Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en content blocker åt fanders...

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 00:20

Först hade vi Marco Arment med sin app "Peace" som han själv valde att dra tillbaka av tveksamma och mig veterligen fortfarande delvis okända anledningar.

Nu kommer nästa hit, gällande bästsäljaren Crystal, som nu meddelar att de ingått ett avtal som innebär att annonsföretag som betalar för sig kommer att vitlistas av honom. Användare har alltså betalat för appen för att bli av med annonser i sin browser men trots det kommer nu annonser från en potentiellt osinlig källa att välla in.

http://array.se/nyheter/annonsblockeraren-cry...

Fullkomligt bedrövligt. Tur man inte har köpt den appen.

Ursprungligen av zinned:

Först hade vi Marco Arment med sin app "Peace" som han själv valde att dra tillbaka av tveksamma och mig veterligen fortfarande delvis okända anledningar.

Nu kommer nästa hit, gällande bästsäljaren Crystal, som nu meddelar att de ingått ett avtal som innebär att annonsföretag som betalar för sig kommer att vitlistas av honom. Användare har alltså betalat för appen för att bli av med annonser i sin browser men trots det kommer nu annonser från en potentiellt osinlig källa att välla in.

http://array.se/nyheter/annonsblockeraren-cry...

Fullkomligt bedrövligt. Tur man inte har köpt den appen.

Vilken jäkla tur att jag avvaktade med att köpa Crystal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 00:37
Ursprungligen av Cancerman:

Vilken jäkla tur att jag avvaktade med att köpa Crystal.

Ja, jag kör 1Blocker.

Om crystal går åt skogen så tror jag att jag överlever 9kr...

Än så länge så fungerar det tillfredsställande så jag - som faktiskt har köpt appen - väntar med att med måla fan på väggen.

Och vill man ångra sig så är vi fortfarande inom 14 dagars perioden så att du - om du har köpt appen - kan begära en återbetalning.

Edit: som sagt, vänta och se... "By default" antyder en valbar inställning

Citat:

[Dean Murphy, developer of iOS content blocker app Crystal] said he has taken Eyeo up on its offer, and plans to implement an option within his app whereby “acceptable” ads will be displayed to users. The feature will be switched on by default, Mr. Murphy said, and he will receive a flat monthly fee from Eyeo in return. Mr. Murphy declined to disclose the fee, but said he expects to make less money from Eyeo’s payments than from sales of the app itself

Senast redigerat 2015-09-25 05:38

Värdelöst. Hur reklamerar man ett köp i app store?

Även om jag är tvungen att köpa ny 9 kr. app varje kvartal så är det ett oerhört billigt pris för att slippa annons-skiten.
Men Crystals beteende gränsar till bedrägeri tycker jag. Föreställ er en väderapp som efter ett tag inte visar vädret längre pga ändrad strategi från företaget. Eller en foto-app som plötysligt inte kan hantera färgbilder längre. Eller en aktieapp som speglar en specifik börs - den är t.o.m. döpt efter den börsen - och sedan plötsligt inte alls speglar den börsen utan en annan obskyr börs i Asien...eller visar NFL-resultat istället. En pulsmätar-app som plötsligt inte längre visar pulsen...utan istället är en kompass.
Frågan är hur mycker Apple accepterar innan punkten om bedrägligt beteende bryts och företaget spärras....?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Värdelöst. Hur reklamerar man ett köp i app store?

i iTunes och din orderhistorik så hittar du appen och reklamerar där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 08:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Om crystal går åt skogen så tror jag att jag överlever 9kr...

Det handlar inte om summan, det handlar om utvecklarens synsätt och agerande, rena bedrägeriet, som genererar en delete av appen om inte av andra anledningar så av ren princip. Dessutom så tar det en massa tid och energi att reklamera appen för att inte ge utvecklaren några pengar.

Riktigt bedrövligt agerat. Man kan bara hoppas att alla de som har köpt denna appen kräver pengarna tillbaka så utvecklaren till sist står där utan några intäkter alls, då inga annonsnätverk kommer betala honom då målgruppen knappt finns.

Ursprungligen av zinned:

Det handlar inte om summan, det handlar om utvecklarens synsätt och agerande, rena bedrägeriet, som genererar en delete av appen om inte av andra anledningar så av ren princip. Dessutom så tar det en massa tid och energi att reklamera appen för att inte ge utvecklaren några pengar.

Riktigt bedrövligt agerat. Man kan bara hoppas att alla de som har köpt denna appen kräver pengarna tillbaka så utvecklaren till sist står där utan några intäkter alls, då inga annonsnätverk kommer betala honom då målgruppen knappt finns.

