Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud via Hdmi

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-23 23:42

Mac Pro 4.1 / 5.1
Hur gör man för att få ljud via Hdmi och DP portarna ?
Det finns trådar på Netkas men jag får inte till det.
Tacksam för tips o trix
//

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-24 10:42

Vad har du för utrustning, hur är det kopplat?
Har du en DP-HDMIadapter så finns det sådana som inte klarar ljud. Har du rätt adapter? Klarar grafikkortet att hantera ljud ut?

Vilket grafikkort är det?
Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-26 01:18

Förlåt, glömde skriva in det väsentliga
Yosemite 10.10.5. och Nvidias webdrivers för kortet.
Nvidia Geforce Gtx 960 4095Gb.
32Gb ram
2*2.26Ghz Quad-core.
Jag har provat med både HDMI och Dp porten med adapter "CMP-ADAP571" och får bild men inget ljud.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-09-26 09:06

Handlar det verkligen om en Mac Pro, en riktig, ingen Hackintosh?

Ursprungligen av Clossa:

Jag har provat med både HDMI och Dp porten med adapter "CMP-ADAP571" och får bild men inget ljud.

Min tolkning av detta, är att du har provat:
- HDMI på grafikkortet, direkt via HDMI-kabel
- Displayport på grafikkortet, via Displayport-HDMI-adapter, och sedan vidare med HDMI-kabel

Stämmer det?

Har du provat med en annan HDMI-kabel?

Vad har du för utrustning i andra änden av HDMI-kabeln? Vad är det du försöker koppla datorn till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-26 13:01

Det är en äkta Mac Pro 4.1 flashad till 5.1. Yosemite 10.10.5.och Nvidias web drivrutiner till grafikkortet-Gigabyte Geforce Gtx 960 4gb-
Att flasha till 5.1 får maskinen att tro att den är sådan och med dess fördelar,1333 minnen osv.
Tanken är att koppla ihop dator med Samsung plasma tv för att kolla på streamade hockeymatcher.
Alla kablar fungerar.
Original Nvidia GT 120 grafikkortet släpper inte genom ljud i Md porten men dom fleste nya pc kort gör det tex.

Det som behövs är en liten "operation"i -Terminal-.Här är det tvärstopp för mig.
Det är mycket skrivet om detta på nätet och väldigt många har gjort det.
Då Apple inte supportar dessa maskinerna längre så borde det vara ok att be om hjälp här.

Senast redigerat 2015-09-26 16:44

?

Ursprungligen av Clossa:

...Det som behövs är en liten "operation" i -Terminal-.Här är det tvärstopp för mig.
Det är mycket skrivet om detta på nätet och väldigt många har gjort det...

Berätta gärna lite mer om detta. Vad har du försökt göra, och var i "operationen" stöter du på problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-27 11:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Berätta gärna lite mer om detta. Vad har du försökt göra, och var i "operationen" stöter du på problem?

-----
Jag skriver "terminal" i spotlight och följer texten nedan.När jag skrivit in admin.password och tryckt på -enter- säger datorn att det är fel lösenord,gång efter gång.
-----
Good news everyone!
Those of you running Mac OS 10.8 or later with non-Apple NVidia or AMD Graphics Cards can now take advantage of HDMI audio output.
You will need to install a supplemental HDMIAudio kernel extension I've put together. This does not require replacing any existing system components.
For those of you that have never installed a kernel extension before, I've bundled a simple install script. Download links are at the bottom of this post.
(ℹ) If you've previously installed the NVidia-only NVAudio extension, you can safely run the installation script for HDMIAudio and it will automatically remove the former.

To install HDMIAudio:
Double click on the DMG to mount it.
Open Terminal, located in the Utilities folder.
Enter this command, then press the Return or Enter key:
Code:
cd /Volumes/HDMIAudio
Enter this command, then press the Return or Enter key:
Code:
./install.sh
When prompted, enter your administrator password, then press the Return or Enter key.
You may receive a warning about an Unidentified Developer on Mavericks. This is safe to ignore.
Reboot after installation.

To remove the extension:
Boot into Safe Mode, if necessary.
Open Terminal, located in the Utilities folder.
Enter this command, then press the Return or Enter key:
Code:
sudo rm -fr /System/Library/Extensions/HDMIAudio.kext
When prompted, enter your administrator password, then press the Return or Enter key.
Enter this command, then press the Return or Enter key:
Code:
sudo kextcache -system-prelinked-kernel
Enter this command, then press the Return or Enter key:
Code:
sudo kextcache -system-caches
Restart your machine.

Please post any suggestions, questions or issues here.
Sources are available upon request.

Version 1.0: Download

Senast redigerat 2015-09-27 16:22
Ursprungligen av Clossa:

Jag skriver "terminal" i spotlight och följer texten nedan.När jag skrivit in admin.password och tryckt på -enter- säger datorn att det är fel lösenord,gång efter gång.

Är du inloggad som administratör?

Ursprungligen av Clossa:

När jag skrivit in admin.password och tryckt på -enter- säger datorn att det är fel lösenord,gång efter gång.

Antar att "admin.password" inte är ditt riktiga lösenord, men har du kollat tre gånger att du verkligen skriver rätt och att du är inloggad med rätt användare? Pröva att skriva ut det i klartext i terminalen (men tryck inte enter) så du kan kontrollera att du skriver det du tror att du skriver.

Om den säger "fel lösenord" bör felet logiskt sett vara att du inte skriver in det lösenord som är satt för användaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-27 14:01
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Antar att "admin.password" inte är ditt riktiga lösenord, men har du kollat tre gånger att du verkligen skriver rätt och att du är inloggad med rätt användare? Pröva att skriva ut det i klartext i terminalen (men tryck inte enter) så du kan kontrollera att du skriver det du tror att du skriver.

Om den säger "fel lösenord" bör felet logiskt sett vara att du inte skriver in det lösenord som är satt för användaren.

He He, Nä "admin password" har jag klurat ut att man inte skriver.
Jag skriver det lösenord som datorn kräver för att låta mig installera program eller liknande. Det borde väl vara rätt lösenord.
Finns det fler "terminal" eller går jag in fel väg ?

Det finns bara en Terminal. Konstigt om det inte funkar. Kollade du om du är admin, som barbapappa skrev?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-27 22:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det finns bara en Terminal. Konstigt om det inte funkar. Kollade du om du är admin, som barbapappa skrev?

Jag gick in i -Systeminställningar-Säkerhet och integritet. Där kan jag ändra på lösenordet och jag kan låsa upp hänglåset.
Något annat vet jag inte

1
Bevaka tråden