Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icloud drive cache

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Hur rensar man icloud drive cache? Har x antal filmer man "laddat" ner till paddan och nu tar upp extremt mycket plats.

Går inte hitta vart man rensar, enda alternativet jag ser är att radera filmerna vilket är tråkigt.

Mvh

Det är så iCloud Drive fungerar. Lägger man filer i iCloud Drive mappen på datorn synkas dom till alla enheter.
Går inte att selektivt välja vilka filer man vill ladda ner. Vill du ha den funktionen får du använda får du använda annan tjänst.

Fel.

Filerna hämtas inte på IOS förrän man väljer att ladda ner dom.

Och när dom väl är nerladdade så ligger dom lokalt/cache därav problemet.

Så måste gå tömma på något vis.

Ursprungligen av Megolon:

Det är så iCloud Drive fungerar. Lägger man filer i iCloud Drive mappen på datorn synkas dom till alla enheter.
Går inte att selektivt välja vilka filer man vill ladda ner. Vill du ha den funktionen får du använda får du använda annan tjänst.

Var kanske lite oklar men trodde att det var självklart att du förstod att man naturligtvis måste öppna/klicka på filen för att hämta den.
Förändrar inte det faktum att idag så går det inte (vad jag vet) att tömma cachen på i-enheterna.

Så med andra ord måste jag ta bort filmen för att frigöra utrymme?

Mvh

Ursprungligen av Megolon:

Var kanske lite oklar men trodde att det var självklart att du förstod att man naturligtvis måste öppna/klicka på filen för att hämta den.
Förändrar inte det faktum att idag så går det inte (vad jag vet) att tömma cachen på i-enheterna.

Ursprungligen av _empty:

Så med andra ord måste jag ta bort filmen för att frigöra utrymme?

Mvh

korrekt.

Problemet löst.

Åkte till Apple Store bytade till 64GB, aldrig mer 16.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-30 14:30

VI kan väl summera det som så att en cache ska/man du inte rensa. Det ligger i sakens natur att den ska sköta sig själv (om den är korrekt gjord). Du ser bara iCloud drive som just en lagringsenhet i molnet. En cache är ett litet och mycket snabbt korttidsminne som snabbar upp (multipla) accesser till samma information. Att se samma film om och om igen är inte att betrakta som en cache-orienterad aktivitet.
Summa summarum: den är bra att ha men du (som användare) ska aldrig tänka på att den finns.

1
Bevaka tråden