Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har ett jättesvårt val framför mig

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har precis sålt min Mac Mini 1,4 ghz 2014. Den klarade inte av min bild/videoredigering som jag ville. Den blev seg tillslut.
Jag har en AOC 27 tums skärm hemma. Som sagt, det är bild&videoredigering som jag använder datorn till mest men också att titta på högupplösta filmer.

Jag har nu 3 val som jag funderar på som en lösning som en ny dator här hemma.

1. Mac Mini Server 2ghz i7 (8GB + 2x500gb) mid 2011: 6000:- Beg (chans att ändra till SSD diskar plus med RAM)
2. Mac Mini 2,6ghz i5 (8GB + 1TB) 2014: 6500:- Ny
3. En valfri iMac 27 som klarar det jag vill men inte dyrare än 9000:-

Att poängtera är att jag redan har en Macbook Air 13 (Early 14) i ägo.
Vad tror ni om dessa val? Datorn ska fungera med El Capitan

1. Mac Mini Server 2ghz i7 (8GB + 2x500gb) mid 2011: 6000:- Beg.
Byt ut åtminstone en av diskarna till SSD och utöka till 16GB om du har behovet.

Ursprungligen av keptang:

1. Mac Mini Server 2ghz i7 (8GB + 2x500gb) mid 2011: 6000:- Beg.
Byt ut åtminstone en av diskarna till SSD och utöka till 16GB om du har behovet.

Hur många år kommer denna data att klara? Klarar den El Capitan utan problem?

Svårt att säga, men med SSD så klarar den nog lätt 3-4 år till. Inga problem med El Capitan, har det på min "mid 2011", med SSD naturligtvis.

Processorn I5 med SSD och mkt Minne framför I7 med vanlig HD i alla lägen om du skall jobba med Video är min rekommendation!

Jag har en 1TB SSD disk 2,5" till salu om du är intresserad, skicka ett PM bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-05 15:51

Fyra kärnor och SSD! Köp inte en stationär med endast två kärnor. Lita aldrig på HDD i en begagnad dator, byt ut till SSD.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-05 16:13

Tänk på att 2011 inte har USB3, om du använder USB-diskar.

Ursprungligen av keptang:

Svårt att säga, men med SSD så klarar den nog lätt 3-4 år till. Inga problem med El Capitan, har det på min "mid 2011", med SSD naturligtvis.

Är det enkelt att byta till SSD, har sett videos men är de verkligen så lätt? Hur gör man då med El Capitan?

Ursprungligen av Json_81:

Tänk på att 2011 inte har USB3, om du använder USB-diskar.

Det är de enda minuset, att de är USB2

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-05 18:15
Ursprungligen av notimetochill:

Det är de enda minuset, att de är USB2

2012 modellen har USB3 och i7 om jag minns rätt.
Kanske inte så lätt att få tag på iofs.

Ursprungligen av notimetochill:

Är det enkelt att byta till SSD, har sett videos men är de verkligen så lätt? Hur gör man då med El Capitan?

Superenkelt tycker jag. Gör en Internet Recovery efter byte bara och uppgradera sen till El Capitan via butiken.

1
Bevaka tråden