Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri fungerar inte ihop med bluetooth i VW Passat 2015

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har min telefon uppkopplad mot bilen och allt fungerar felfritt, UTOM Siri!

När jag trycker på hemknappen så startar Siri som det ska men hon kan inte höra vad jag säger i bilens microfon, det händer alltså ingenting! Jag hade sett fram emot Siri på Svenska som tusan men nu när det inte fungerar i bilen så försvinner 90% av fördelarna.

Har någon annan upplevt samma problem, och finns det någon lösning?

Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har min telefon uppkopplad mot bilen och allt fungerar felfritt, UTOM Siri!

När jag trycker på hemknappen så startar Siri som det ska men hon kan inte höra vad jag säger i bilens microfon, det händer alltså ingenting! Jag hade sett fram emot Siri på Svenska som tusan men nu när det inte fungerar i bilen så försvinner 90% av fördelarna.

Har någon annan upplevt samma problem, och finns det någon lösning?

Är det bara Siri som inte funkar? Fungerar det att ringa, dvs. att prata i bilens mikrofon under samtal? Kan du diktera t.ex. ett mail via bilens mikrofon? Det låter i så fall jättekonstigt. Har du möjlighet att testa att göra en återställning på telefonen och se om det hjälper?

Klen tröst förmodligen, men jag hade en Passat som hyrbil ett par dagar förra veckan och Siri fungerade klockrent. Jag ser inte skillnad på årsmodellerna på en Passat men hyrbilen hade gått 300 mil så den är ju inte lastgammal direkt. Den hade BT koppling så att man kom åt telefonen (dvs. musik, spellistor, kontakter etc.) ifrån touchskärmen i bilen.

Funkar in min 2010 Passat
dock så kan man inte kalla på Siri när laddsladden är i vilket är störande

Ursprungligen av disktant:

Funkar in min 2010 Passat
dock så kan man inte kalla på Siri när laddsladden är i vilket är störande

Antar att du slagit på "Hej Siri" i inställningarna eller....?

Ursprungligen av rowlfen2:

Antar att du slagit på "Hej Siri" i inställningarna eller....?

Japp, funkar utan blåtandsanslutning
men den ligger väl inte och känner av hela tiden via blåtand

Ursprungligen av disktant:

Japp, funkar utan blåtandsanslutning
men den ligger väl inte och känner av hela tiden via blåtand

Laddningen måste vara på också för att den ska fungera genom att man bara tilltalar telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-11 23:03

Har det inte också kommit en app för Apple Watch som ska kunna styra en hel del saker i t ex en Passat? Jag läste nyligen något om det, något som skulle fungera för modeller från 2015 och framåt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-05-12 07:46

CarPlay från 2016 enligt broschyr i allafall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-12 14:43

Nu syftade jag inte på CarPlay men deras Apple Watch-app som ska kunna styra en del i 2015-modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-12 22:45

Testa att deaktivera Siri för att se om vanlig röststyrning fungerar. Kan du använda "ring upp" knappen på stereon för att aktivera röststyrning?

Ursprungligen av HåkanE:

Är det bara Siri som inte funkar? Fungerar det att ringa, dvs. att prata i bilens mikrofon under samtal? Kan du diktera t.ex. ett mail via bilens mikrofon? Det låter i så fall jättekonstigt. Har du möjlighet att testa att göra en återställning på telefonen och se om det hjälper?

Klen tröst förmodligen, men jag hade en Passat som hyrbil ett par dagar förra veckan och Siri fungerade klockrent. Jag ser inte skillnad på årsmodellerna på en Passat men hyrbilen hade gått 300 mil så den är ju inte lastgammal direkt. Den hade BT koppling så att man kom åt telefonen (dvs. musik, spellistor, kontakter etc.) ifrån touchskärmen i bilen.

Borde vara samma passat-modell, nu har jag raderat BT-profilen och parkopplat igen med samma resultat. Allt funkar utom Siri!
Kanske får prova att installera om hela telefonen, jobbigt!

Ursprungligen av beh:

Testa att deaktivera Siri för att se om vanlig röststyrning fungerar. Kan du använda "ring upp" knappen på stereon för att aktivera röststyrning?

Det går att använda bilens röststyrning, men inte Siri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-14 20:40
Ursprungligen av kjellebelle:

Det går att använda bilens röststyrning, men inte Siri.

