Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken modell för mina ändamål?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Nyligen så sålde jag min Mac Mini 1.4 (2014) som jag inte blev nöjd med. Den blev väldigt seg tillslut, min Macbook Air (2014) hanterar allt mycket effektivare. Tack vare Flash minnet då den är identisk med minin?. Nog om det.

Nu är jag ute efter en ny stationär dator. Jag har en fin 27 tums skärm hemma så Mac Mini kanske är att föredra men jag har också tänkt på iMac.

Vad ska jag använda datorn till?

  • Jag lyssnar mycket på musik och högupplöst video.

  • Jag redigerar bilder från RAW format (många bilder uppe samtidigt) har tidigare använt Elements men ska nu gå över till Lightroom. Videoredigering förekommer också och då högupplöst. iMovie används då.

  • Sen spelar jag gärna om datorn klarar det men det är inget måste då jag har en konsol till det ändamålet.

  • Jag skulle även vilja använda boot camp och dubbla skärmar i framtiden

Det alternativ som jag fastnat lite extra för är den senaste modellens flaggskepp men sen byggde jag ihop en egen och funderar vilket alternativ som skulle vara bäst för mig?

Flaggskepp:
i5 2.8 ghz, 8GB Ram, 1TB Fusion och iris grafik

Den jag har byggt ihop: (2000:- dyrare)
i5 2.6 ghz, 16GB Ram, 1TB Fusion och iris grafik

Vad tror ni?

Får kosta?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Får kosta?

Max 15.000 (absolut max) men då ska det verkligen vara någonting som säger att jag ska höja mig från 10.000 klassen

Ursprungligen av notimetochill:

Max 15.000 (absolut max) men då ska det verkligen vara någonting som säger att jag ska höja mig från 10.000 klassen

Då kan vi iaf exkludera en ny iMac. Då tipsar jag om en Mac Mini med en i7, möjligtvis en äldre än den som Apple säljer nu pga att man inte kan byta RAM.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då kan vi iaf exkludera en ny iMac. Då tipsar jag om en Mac Mini med en i7, möjligtvis en äldre än den som Apple säljer nu pga att man inte kan byta RAM.

'

Okej då tänker jag mer på framtiden. Hur länge håller sig en mac mini från exempelvis 2011-2012? Programvaror etc.
Lightroom exempelvis har jag för mig inte har stöd för Intel HD 3000 längre osv.

iMac är välkommet också. Men då vet jag inte om 21 eller 27 är rätt för mig. Har precis köpt ett skrivbord som inte har så mycket djup och jag vet inte om 27 skulle bli bekväm att ha där. förvisso har jag en 27 tumsskärm stående på snedden och visst går det.
Men då har jag sneglat på den enklare 5k iMac (3,3 ghz)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-08 21:57

På alla iMac kan du själv sätta in mer RAM i efterhand, bättre att köpa en med mer CPU på en gång.

EDIT: Samtliga 27"

Senast redigerat 2015-10-09 15:30
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-09 00:03

Gäller det verkligen även 21,5"?

Ursprungligen av kenjon:

Gäller det verkligen även 21,5"?

De nya 21.5 kan man inte längre

1
Bevaka tråden