Som sagt, vänta tills dess att appen kommer så att vi vet hur det kommer att fungera innan vi slår på stora trumman och anklagar utvecklare hit och dit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 09:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt, vänta tills dess att appen kommer så att vi vet hur det kommer att fungera innan vi slår på stora trumman och anklagar utvecklare hit och dit.

Först och främst, appen finns redan. Skillnaden görs i serversidan och görs nu. Varför skulle utvecklaren hållas om ryggen? Han har ju själv gått ut och sagt hur det nu kommer fungera, avtalet med Eyeo GmbH är underskrivet.

För övrigt:

Citat:

According to Mr. Murphy, he isn’t adding the option for financial gain, but rather to make sure publishers aren’t overburdened by all-out blocking of ads on their sites.

Sicket bullshit...money talks. Moral och etik? Not so much.

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2015-09-25 11:40

Enligt skaparens blogpost så får man själv välja om man vill vitlista vissa "bra" ads eller blocka allt.

Skrev en nyhet om det här. Kopplade den här tråden dit.

http://www.99mac.se/artikel/7672-innehallsblo...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 12:11
Ursprungligen av Noorp:

Enligt skaparens blogpost så får man själv välja om man vill vitlista vissa "bra" ads eller blocka allt.

Om implementationen blir i enlighet med nedanstående så är det en helt annan femma. Dock var det inte så han beskrev det från början. Nu vill han reda upp det för de som har missförstått men det var ingen som missförstod, det har han som beskrev ett annat scenario mot för vad han gör nu. Jag personligen litar ännu inte på honom men de som använder appen, vilket jag inte gör, får ju utröna hur det blir framöver.

Citat:

It will be an entirely optional feature that will be described and presented clearly within the app before it is activated and that you can turn on/off at will. It will not be silently/secretly pushed out to everyone. I will to make sure that everyone is fully aware of how this feature works before it's enabled.

Då är allt väl och bra :-). Tänkte väl...jag misstänkte att det var falska rykten igen...som nätet dignar under.

Ursprungligen av Noorp:

Enligt skaparens blogpost så får man själv välja om man vill vitlista vissa "bra" ads eller blocka allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 13:15
Ursprungligen av Demiurgen:

Då är allt väl och bra :-). Tänkte väl...jag misstänkte att det var falska rykten igen...som nätet dignar under.

Det var inga rykten alls. Det var utvecklarens egna uttalanden. Några han nu ändrar på, till det bättre.

Se trådens rubrik.

Ursprungligen av zinned:

Det var inga rykten alls. Det var utvecklarens egna uttalanden. Några han nu ändrar på, till det bättre.

Fattar inte varför utvecklarna inte lämnar det åt kunden? Blir att dumpa!

Detta är helt normalt för ad-blocks - jag har kört sådana i 7 år i Safari/Mac och customizing brukar alltid finnas. Att det inte fanns i denna app från början förvånar mig.
Det är bara att customiza NOLL reklam för oss som hatar skiten. Allt väl. Hur så många kan missförstå så mycket samtidigt globalt fattar jag inte. Utvecklaren har t.o.m. varit tvungen att göra ett blogginlägg för att försöka stävja floden av felaktigheter om appen som kommit senaste dygnet. Stackars sate.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-09-25 13:46

Jag kör Blockr och den verkar fungera bra!

99mac kanske kan göra en artikel med olika blockers? Undrar när Addblock kommer till App-store

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 13:51
Ursprungligen av Demiurgen:

Se trådens rubrik.

Jag har skapat tråden och komponerat rubriken. Den speglar inte något som helst av det du nämnde och som jag svarade på.

Ursprungligen av Demiurgen:

Hur så många kan missförstå så mycket samtidigt globalt fattar jag inte. Utvecklaren har t.o.m. varit tvungen att göra ett blogginlägg för att försöka stävja floden av felaktigheter om appen som kommit senaste dygnet. Stackars sate.

Den som missförstår är du. Hur kan du trots att du har fått det berättat för dig mer än en gång inte förstå?

Utvecklaren säger först A. Sedan så reagerar kunderna. Då säger han B och kallar det för att reda ut missförstånd. Där fanns inga missförstånd.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2015-09-25 13:54

Jag kör vidare med Peace så länge det nu går. Den kraschar väl om x antal uppdateringar av iOS eller så men just nu fungerar det bra.

Ursprungligen av zinned:

Först hade vi Marco Arment med sin app "Peace" som han själv valde att dra tillbaka av tveksamma och mig veterligen fortfarande delvis okända anledningar.

Nu kommer nästa hit, gällande bästsäljaren Crystal, som nu meddelar att de ingått ett avtal som innebär att annonsföretag som betalar för sig kommer att vitlistas av honom. Användare har alltså betalat för appen för att bli av med annonser i sin browser men trots det kommer nu annonser från en potentiellt osinlig källa att välla in.

http://array.se/nyheter/annonsblockeraren-cry...

