Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mejl försvinner efter ca 1-3 månader

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-02 13:19

Har jätteproblem med mina mejl, många konton och många maskiner.
- Mac Pro
- MacBook Pro
- Mac Mini
- Iphone 6
- Ipad Air

Två huvudsakliga konton, privat, och mitt egna företags mejl.
Plus massa Support, info och andra mejlkonton.

Det började med när jag började gå över till imap från pop och upptäckte ganska snart att jag bara hade ca 3 månaders mejl på Mac Pro och Macbook Pro.
Mac Min där jag ännu inte hunnit byta till imap, hade alla åratals mejl kvar.
Jag lät bli att gå över till imap och använde den till "mejl server/arkiv" topp och det funkade hyggligt tills igår, efter uppdateringen till El Capiten har jag bar mejl från ca. 24 september, inte helt hundra bytte till en ny mac min för ca två månader sen, har gamla burkens hårddisk så det fixar nog sig.

Vad är det som händer, finns det risker med att blanda imap och pop på olika maskiner för samma mejlkonto.

Ursprungligen av ne100:

...finns det risker med att blanda imap och pop på olika maskiner för samma mejlkonto.

Ja.

Om en enhet kör POP, och man inte har ställt in "Lämna kvar en kopia på servern" på den enheten, så kommer ju mejlen att försvinna från servern (och därmed också från alla IMAP-enheterna) när POP-enheten hämtar mejlen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-02 14:29

Ok
Undra om det är det som har hänt. Med nya Capitan att mejl är inställd på något annat
Det var något strul när jag körde mejlet första gången efter uppdateringen.

Är det läge att köra imap på alla enheter?
Har inte fått riktigt grepp om skillnaderna mellan imap och pop.

Fått för mig att imap lirar kommunicerar bättre mellan de olika enheterna, lästa mejl markeras på alla, svar distribueras mellan enheterna.

  • Avstängd
  • 2015-10-02 14:39
Ursprungligen av ne100:

Är det läge att köra imap på alla enheter?

Ja.

Förr när man ofta hade väldigt små brevlådor hos leverantörerna (ibland så lite som 10 eller 20 MB), så var man tvungen att köra POP och ladda ner mejlen och ta bort dem från servern. Annars blev det snabbt fullt i brevlådan på servern.

Idag när man oftast har massor av utrymme (kanske flera GB) på servern, så är det bättre att köra IMAP, och låta allt ligga på servern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-02 15:24

Ok!
Tack då blir det imap för hela slanten

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-03 10:04

Har du gamla mail du vill ha kvar, gör backup på dem först.

1
Bevaka tråden