Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6s sämre GPS eller är min paj?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag gick från en 5s till en 6s i fredags och jag har märkt att GPSen inte känns lika bra som på min gamla lur. Har kört en del bil med Waze appen och den tappar positionsringen rätt ofta. Mitt i stan där jag har täckning. Nu var jag ute och gick med Runkeepern. Låg på 7,30 km/min snitt i 50 minuter och sen sista tio så får jag 6:30 i snitt på hela timmen. Som jag tog ett jetplan sista tio minuterna.

Någon som upplevt liknande? Kan man kalibrera om GPSen?

Låter märkligt då GPSn inte har krånglat något för mig i Google Maps eller Apples egna kartor. Kan det vara Waze eller Runkeeper som inte uppdaterat apparna med fullt stöd för 6s/6s+? Det kanske är det något nytt under huven som inte fixas i apparna.

Senast redigerat 2015-10-11 22:58
  • Medlem
  • Gävle
  • 2015-10-11 22:45

Exakt samma problem!
Waze och Kartor, båda stannar upp för att sedan hoppa fram på vägen. Inträffat två dagar av två försök.

6S+

Hade en 6+ förut, funkade jämnt. Använder Waze varje dag så märkte detta direkt.

Ursprungligen av Castel:

Exakt samma problem!
Waze och Kartor, båda stannar upp för att sedan hoppa fram på vägen. Inträffat två dagar av två försök.

6S+

Hade en 6+ förut, funkade jämnt. Använder Waze varje dag så märkte detta direkt.

Okej. Trist att höra men då är jag inte själv. Ska bort på resa nu så kommer inte kunna testa så mycket men som ovan skrev. Kan du testa att köra runt med Goole maps och se om du får samma problem?

Har testat hemma och både Google maps och Kartor sätter min position till ca 300 meter fel. Taxi STHLMs app kunde inte hitta min position alls.

Låg på 9.0.1 på 5s utan problem och uppdaterade direkt till 9.0.2 på 6s så kanske där problemet ligger?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2015-10-12 19:39
Ursprungligen av jurassic579:

Okej. Trist att höra men då är jag inte själv. Ska bort på resa nu så kommer inte kunna testa så mycket men som ovan skrev. Kan du testa att köra runt med Goole maps och se om du får samma problem?

Blir lika både i Waze och i Apple Kartor.
Har position (som iof känns sådär) och sen stannar nålen/bilen och vips hoppar den fram ett antal meter.
Hade i princip aldrig dessa problem på mina tidigare telefoner. 4,4S,5,5S,6...

Jag ger den till imorgon, kommer nog åka till Telia och göra en reklamation så jag får en ny annars.
Inte ok.

Ursprungligen av Castel:

Blir lika både i Waze och i Apple Kartor.
Har position (som iof känns sådär) och sen stannar nålen/bilen och vips hoppar den fram ett antal meter.
Hade i princip aldrig dessa problem på mina tidigare telefoner. 4,4S,5,5S,6...

Jag ger den till imorgon, kommer nog åka till Telia och göra en reklamation så jag får en ny annars.
Inte ok.

Nä, inte ok. Uppdatera gärna hur det går.

Kör 9.02 på min 5S och det är inga problem, varken med Waze eller Kartor, så jag tror inte att det ligger i det nya systemet.

EDIT: Nu när jag tänker efter så känns det som att det faktiskt tar längre tid för GPSen att hitta rätt position, men när den väl hittat rätt så verkar den funka bra.

Samma problem...

Ursprungligen av Castel:

Blir lika både i Waze och i Apple Kartor.
Har position (som iof känns sådär) och sen stannar nålen/bilen och vips hoppar den fram ett antal meter.
Hade i princip aldrig dessa problem på mina tidigare telefoner. 4,4S,5,5S,6...

Jag ger den till imorgon, kommer nog åka till Telia och göra en reklamation så jag får en ny annars.
Inte ok.

Ursprungligen av jurassic579:

Nä, inte ok. Uppdatera gärna hur det går.

Hur har det gått för Er? Jag har exakt samma problem...

Tror inte det har nämnts tidigare, men testat med en återställning? Gärna utan att synka tillbaka säkerhetskopian.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-26 08:48

Även Navigon (numera uppköpt av Garmin) har haft problem vid iOS-uppdateringar med hur bra de hanterar/interagerar med GPS. Symtom som extra/mycket varm mobil och/eller ryckig uppdatering av position på kartan. Ofta löst med en uppdatering av själva appen, men efter en ny uppdatering av iOS är man ofta åter på ruta #1. Jag är inte nöjd idag med hur Navigon samspelar med iOS 9.x med tanke på att min iPhone6 blir klart varmare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-27 18:31

Har inte haft min 6S så länge och inte använt Waze så mycket. Men den är mer instabil på 6S jämförts med 5S.

Ursprungligen av kiisse:

Hur har det gått för Er? Jag har exakt samma problem...

Most testa att återställa. Runkeeper känns som den funkar bra men Waze är B. Kör jag in i en tunnel och tappar GPS som jag gör direkt utanför mitt hem så hittar den inte när jag kommer ut tunneln utan den fastnar flera mil fel och även om jag avslutar appen och börjar igen så funkar det inte.

1
Bevaka tråden