Fullkomligt bedrövligt. Tur man inte har köpt den appen.

Jag kan inte annat än att säga att det är smart men jävligt dålig stil mot kunderna.
Om appen varit gratis hade man ändå kunnat förstå det.

Som jag förstår det efter att ha läst utvecklarens blogg så kommer man att kunna välja om man vill whitelista reklam eller inte, dvs jag har fortfarande kontrollen över vilken reklam som ska visas eller inte, korrekt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 14:29
Ursprungligen av emil_stahl:

Jag kan inte annat än att säga att det är smart men jävligt dålig stil mot kunderna.
Om appen varit gratis hade man ändå kunnat förstå det.

Precis. Hade appen variit gratis hade saken varit helt annorlunda.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som jag förstår det efter att ha läst utvecklarens blogg så kommer man att kunna välja om man vill whitelista reklam eller inte, dvs jag har fortfarande kontrollen över vilken reklam som ska visas eller inte, korrekt?

Korrekt.

Undrar hur länge - om någonsin - att folk ska komma ur villfarelsen att denna app släpper igenom reklam mot användarens vilja?
Föreställ er detta.
1. Direkreklam-utdelaren delar inte ut reklam till den som har "Ingen reklam, tack"-skylt på dörren.
2. Direkreklam-utdelaren berättar att han delar ut reklam om man tar bort "Ingen reklam, tack"-skylten från sin dörr.
3. Folk som har "Ingen reklam, tack" exploderar i ilska över att det nu - som dom fattat det - kommer att välla in reklam genom deras postlådor.
Sug på den.

Om jag har förstått det hela rätt så är det så att Crystal kommer att börja att använda sig av samma filterlistor som AdBlock Plus. Jag har svårt att se att det är ett brott mot mig som kund. En adblocker måste ha någon form av filterlistor och det är de som är nyckeln till en bra app.

Rent tekniskt så är inte en adblocker i IOS svår att göra. Den är trivial. Det svåra är att skapa bra filterlistor och att underhålla dem.

Om Crystals filterlistor blir dåliga för att de börjar använda AdBlock Plus så får jag väl sluta använda den men till skillnad från andra som blir upprörda så kommer jag ge den en chans innan jag fäller ett omdöme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 16:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag har förstått det hela rätt så är det så att Crystal kommer att börja att använda sig av samma filterlistor som AdBlock Plus. Jag har svårt att se att det är ett brott mot mig som kund. En adblocker måste ha någon form av filterlistor och det är de som är nyckeln till en bra app.

Rent tekniskt så är inte en adblocker i IOS svår att göra. Den är trivial. Det svåra är att skapa bra filterlistor och att underhålla dem.

Om Crystals filterlistor blir dåliga för att de börjar använda AdBlock Plus så får jag väl sluta använda den men till skillnad från andra som blir upprörda så kommer jag ge den en chans innan jag fäller ett omdöme.

Tjatigt detta blir, många verkar inte förstå hur informationsgången gick här...

Först beskrev informationen kort att betalande annonsnätverks annonser skulle vitlistas av utvecklaren, inget som användaren kunde göra något åt. Om appen med detta som utgångspunkt hade varit gratis så hade man inte kunnat säga något, då kan utvecklaren ändra syftet med sin app som han vill och användaren får fortsätta använda den eller låta bli.

Därefter ändrades detta till att användaren själv kan styra om annonserna genom utvecklarens outsourcade vitlista ska visas eller ej. Då ritades spelplanen om helt, åt rätt håll. Bra så. Med detta som ny utgångspunkt så kan utvecklaren rättfärdiga att ta betalt för appen, användaren som betalar kan ju själv sedan styra visat innehåll.

Vad det sedan gäller dessa "filterlistor" så styr inte utvecklaren alls över dessa, han använder de som Eyeo GmbH tillhandahåller åt honom. Varken mer eller mindre.

Ursprungligen av zinned:

Ja, jag kör 1Blocker.

Snabb fråga! Contentblocker, gäller det bara när man surfar med Safari eller fungerar det på tex Google Chrome också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-25 19:31
Ursprungligen av Cancerman:

Snabb fråga! Contentblocker, gäller det bara när man surfar med Safari eller fungerar det på tex Google Chrome också?

Det gäller Safari och de appar som implementerar Safari-appen i sig själv. Kan inte vad det kallas men det kan utvecklarna här, som @grenhall , svara på

adblock ska finnas för ios nu, kan inte testa då jag kör 7.1.2

Bevaka tråden