 2015-10-19 07:59
Ursprungligen av Timmer10:

Hej! För en vecka sedan lämnade jag in min IPhone 5S för byte av lightningkontakt och batteri. När jag fick tillbaka telefonen visade det sig att touch id slutat fungera. När man försöker aktivera det får man direkt ett felmeddelande.

Jag blev inte informerad om risken för för att touch id skulle sluta fungera och enligt reparatören hade han aldrig varit med om något liknande.

Jag undrade om kabeln till hemknappen kunde vara felaktigt ditsatt, men det trodde han inte. Innan vi skiljdes åt sa reparatören att han skulle "läsa på" och återkomma, vilket han inte gjort.

Har testat att göra en ominstallation av telefonen, men felet kvarstår. Misstänker därför att det handlar om ett hårdvarufel.

Hur skulle ni ha gjort i detta fall? Bör jag kräva någon form av ersättning? Eller får man räkna med att det finns risk att touch id slutar fungera efter reparation? Har läst om att det kan vara problem, men i så fall vid skärmbyte eller vid byte av hemknapp.

Tacksam för tips och synpunkter!

Hej Timmer10.

Ditt problem är att repapatören av misstag använt en annan skärm med annat touch id hårdvara och det känner din lur av att origanlet är borta och ett annat ditsatt och spärrar då ditt touch id helt även om man stoppar tillbaka sitt original touch id.
Varför undrar du? För att Apple vill att man ska lämna in luren till dem för reparation och gör detta för att mobilbutiker som inte är Apple certifierade inte ska kunna reparera dem!

Din lur kommer att fungera fint fast utan fingerprint funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-04 19:23
Ursprungligen av eazycut:

Hej Timmer10.
Ditt problem är att repapatören av misstag använt en annan skärm med annat touch id hårdvara och det känner din lur av att origanlet är borta och ett annat ditsatt och spärrar då ditt touch id helt även om man stoppar tillbaka sitt original touch id.
Varför undrar du? För att Apple vill att man ska lämna in luren till dem för reparation och gör detta för att mobilbutiker som inte är Apple certifierade inte ska kunna reparera dem!

Din lur kommer att fungera fint fast utan fingerprint funktion.

Visst, det är så och det kan man tycka vad man vill om. Men man kan också kräva av ett företag som säger sig kunna laga ett fel att de kan detta eller återbördar kunden som fått sin produkt förstörd.

Dåligt verkstadsarbete

Hej Timmer10

Det du kan begära i första hand är att verkstaden ska avhjälpa felet.
Om felet beror på deras installation (det utgår jag från att verkstaden håller med om med tanke på ditt inlägg), så är det deras ansvar att åtgärda detta.

Du måste först reklamera lagningen, och om de inte går med på att konstatera orsaken och åtgärda felet (om det är pga deras arbete/material), så får du meddela verkstaden om att du kommer låta en oberoende verkstad (gärna Apple-auktoriserad) undersöka reparationen, och om felet beror på deras lagning så kommer du att kräva att din verkstad både avhjälper felet och betalar undersökningskostnaden som du haft när du lät undersöka telefonen.
I ditt fall låter det som att verkstaden använt en annan/felaktig hemknapp och att felet är oundvikligt, eftersom telefonmodellen reagerar på det sättet vid byte.
Detta ska de givetvis meddela dig om innan reparationen eftersom du kanske inte hade vänt dig dit annars.
Tänk om det hade varit en bil och växellådan som ena bilverkstaden satte i, medförde att femmans växel inte gick att lägga i.

Om företaget sedan inte hjälper dig att antingen avhjälpa felet eller kompensera dig ekonomiskt, så rekommenderar jag dig att låta ARN pröva fallet. Seriösa företag följer ARNs rekommendationer om företaget skulle få fel, men det är mycket viktigt att säljaren/reparatören får en möjlighet att åtgärda felet som begåtts själva.
De ska åtgärda reklamationen inom skälig tid, vilket är inom 2-3 veckor, annars är de i dröjsmål (vid dröjsmål har du rätt att exempelvis hyra en telefon för att inte bli lidande, detta ska meddelas säljaren). De ska med andra ord ta din reklamation med förtur.

Obs, se till att maila, så du har underlag/bevis, om det skulle bli aktuellt med en ARN-anmälan.

Lite kortfatttat, men mer hinner jag inte. Prata med din konsumentvägledare i kommunen du bor i/din kommun har avtal med, för mer stöd om det behövs.

Hoppas det löser sig.

/Mattias (Konsumentvägledare :=)

Ni vet att detta är en 1,5 år gammal tråd väl?

Det missade jag helt. Antar att det löst sig på ett eller annat sätt :0)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-05 20:14
Ursprungligen av CekariYH:

Ni vet att detta är en 1,5 år gammal tråd väl?

Visst.

  • Medlem
  • 2017-05-05 20:22
Ursprungligen av mattewik:

Det missade jag helt. Antar att det löst sig på ett eller annat sätt :0)

Men det var ett bra svar ändå, det gör ju ingenting utan det tillför ju diskussionen. Ditt svar kommer förmodligen hjälpa någon annan som hittar tråden senare, och som befinner sig i samma problematiska situation.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-06 16:31
Ursprungligen av eazycut:

Hej Timmer10.

Ditt problem är att repapatören av misstag använt en annan skärm med annat touch id hårdvara och det känner din lur av att origanlet är borta och ett annat ditsatt och spärrar då ditt touch id helt även om man stoppar tillbaka sitt original touch id.
Varför undrar du? För att Apple vill att man ska lämna in luren till dem för reparation och gör detta för att mobilbutiker som inte är Apple certifierade inte ska kunna reparera dem!

Din lur kommer att fungera fint fast utan fingerprint funktion.

Nej, Apple gör det p.g.a säkerhetsskäl.
Att någon obehörig ska göra någon form av man in the middle.

1
Bevaka tråden