Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini vs AppleTV4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Som många andra är jag i tankarna om att köpa en AppleTV 4. Lite halvskoj med appar, men för mig är airplay viktigast. Perfekt för video och musik uppspelning i stereo + skärm. Men sen idag insåg jag att det finns ett hyfsat alternativ:

En mac mini som server, fast kopplad till stereo och skärm. Man borde kunna köra airplay med AirServer? Sen så skulle jag kunna skippa min timecapsule och ha mac mini som timemachine enhet.

Prismässigt tänker jag mig en beg mac mini för runt 2000kr, så inte helt ny. Men med senaste OSX. Men det är ungefär vad appleTV4 lär kosta.

Vad tror ni om detta? Är det ett bra alternativ?

Borde funka!

Om du hittar en late 2009 eller bättre borde den klara både El Capitan och 1080p-video.

2011 var en bra årgång annars, men då kostar det mer.

Jag vet inte hur lätt det är att hitta begagnade Minis. Kanske lättare om du letar på eBay utomlands också.

  • Medlem
  • 2015-10-04 18:42

Mac Mini med SSD-systemdisk och sedan valfri lagringslösning för film, serier och musik. Med VLC så klarar den alla format.

Senast redigerat 2015-10-04 21:49

Har också funderat på en macmini men har redan en bra NAS som timemachine och när nya appletv ev får appar som plex, vlc mm så känns det ändå rätt lockande. Tror AppStore till appletv kan utvecklas en hel del som är till dess fördel men nog borde en macmini funka och gärna då med serverfunktion

Har använt Mac Mini med både Plex och XBMC/Kodi som mediaspelare länge men är nu redigt trött på det.
För det fungerar aldrig perfekt till 100% utan det är alltid något som strular.
Nu använder jag Plex och PlexConnect på en ATV3 och det fungerar mycket bättre.
Så jag kan knappt vänta på en ATV4 med en mediaspelar app som man bara kan ansluta till en NAS och spela upp sina filer.

Jag skulle nog också hellre gå på ATV spåret än en Mini.

Mac mini som server. En TV vid TV:n.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-04 20:31

Din TV har väl mer än en HDMI? Varför välja? Både Mac mini och ATV såklart

1
Bevaka tråden