Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på Java-popup - hur blir jag av med den?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2015-10-06 19:35

Jag får titt som tätt en pop-up om att jag behöver installera Java på min dator.
Jag har dock medvetet tagit bort det då jag inte vill ha det på datorn, och jag har letat och tagit bort alla program som kan tänkas behöva det.

Jag blir dock inte klok på vilket program som ger mig pop-up:en hela tiden.

Någon som vet om jag kan se i någon loggfil vilket program det är som försöker starta upp?

Bifogar en skärmdump på vilken pop-up jag syftar på.

/karlan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-06 23:01

Hade själv samma problem. Fick installera denna för att bli av med popuren

https://support.apple.com/kb/DL1572?locale=sv...

Ursprungligen av macki81:

...Fick installera denna för att bli av med popuren...

En bra lösning, men inte för frågeställaren här. Hen vill ju inte ha Java i datorn, av någon anledning.

Här handlar väl lösningen snarare om att hitta vilket program det är som vill komma åt Java, och avinstallera det.

Ursprungligen av karlan:

...då jag inte vill ha det på datorn...

Ursäkta en nyfiken fråga lite offtopic... Men varför vill du inte ha Java i datorn?

Java och JDK är väl olika saker? Hade det där problemet länge på Yosemite, men lyckades få bukt med det till slut, minns dock ej hur. Nu är det tillbaka i och med El Capitan.

Ursprungligen av Capeman:

Java och JDK är väl olika saker? Hade det där problemet länge på Yosemite, men lyckades få bukt med det till slut, minns dock ej hur. Nu är det tillbaka i och med El Capitan.

Java är programmeringsspråket. JDK är utvecklingsmijön, den behöver man inte för att köra ett Javaprogram så du har rätt men de är väldigt nära:)

Jo det vet jag, men att installera Java skulle väl inte hjälpa TS? Rutan efterfrågar ju JDK. Inte Java.

Ursprungligen av Capeman:

Jo det vet jag, men att installera Java skulle väl inte hjälpa TS? Rutan efterfrågar ju JDK. Inte Java.

Jag tyckte att jag höll med dig om det men jag får träna på min formuleringsförmåga.
Jag försökte bara förtydliga skillnaden mellan Java och JDK.

jag har samma problem. Otroligt störande att inte bli av med pop up frågan om jdk... tacksam om något hittar en lösning

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-20 22:08
Ursprungligen av Ruben69:

jag har samma problem. Otroligt störande att inte bli av med pop up frågan om jdk... tacksam om något hittar en lösning

Något program vill alltså nyttja JDK. Vore det inte bra då att installera det?

Ursprungligen av reboot81:

Något program vill alltså nyttja JDK. Vore det inte bra då att installera det?

länken "mer info" tar mig bara till nedladdingssidan för java 8 och inte till JDK.... och java 8 har jag installerat. JDK vet jag inte vad jag ska ha till och "mer info" är ett skämt

http://www.java.com/en/download/mac_download....

Det är förmodligen något gammalt program som vill ha Java 6. Se länk i inlägg 2.

  • Medlem
  • 2015-10-22 18:15
Ursprungligen av reboot81:

Något program vill alltså nyttja JDK. Vore det inte bra då att installera det?

Du har inte noterat alla säkerhetshål som Java har haft på senare tid?

Spontant skulle jag misstänka att man kan lösa problemet genom att ta bort /usr/bin/java. Det är en wrapper som finns även om Java inte är installerad. Tar man bort eller byter namn på den så borde man potentiellt slippa dialogrutan, men det beror på hur java används.

Med alla kända problem just med Java. Ska jag ha den på min iMac som separat program alls, eller inte? Blir inte klok på alla vändor det finns över allt om enorma faror med detta program!

Vill gärna ha det om det är riskfritt. Annars inte. Chrome har Java inbyggt så man sipper eländet … Men det vore kul att titta olika videos på mina andra webbläsare också!

Så, snälla någon. om du/ni vet det absolut rätta stället för att riskfritt kunna installera Java, skulle jag vara jätteglad!
Jag har 10.10.5 av OS X.