Jag frågar inte om bilens röststyrning. Du ställer in alternativ för Siri under Inställningar > Allmänt > Siri. Om du där slår av Siri så använder du den gamla röststyrningen som kom med iPhone 3GS. Med den kan man typ bara ringa upp från kontaktboken eller spela upp musik lagrad i telefonen.

Testa om detta fungerar.

Om du startar ett samtal med telefonen, kan du då använda bilens bluetooth handsfree? Kan du utan problem växla mellan denna och luren genom samtalsknapparna?

Ursprungligen av beh:

Jag frågar inte om bilens röststyrning. Du ställer in alternativ för Siri under Inställningar > Allmänt > Siri. Om du där slår av Siri så använder du den gamla röststyrningen som kom med iPhone 3GS. Med den kan man typ bara ringa upp från kontaktboken eller spela upp musik lagrad i telefonen.

Testa om detta fungerar.

Om du startar ett samtal med telefonen, kan du då använda bilens bluetooth handsfree? Kan du utan problem växla mellan denna och luren genom samtalsknapparna?

Jag har nu vid ett tillfälle fått Siri att fungera ihop med bilens bluetoothsystem, dock funkade detta bara en gång!! Blir galen av frustration....

Ska testa ditt tips ovan idag och återkommer i frågan.

Det som är så märkligt är att om jag säger "hej Siri" rätt ut i luften i bilen så startar Siri, när jag därefter försöker säga nåt mer så är sinuskurvan helt still så Siri hör med andra ord inte. Det hjälper heller inte att trycka igång henne med hemknappen. Detta borde vara relaterat till en bugg i bilens system gissar jag? Hoppas jag har fel, och att allt funkar efter den troligen kommande uppdateringen av iOS på måndag!

När jag stängde av Siri så funkade röststyrningen via bilens bluetooth igen. Men så fort jag slog på Siri igen så är jag tillbaka På ruta ett igen. Är detta en bugg i telefonen eller bilen? Finns det nån annan med en ny Passat där ute som har samma problem?

  • Medlem
  • 2015-09-14 23:55
Ursprungligen av kjellebelle:

När jag stängde av Siri så funkade röststyrningen via bilens bluetooth igen. Men så fort jag slog på Siri igen så är jag tillbaka På ruta ett igen. Är detta en bugg i telefonen eller bilen? Finns det nån annan med en ny Passat där ute som har samma problem?

Jag har samma problem med min Passat 2015 som jag plockade ut i mars. Verkar ha någon koppling till Discovery PRO-paketet för är man snabb så fungerar det innan bilens röststyrning startats.
Det fungerar som man vill i kollegans passat som har samma konfiguration förutom Discovery PRO paketet.

Jag har skrivit till både återförsäljare & direkt till VW men där hänvisar dom bara till Apple.

Ursprungligen av L_AB:

Jag har samma problem med min Passat 2015 som jag plockade ut i mars. Verkar ha någon koppling till Discovery PRO-paketet för är man snabb så fungerar det innan bilens röststyrning startats.
Det fungerar som man vill i kollegans passat som har samma konfiguration förutom Discovery PRO paketet.

Jag har skrivit till både återförsäljare & direkt till VW men där hänvisar dom bara till Apple.

Om en dryg vecka ska min bil in på service och då skall även en programvaruuppdatering göras, jag ställde frågan vad den innehåller och fick då det luddiga svaret att det bland annat var GPS:en som det handlade om. Kan det vara sån tur att det är så att de äntligen har löst problemet?!? Om det är så kommer en ny post här när jag testat!

Eller kan iOS9 läsa problemet? Fortsättning följer....

Ursprungligen av kjellebelle:

Om en dryg vecka ska min bil in på service och då skall även en programvaruuppdatering göras, jag ställde frågan vad den innehåller och fick då det luddiga svaret att det bland annat var GPS:en som det handlade om. Kan det vara sån tur att det är så att de äntligen har löst problemet?!? Om det är så kommer en ny post här när jag testat!

Eller kan iOS9 läsa problemet? Fortsättning följer....

NEJ! iOS9 löste inte problemet, nu återstår mitt sista hopp till den väntande uppgraderingen av bilens programvara i nästa vecka. Återkommer med en rapport hur det gick!

Ursprungligen av kjellebelle:

NEJ! iOS9 löste inte problemet, nu återstår mitt sista hopp till den väntande uppgraderingen av bilens programvara i nästa vecka. Återkommer med en rapport hur det gick!

Inte heller den nya programvaran löste problemet
Nu lär det väl knappast vara lönt att kontakta VW om detta, de har nog annat för sig....

