Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsflöde RAW-bilder iPad med appen "Bilder"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-06 17:01

Hej.
En fundering kring att hantera RAW-filer på resa.
Ponera att jag fotar med min Nikon D7000 och sparar RAW-filer. Sedan överför jag dessa med SD --> Lightning-adapter till "Bilder" på iPaden. Slänger de jag inte vill ha och redigerar de jag sparar.

Nu hamnar dessa bilder lokalt på iPaden (och i min bildström?).
1. Om bilderna hamnar i min bildtröm, har jag då tillgång till RAW-filerna och kan återgå till originalen i "Bilder" på min Macbook Pro?
2. Eller måste jag överföra bilderna från iPad till "Bilder" på Macbook Pron via sladd för att få tillgång till original RAW-filerna?

iPad är en iPad Air med iOS 9.0.2 och Macbook Pron är en 13" mid 2010 med el capitan (10.11?)
Tack på förhand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-13 08:58

Någon här på forumet måste väl sitta på någon typ av information kring detta flöde?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-13 10:04
Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
En fundering kring att hantera RAW-filer på resa.
Ponera att jag fotar med min Nikon D7000 och sparar RAW-filer. Sedan överför jag dessa med SD --> Lightning-adapter till "Bilder" på iPaden. Slänger de jag inte vill ha och redigerar de jag sparar.

Nu hamnar dessa bilder lokalt på iPaden (och i min bildström?).
1. Om bilderna hamnar i min bildtröm, har jag då tillgång till RAW-filerna och kan återgå till originalen i "Bilder" på min Macbook Pro?
2. Eller måste jag överföra bilderna från iPad till "Bilder" på Macbook Pron via sladd för att få tillgång till original RAW-filerna?

iPad är en iPad Air med iOS 9.0.2 och Macbook Pron är en 13" mid 2010 med el capitan (10.11?)
Tack på förhand

Jag tror inte så många fotografer använder iPad som ett verktyg.
Men här kanske det finns några tips.
http://www.macworld.com/article/1151911/camer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-13 10:13
Ursprungligen av Konrad:

Jag tror inte så många fotografer använder iPad som ett verktyg.
Men här kanske det finns några tips.
http://www.macworld.com/article/1151911/camer...

Tackar. Hittade den sidan för några veckor sedan när jag hjälpte en användare på fotosidan.
I steg 7 står det att man ska koppla ihopp iPad och dator med sladd för att överföra bilderna när man kommit hem, det är här min fundering kring bildströmmen kommer upp.
Om jag har lagt över RAW-filer på min iPad, redigerat dessa sedan när jag får tillgång till internet laddas de upp i bildströmmen.
Då kommer jag åt dem på mina enheter som anslutna via samma iCloud-konto.
Om jag då öppnar dessa redigerade RAW-filer i Bilder på min Macbook Pro, kan jag återgå till originalet?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-13 10:34
Ursprungligen av bjorsi:

Tackar. Hittade den sidan för några veckor sedan när jag hjälpte en användare på fotosidan.
I steg 7 står det att man ska koppla ihopp iPad och dator med sladd för att överföra bilderna när man kommit hem, det är här min fundering kring bildströmmen kommer upp.
Om jag har lagt över RAW-filer på min iPad, redigerat dessa sedan när jag får tillgång till internet laddas de upp i bildströmmen.
Då kommer jag åt dem på mina enheter som anslutna via samma iCloud-konto.
Om jag då öppnar dessa redigerade RAW-filer i Bilder på min Macbook Pro, kan jag återgå till originalet?

Det vet jag inte, men det är väl inte särskilt klokt att hantera RAW-filer via Bildströmmen iCloud.
Dels tar dom plats, dels går det inte så snabbt.
Är det inte bättre att du backar upp alltsammans på din bärbara Mac, räcker inte den, på en extern hårddisk, via din Mac dårå?
Som jag förstår det handlar det om att hantera bilderna under en resa.
Även om Lightroom m m finns för iOS numera så tycker i alla fall inte jag att det räcker som verktyg för att hantera bilder professionellt.

1
Bevaka tråden