Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airdrop funkar inte mellan OS X och iOS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-01 20:09

Är det någon som någonsin fått Airdrop att funka mellan OS X och iOS?

På iPhone har jag iOS 9.0.2 och på macen (MBP 15" Retina mid 2015) har jag nya El Capitan 10.11

Vill dock påpeka att det funkat sådär och/eller aldrig funkat även vid tidigare versioner av OS X och iOS.

Har testat följande:
Avaktiverat och aktiverat wifi och bluetooth ett flertal gånger både på macen och på iPhone
Kollat brandväggsinställningar på macen - inget är blockat
Avaktiverat brandväggen
Startat om både macen och iPhone
Airdrop är verkligen något som inte "it just works"

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-10-01 22:25

Jag har gjort detsamma. Har aldrig fått det att fungera heller mellan en MBA och iPhone 5s.

Nä, det är kan komma igång efter att man har försökt en stund eller inte alls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-02 00:16

Det fungerar hur bra som helst här, åt båda hållen.

Dock vet jag att det har varit ganska varierande resultat tidigare.

Jag tror det beror på vilket håll vinden blåser.

Nu uppdaterade jag dock till senaste betan av OS X 10.11.1 och startade om, som man gör, och nu funkade det för mig med.

  • Avstängd
  • 2015-10-02 14:48

airdrop är ett stort skämt och borde tas bort som det fungerar nu.
man skäms när man ska visa funktionen för någon och det bara inte fungerar än vad man gör.
hur apple kan misslyckas med en sådan funktion övergår mitt förstånd när andra tredjeparts appar lyckats på ios.
och dom har inte samma tillgång i systemnivå men får det att fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-02 14:59

Jag testade idag även mellan min telefon och jobbdator, fungerar ypperligt. Inga problem alls.

Ursprungligen av Tcopc:

hur apple kan misslyckas med en sådan funktion övergår mitt förstånd när andra tredjeparts appar lyckats på ios.
och dom har inte samma tillgång i systemnivå men får det att fungera.

De gör nog inte samma sak.

Airdrop bygger på att man först använder Bluetooth för att hitta enheterna, och sedan sätter upp en tillfällig anslutning över Wi-Fi. Som alltid med trådlös kommunikation är det risk att paketen inte kommer fram i god ordning.

Andra appar skickar väl filerna över Internet, och då funkar det lika bra som din uppkoppling vid det tillfället.

  • Avstängd
  • 2015-10-02 15:39
Ursprungligen av marcushedenstrom:

De gör nog inte samma sak.

Airdrop bygger på att man först använder Bluetooth för att hitta enheterna, och sedan sätter upp en tillfällig anslutning över Wi-Fi. Som alltid med trådlös kommunikation är det risk att paketen inte kommer fram i god ordning.

Andra appar skickar väl filerna över Internet, och då funkar det lika bra som din uppkoppling vid det tillfället.

nej dom andra apparna förde inte över internet utan antingen wifi eller bt.
största problemet med airdrop det är inte att överföringen inte fungerar utan att enheterna inte upptäcker varandra.
ibland räcker det med en omstart eller att man togglar mellan "alla" eller "bara kontakter" för att det ska hoppa igång.
sådant beteende ska INTE behövas utan enheterna ska synas utan dessa kringgående åtgärder,

Upplever samma sak här med.
Har aldrig fått AirDrop att funka mellan min iPhone och min iMac tyvärr.
Inte direkt något jag stör mig på men....

Det har fungerat perfekt hos mig tills jag gick över till El Capitan. Fungerar perfekt mellan mina olika iOS enheter fortfarande
Problemet är känt hos Apple som förhoppningsvis har löst det tills nästa uppdatering för dem som behöver det.
Själva använder jag mig av iCloud Drive numera

Ursprungligen av MalcomX:

Det har fungerat perfekt hos mig tills jag gick över till El Capitan. Fungerar perfekt mellan mina olika iOS enheter fortfarande
Problemet är känt hos Apple som förhoppningsvis har löst det tills nästa uppdatering för dem som behöver det.
Själva använder jag mig av iCloud Drive numera

Något som bara fungerar till en själv och inte andra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-22 17:52

Har uppdaterat till iOS 9.1 och El Capitan 11.1
Nu funkar det felfritt.

1
Bevaka tråden