Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pekplattan ej längre klickbar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Av någon anledning kan jag inte längre klicka med min pekplatta på min Macbook Pro. Den fungerar som den ska när jag navigerar med fingrarna och gör jag ett lätt tryck så kan jag följa länkar osv. Men när jag vill klicka och hålla in, som i exempelvis när jag försöker flytta ett fönster, händer ingenting.

Fråga: är det troligt att det är något som är trasigt eller har jag bara råkat ställa in något konstigt som gjort att det blivit såhär?

Ny användare Kul att vara här.

  • Medlem
  • 2015-09-29 12:57

Årsmodell på datorn? Status på batteriet?
Jag gissar på ett svullet batteri.

Ursprungligen av Dalle:

Årsmodell på datorn? Status på batteriet?
Jag gissar på ett svullet batteri.

Tack för svar. Årsmodell 2011. Batteriet har jag precis bytt.

  • Medlem
  • 2015-09-29 17:14

Bytte du batteriet själv eller på en auktoriserad Apple-verkstad? Uppstod problemen med "klicket" efter bytet eller fanns de där sedan tidigare?
Normalt så brukar just svullna batterier vara en anledning till att det inte går att klicka ordentligt när maskinen börjar få några år på nacken. Men eftersom batteriet är bytt så kanske man får fundera i andra banor.

Ursprungligen av Dalle:

Bytte du batteriet själv eller på en auktoriserad Apple-verkstad? Uppstod problemen med "klicket" efter bytet eller fanns de där sedan tidigare?
Normalt så brukar just svullna batterier vara en anledning till att det inte går att klicka ordentligt när maskinen börjar få några år på nacken. Men eftersom batteriet är bytt så kanske man får fundera i andra banor.

Jag bytte det själv. Problemet uppstod kanske en månad efter bytet. Jag får nog ta den till en auktoriserad Apple-verkstad. Tänkte bara att det kanske var någon inställning eller något som jag av misstag råkat ge mig på! Tack för svar.

Det finns en skruv som man kan justera trackpadens "klick"-funktion med, ibland behöver man justera det med en liten vridning. Den kommer du åt genom att ta ut batteriet. Skruvtypen är en liten torx, rätt storlek på verktyget är måste så man inte strippar den.
Ta ut batteriet och kolla hur den klickar utan det, testa sen att justera lite grann med skruven.
Sen kan både själva trackpaden och kabeln från trackpad till moderkortet helt enkelt sluta fungera/gå sönder.

Hej, tänkte återkommar till mitt problem så andra kan läsa. Först och främst, tack för alla svar. Det var som Dalle gissade på - svullet batteri. Det blev tydligare efter några dagar då det svällde mer och mer. Hela högersidan av pekplattan blev som en bula och en hög skarv skapade mellan plattan och chassit.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-22 12:48
Ursprungligen av Monsterkaninen:

Hej, tänkte återkommar till mitt problem så andra kan läsa. Först och främst, tack för alla svar. Det var som Dalle gissade på - svullet batteri. Det blev tydligare efter några dagar då det svällde mer och mer. Hela högersidan av pekplattan blev som en bula och en hög skarv skapade mellan plattan och chassit.

Får man fråga vart du köpt batteriet?

1
Bevaka tråden