Alltså, ni måste skilja på saker: Java är ett programspråk och program skrivna i den miljön är javaprogram. Den miljön har inte fler säkerhetsproblem än vilken annan miljö som helst som får tillstånd att köra lokalt. Alla program som är betrodda kan i princip rensa hårddisken "at will".

Vad säkerhetsfrågan kring Java handlar om är en browser-plugin som gör att javaprogram kan startas och köras via en vanlig webbsida. Det betyder att risken finns att man stöter på en sida som lyckas kringå den säkerhet som finns, eller åtminstone borde finnas, för att köra via pluggen.

Somliga browsers, t.ex. Chrome tillåter inte ens installation av Java-pluggen.

Att däremot installera Java lokalt kan man göra med hur gott samvete som helst. Visst, laddar man ner okända programfiler och kör dem helt urskillningslöst så kan det hända dåliga saker, men det beror inte på att program är skrivna i java, utan att man självmantöppnar dörren till fårhagen för en varg man valt att släppa in.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alltså, ni måste skilja på saker: Java är ett programspråk och program skrivna i den miljön är javaprogram. Den miljön har inte fler säkerhetsproblem än vilken annan miljö som helst som får tillstånd att köra lokalt. Alla program som är betrodda kan i princip rensa hårddisken "at will".

Vad säkerhetsfrågan kring Java handlar om är en browser-plugin som gör att javaprogram kan startas och köras via en vanlig webbsida. Det betyder att risken finns att man stöter på en sida som lyckas kringå den säkerhet som finns, eller åtminstone borde finnas, för att köra via pluggen.

Somliga browsers, t.ex. Chrome tillåter inte ens installation av Java-pluggen.

Att däremot installera Java lokalt kan man göra med hur gott samvete som helst. Visst, laddar man ner okända programfiler och kör dem helt urskillningslöst så kan det hända dåliga saker, men det beror inte på att program är skrivna i java, utan att man självmantöppnar dörren till fårhagen för en varg man valt att släppa in.

Alright. Jag fattar. Men var exakt ska jag ladda ner då programmet, så att jag vet att det är allra nyast och by the book?
Kan du ge mig en länk?

Ursprungligen av pick-me-up:

Alright. Jag fattar. Men var exakt ska jag ladda ner då programmet, så att jag vet att det är allra nyast och by the book?...

Om du inte redan har Java 8 installerad, så har du en länk i inlägg 11.

Men detta (dialogrutan som poppar upp) kan också handla om att du har något äldre program (Adobe CS6 är ett exempel), som vill använda Java 6. I så fall har du en länk i inlägg 2.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-22 20:38

Kan det här vara nåt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-23 19:57
Ursprungligen av pick-me-up:

Med alla kända problem just med Java. Ska jag ha den på min iMac som separat program alls, eller inte? Blir inte klok på alla vändor det finns över allt om enorma faror med detta program!

Vill gärna ha det om det är riskfritt. Annars inte. Chrome har Java inbyggt så man sipper eländet … Men det vore kul att titta olika videos på mina andra webbläsare också!

Så, snälla någon. om du/ni vet det absolut rätta stället för att riskfritt kunna installera Java, skulle jag vara jätteglad!
Jag har 10.10.5 av OS X.

Tänker du inte på Flash nu?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-24 12:13
Ursprungligen av reboot81:

Kan det här vara nåt?

Testade men det funkade inte. Varningen ploppar fortfarande upp.

Ursprungligen av onnyt:

Testade men det funkade inte. Varningen ploppar fortfarande upp.

Har du installerat Java 6 (dvs Apples senaste [sista] version av Java, länk i inlägg 2)?
Och Java 8 (som är den nuvarande aktuella versionen, länk i inlägg 11)?

Det finns en del program som inte kan använda den nya, och därför behöver man oftast ha båda installerade.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-24 12:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du installerat Java 6 (dvs Apples senaste [sista] version av Java, länk i inlägg 2)?
Och Java 8 (som är den nuvarande aktuella versionen, länk i inlägg 11)?

Det finns en del program som inte kan använda den nya, och därför behöver man oftast ha båda installerade.

Tack Jesper. Ibland har man för bråttom än vad som är bra för en själv. Nu fungerar det

1
Bevaka tråden