Håller du in telefonknappen på ratten medans du pratar med Siri ?
om det nu finns en sådan på en 2015 passat

Ursprungligen av disktant:

Håller du in telefonknappen på ratten medans du pratar med Siri ?
om det nu finns en sådan på en 2015 passat

Nej, jag håller in hemknappen på telefonen, alternativt säger "hej Siri". Läs mer i tråden om hur vi har testat! Funkar alldeles utmärkt på alla VW UTOM de med Discovery Pro.

Ursprungligen av kjellebelle:

Nej, jag håller in hemknappen på telefonen, alternativt säger "hej Siri". Läs mer i tråden om hur vi har testat! Funkar alldeles utmärkt på alla VW UTOM de med Discovery Pro.

Ok, eftersom din har annan röststyrning så ligger den och känner av hela tiden ?
på min 2010:a måste jag hålla ner knappen på ratten när jag ropar på Siri

Jag fick aldrig det där med rattknappen och Siri att fungera, varken på min Passat från 2013 eller min nya V70. Om man däremot sätter i ladukabeln så är det ju bara att hojta "Hey Siri".

Ursprungligen av disktant:

Ok, eftersom din har annan röststyrning så ligger den och känner av hela tiden ?
på min 2010:a måste jag hålla ner knappen på ratten när jag ropar på Siri

Detta funkar inte, trycker jag eller håller inne lurknappen så ringer bilen upp senast slagna nummer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-28 19:01
Ursprungligen av kjellebelle:

Inte heller den nya programvaran löste problemet
Nu lär det väl knappast vara lönt att kontakta VW om detta, de har nog annat för sig....

Jag skulle nästan tro tvärtom, de har säkert intresse av kontakt med kvarvarande kunder just nu!

(kanske läge att be om funktionsuppgraderingar nu, typ GPS, handsfree mm?)

Ursprungligen av mattiL:

Jag skulle nästan tro tvärtom, de har säkert intresse av kontakt med kvarvarande kunder just nu!

(kanske läge att be om funktionsuppgraderingar nu, typ GPS, handsfree mm?)

Kanske ska försöka kontakta dem då i alla fall!

Ursprungligen av kjellebelle:

Kanske ska försöka kontakta dem då i alla fall!

Fick följande svar från VW som tyvärr inte gav nånting, jag har bett dem förtydliga hur detta skulle kunna hjälpa mig men inte fått svar ännu. På sidan som länken går till kan man läsa att Apple Carplay funkar med alla Discovery Pro från 2015 men detta stämmer inte!

Hej Kjell,

Tack för att du kontaktat oss.

Vi ber om ursäkt för att vårt svar har dröjt och vill tacka dig för dina synpunkter vilka vi har fört vidare i organisationen.

Bifogar här länken till vår hemsida där du kan hitta mer information allmänt och mer specifikt om kompabilitet beroende på bilmodell, infotainmentsystem samt mobil och som kan vara till din hjälp:
http://webspecial.volkswagen.de/infotainment/...

Med vänlig hälsning

Volkswagen Personbilar
Kundservice

Tel. 08-120 810 80 ( mån-torsdag 8-17, fredag samt dag före röd dag eller helgdag 8-16)

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2017-06-19 06:26
Ursprungligen av kjellebelle:

Jag har min telefon uppkopplad mot bilen och allt fungerar felfritt, UTOM Siri!

När jag trycker på hemknappen så startar Siri som det ska men hon kan inte höra vad jag säger i bilens microfon, det händer alltså ingenting! Jag hade sett fram emot Siri på Svenska som tusan men nu när det inte fungerar i bilen så försvinner 90% av fördelarna.

Har någon annan upplevt samma problem, och finns det någon lösning?

Bumpar den här tråden.

Har också en passat från 2015 med discovery Pro. Där inte heller Siri funkar (eller någon annan röstinmatning typ diktera sms etc).

Har hört 2000 olika förklaringar från VW om varför det inte ska funka. Dock så funkar det i 2017 års modell... Och det funkar i koncernens alla andra bilar jag provat.

Nu har även Waze slutat läsa upp saker. Men ringa och Spotify funkar...

Är inte det här en standardfunktion inom bluetooth?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-06-19 14:42

Om man bara kunde stänga av Siri för bluetooth. Jag vill att Siri alltid ska ta in ljud via telefon microfonen.

Ursprungligen av kjellebelle:

Eller kan iOS9 läsa problemet? Fortsättning följer....

iOS9? Testa iOS10 istället.

Bevaka tråden