Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera & serva 2009 Mac Book Pro, vilka komponenter rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-09 23:41

Hej!
Jag vill fräscha upp min MBP, läste runt i forumet och hittade en del inlägg om vilken SSD som man kan ersätta sin vanliga HD med. Men först om datorn och vad jag vill fixa, och jag tänkte inte mecka själv utan lämna in den till proffs :

MacBook Pro 15" från 2009, Intel Core Duo 2.4GHz, 4 GB RAM
Behöver:
Allmän översyn av hårdvaran, rensning av fläktarna m.m.
Byta det lilla batteriet som sitter på Logickortet
Ev kolla belysningen av tangentbordet, det finns ett område där det är lite "dämpat" ljus även om jag höjer styrkan till fullt.
Byta HD mot en snabbare, men då vet jag inte om jag ska satsa på en 7200 vanlig HD eller SSD, allt beroende på kostnader samt om det över huvudtaget går att sätta in en SSD.
Jag behöver f.ö. DVD spelaren i datorn så jag avstår från t.ex. att ersätta den med en ny hårddisk istället och köra sedan med två HDs osv..

Hur ska jag gå till väga, speciellt med hårddisken? Den gamla är OK och tuffar på, jag kör Super Duper clone regelbundet så jag kan snabbt få igång datorn om jag byter till en helt ny hårddisk.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-10 09:06

Om du inte måste ha utrymmet från en vanlig disk så gör SSD underverk med datorn.
Samsungs 256GB t ex, och om du redan använder superduper kan du sätta SSD'en i en s-ata->usb adapter och föra över allt till den förutsatt att det får plats.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-10 21:27
Citat:

Om du inte måste ha utrymmet från en vanlig disk så gör SSD underverk med datorn.
Samsungs 256GB t ex, och om du redan använder superduper kan du sätta SSD'en i en s-ata->usb adapter och föra över allt till den förutsatt att det får plats.

Menar du att jag ska använda en extern SSD i så fall? Min gamla HD har precis 256 GB utrymme och vi har ca 65 GB ledigt, mycket lagras på NAS-en. Visst hade jag kunnat klona till Samsung SSDn med Super Duper och boota sedan därifrån, men det är ju en "hängande" mojäng, om jag nu förstår rätt.
Min tanke var att ersätta den interna med en snabbare, förmodligen SSD..
Tack!

Ursprungligen av homesick:

Menar du att jag ska använda en extern SSD i så fall? Min gamla HD har precis 256 GB utrymme och vi har ca 65 GB ledigt, mycket lagras på NAS-en. Visst hade jag kunnat klona till Samsung SSDn med Super Duper och boota sedan därifrån, men det är ju en "hängande" mojäng, om jag nu förstår rätt.
Min tanke var att ersätta den interna med en snabbare, förmodligen SSD..
Tack!

Det är också exakt det han skriver. Koppla in din nya SSD med en SATA->USB adapter eller stoppa in den i ett chassi om du har (eller köper), kör Super Duper och byt sedan ut HDDn i datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-10 21:53

Kan jag inte sätta in SSDn i MPB så att den blir intern sedan?

Ursprungligen av homesick:

Kan jag inte sätta in SSDn i MPB så att den blir intern sedan?

Det är exakt det jag skrev att du kan göra. Du måste så klart använda dig av Super Duper eller Carbon Copy Cloner eller liknande innan du kan stoppa in disken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-10 22:22
Ursprungligen av homesick:

Kan jag inte sätta in SSDn i MPB så att den blir intern sedan?

Sista raden i inlägg #4:
"byt sedan ut HDDn i datorn"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-12-10 23:36

OK, fattar nu, det fattas lite finesser i språket här ser jag
Tack!!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-11 01:21

Äntligen har jag gjort det!
MacBook Pro 15" från 2009 lämnades in på en verkstad och fick uppdateringar:
6 GB RAM istället för 4
SSD hårddisk på 256GB
El Capitain
Nytt batteri kommer inom kort (beställt)
Datorn är även rensad helt och hållet inuti.
Kostnad - 5.000:- inkl. allt

Vi har nu testat och den är 3 ljusår snabbare än tidigare.
Allt funkar fint förutom att jag inte vet (riktigt) hur jag kan återställa alla grejer som fanns i den.
Det finns en backup gjort med Super Duper - en bootbar klon.

Jag har kollat på Super Dupers hemsida och de har uppdaterat så att appen fungerar nu fint med El Capitain, men min backup är gjord från Joshemite. Detta innebär att, i fall att jag klonar tillbaka, dvs. bootar från backupen och väljer att klona till den interna HDn - så skrivs El Capitain över, eller hur?

Ska jag istället använda Migrationassistenten på El Capitain och koppla ihop den externa HDn där jag har klonen?
Detta har jag gjort tidigare, när jag köpte min nuvarande MacBook Pro Retina 13" och det funkade fint, _men_ jag har inte använt Mail appen i Macen och brydde mig inte att kopiera något.
Min sambo däremot, hon har en väldigt uppdelad Inbox med en massa kataloger för div. projekt, personer m.m. och det vill hon gärna ha tillbaka.
Sina gamla mail likaså.

Jag har funderat på att ta reda på var Mail har sina filer och alla inställningar och kopiera över på något sätt, men sedan kom jag på att Migrationassistenten måste väl inkludera även Mail appen, om jag väljer att importera "Applikationer"

Vågar inte börja precis...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-11 18:14

Efter nästan två år!
Det är bara att köra, dina backuper raderas ju inte. Blir det inte som förväntat, gör om det igen
Kör du SuperDuper blir det som du säger, det blir Yosemite. Men det är ju bara att uppgradera till ElCapitan igen.
Eller kör Flyttassistenten, då får frågan om vad du vill flytta, välj bara allt. Och mailen följer med.

Jag tycker Flyttassistenten är långsam, och skulle köra SuperDuper med uppgradering till ElCapitan efteråt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-11 19:32

Tack Kenjon.
Det jag försöker slippa i fall jag gör klon tillbaka är en del gammalt skräp med div. inställningar till appar jag inte längre har (oftast säger folk att de inte tar upp mycket plats dock..), jag körde WhatSize innan jag skulle klona med Super Duper och den hittade många stora filer som jag inte kunde förknippa med något, konstiga format .. En del kunde jag Googla på och hittade samt rensade gamla OSX installations-uppdateringsfiler från Mountain Lion och dyl.

Jag minns en gång tidigare när jag klonade tillbaka till en nyinköpt Mac, att mina lagligt köpta program (då t.ex. Pages och Numbers kostade pengar samt Logic Pro 9) krävde lösen och betraktade den nya datorn som någon annans, så jag fick mecka med att bevisa att det var visst jag som ägde den nya hårdvaran/Macen.

Vi fick Microsoft Office för Mac kostnadsfritt i och med uppdateringen av hårdvaran, så MacBook Pro är ju som en ny bäbis nu med bara OS X & Office.

Jag tror att jag försöker med Flyttassistenten först. Tack så länge!

1
Bevaka tråden