Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla mail borta!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-10-08 21:31

Behöver byta Apple Id p g a byte av mail-adress. I samband med att jag loggade ut från iCloud under Systeminställningar försvann alla mina mail från POP-mailkontot hos Telia. Mail på iCloud-kontot är kvar. iCloud Drive är aktiverat.

Hur återställer jag mina mail? De borde finnas någonstans på en Time Machine backup.

OS: Yosemite 10.10.5

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-08 21:45

Det går att byta email-adress på sitt Apple Id:
https://support.apple.com/en-us/HT202667

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-08 21:50

Varför varför kör man POP 2015?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-08 21:53

För att folk inte förstår skillnaden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-08 22:00

Det här kan vara något, men jag hade gjort det utan att vara uppkopplad: http://www.macissues.com/2014/12/07/how-to-ma...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-08 22:02

Det är skam att Telia har kvar POP.

  • Medlem
  • 2015-10-08 23:08
Ursprungligen av mattiL:

Det går att byta email-adress på sitt Apple Id:
https://support.apple.com/en-us/HT202667

Det är just den instruktionen jag försökte följa!

  • Medlem
  • 2015-10-10 19:02
Ursprungligen av reboot81:

Det här kan vara något, men jag hade gjort det utan att vara uppkopplad: http://www.macissues.com/2014/12/07/how-to-ma...

Metoden verkade fungera. Jag var utloggad från iCloud under processen. För att komma åt ~/Library i Time Machine backup blev jag tvungen att söka upp filen m h a Terminalen och sedan kopiera sökvägen till "Gå till mapp ..." i Finder. Jag fick till synes tillbaka alla mina över 5000 mail men nu när jag loggar in på iCloud igen så är de försvunna på samma sätt igen. Vad gör jag????

  • Medlem
  • 2015-10-11 09:36

Mardrömmen fortsätter!
Det går att få tillbaka "headers" på alla mail, men inte själva innehållet.

Det kan ha att göra med att Apple Mail inte klarar av att hålla isär mail till en och samma epost-adress men med olika kontodefinitioner samt att iCloud inte stöder POP. Jag har haft Telia mail via POP sedan många år men kontodefinitionen har ändrats en gång (inga problem i samband med detta). Man bytte namn på server på inkommande e-post. Jag har nu definierat ett tredje e-post-konto hos Telia via IMAP. Då har jag i Systeminställningar>Internetkonton tre-postkonton med samma e-post-adress hos Telia. Det går att gissa sig till vilket POP-konto som är det senaste och ta bort det inaktuella. Jag har då kvar ett aktivt IMAP-konto och ett inaktivt POP-konto. Tyvärr verkar det "omöjligt" att få tillbaka INNEHÅLLET i mina 4950 POP-mail från Telia.

Någon som har en idé?

Inom en månad behöver jag ha en lösning på hur man har kvar sina gamla mail från Telia eftersom vi fått fiber i huset och måste lämna Telia.

iCloud har inget med detta att göra, och inte ditt Apple ID heller.
Eftersom du har en backup borde det enklaste sättet vara att återskapa det gamla POP-kontot från Telia så som det var inställt i Mail innan du tog bort det.

Har du öppnat TimeMachine medan du varit inne i Mail-appen?

Bara för att förtydliga, ditt POP-konto från Telia kan ha använts som Apple ID, men iCloud kommer inte att påverka själva mailkontot och dess inställningar i Mail. Enda gången det påverkas är om du använder iCloud Nyckelring för att synkronisera dina sparade lösenord och konton mellan Mac-datorer, dvs. om du ställt in flera olika e-postkonton på dator A där du är inloggad på iCloud och har iCloud Nyckelring på så kommer dessa konton automatiskt att dyka upp på dator B om du loggar in på iCloud på den och aktiverar iCloud Nyckelring. I övrigt så är ditt iCloud-konto och dina övriga konton separerade.

Användaruppgifterna för dina konton sparas i din nyckelring som du kan komma åt genom appen Nyckelhanterare. Använd sökfunktionen om du vill hitta den appen, och använd sökfunktionen i appen för att hitta uppgifterna.

Men, som sagt är det bästa alternativet för att återställa mail i appen Mail att använda TimeMachine medan du är inne i appen. Börja där.

Senast redigerat 2015-10-11 10:52
  • Medlem
  • 2015-10-11 13:56

Problemet löst!

Ursprungligen av pushloop:

Bara för att förtydliga, ditt POP-konto från Telia kan ha använts som Apple ID, men iCloud kommer inte att påverka själva mailkontot och dess inställningar i Mail. Enda gången det påverkas är om du använder iCloud Nyckelring för att synkronisera dina sparade lösenord och konton mellan Mac-datorer, dvs. om du ställt in flera olika e-postkonton på dator A där du är inloggad på iCloud och har iCloud Nyckelring på så kommer dessa konton automatiskt att dyka upp på dator B om du loggar in på iCloud på den och aktiverar iCloud Nyckelring. I övrigt så är ditt iCloud-konto och dina övriga konton separerade.

Användaruppgifterna för dina konton sparas i din nyckelring som du kan komma åt genom appen Nyckelhanterare. Använd sökfunktionen om du vill hitta den appen, och använd sökfunktionen i appen för att hitta uppgifterna.

Men, som sagt är det bästa alternativet för att återställa mail i appen Mail att använda TimeMachine medan du är inne i appen. Börja där.

Tack pushloop! Som vanligt när det gäller OS X är allt enklare än man först tror! Mycket riktigt är det bara att öppna Mail, markera den brevlåda man vill återskapa (t ex någon Inbox eller Skickat) och gå in i Time Machine. Lätt som en plätt. De återskapade brevlådorna kommer upp under rubriken "På min Mac" i Brevlådefältet med underrubriken Time Machine.

Jag är ganska säker på att jag försökt just detta i början av mina fruktlösa försök att få tillbaka mina mail. Hmmm...
Glöm alltså MacIssues-metoden!

1
Bevaka tråden