Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-ID : Flödesschema för dess funktioner

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-11 10:41

Under lång tid har det förekommit, och gör i allra högsta grad fortfarande, problem och frågetecken kring hur olika tjänster och funktioner är kopplade till iCloud och Apple-ID samt hur de interagerar med varandra och hur dess olika beroenden ser ut. Även om de flesta av oss har bra koll vill jag påstå att det är allt annat än givet hur detta upplägg ser ut. Jag personligen erkänner helt och fullt att jag inte har hundra koll på hela bilden här.

Kan vi inte tillsammans skapa ett flödesschema för hela bilden var det gäller detta, allt från iOS-backup, bilder, kontakter, kalendrar, AppStore etc etc? Jag tror det hade varit väldigt användbart, inte bara för de med bra koll utan även för de nyare användarna.

Det finns ju flertalet gratistjänsten för detta men det känns som att Lucidchart hade varit ett bra val för detta.

Vad säger ni? Kan vi inte se till att bygga upp ett sådant så vi alla kan hjälpas åt att få stenkoll på hur alla funktioner och tjänster fungerar och är beroende av varandra och vilka Apple-ID:n som används för de olika?

Ingen dum ide. Det kan vara lite förvirrande att förstå allt, framförallt vad som händer om jag har olika apple-id för olika tjänster - som jag för iTunes och för iCloud.

Senast redigerat 2015-10-11 17:55
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-11 10:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen dum ide. Det kan vara lite förvirrande att förstå allt, framförallt vad som händer om jag olika apple-id för olika tjänster - som jag för iTunes och för iCloud.

Exakt.

Det finns ju sedan massvis av andra situationer och aspekter som kan påverka i olika scenarion så vi kan väl hjälpas åt att bygga ett komplett flödesschema som visuellt visar hur det ligger till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-11 20:02
Ursprungligen av zinned:

…vilka Apple-ID:n som används för de olika?

Olika Apple-ID har väl inget att göra med varandra? Bortsett från Familje-grejen, men den är väl ganska simpel?

Att förstå och överblicka hela iCloud är svårt, men att ta en del och vips så blir den mycket enklare. En bättre approach (enligt mig) vore att beskriva varje del, och sedan dra pilar emellan och beskriva den stora bilden.

Vad är oklart med Apple-ID? iCloud?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-11 22:28
Ursprungligen av reboot81:

Olika Apple-ID har väl inget att göra med varandra? Bortsett från Familje-grejen, men den är väl ganska simpel?

Att förstå och överblicka hela iCloud är svårt, men att ta en del och vips så blir den mycket enklare. En bättre approach (enligt mig) vore att beskriva varje del, och sedan dra pilar emellan och beskriva den stora bilden.

Vad är oklart med Apple-ID? iCloud?

Det är ju precis detta jag beskrev som något som hade varit bra, att visualisera vilka beroenden de olika delarna har av varandra och hur de interagerar.

Jag känner framförallt att väldigt många inte har klart för sig att ett iCloud alltid är ett Apple-ID medan ett Apple-ID inte med nödvändighet behöver vara ett iCloud.

Skriv det i BPMN vettja. Draw.io kan vara ett alternativ till lucidchart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-12 17:03

Poängen är att alla ska delta och fylla på med det som saknas. Alltså inte JAG utan VI

Detta hänger lite på hur ambitiös man vill vara. Tänk på att Apple ID:n används för all kommunikation med Apples olika tjänster, vilket inkluderar utvecklarkonton, publika betaprogram, volymköp av appar för skolor resp. företag, återförsäljar- och utbildningstjänster med mera.

I sin enklaste form berör det iTunes Store/App Store och iCloud.

1
Bevaka tråden