Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lek med urtavlor...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det förekom en liten diskussion kring de nya urtavlorna i WatchOS 2.0 och vad vi tyckte om Apples designbeslut kring fotobaserade urtavlor och komplikationer.

Jag fick lust att göra ett litet experiment. Jag hade tänkt att göra det helt på ipaden men eftersom pixelmator kraschar efter senaste uppdateringen så fick jag göra det hela på MBP:n istället.

När det gäller den rena fotourtavlan så skulle det nog inte vara helt fel med en "lång" komplikation i botten. Jag tycker att det skulle passa in i designspråket utan att krångla till det allt för mycket.

När det gäller foton på en analog urtavla med de komplikationer som finns nu så tror jag att det blir en hel del problem kring att få det läsbart. Det går givetvis att lösa men det är nog inte helt trivialt.

Nåväl, detta är inget försök att övertyga någon. Jag hade bara några minuter att fördriva... Det är väldigt enkla provskott. Jag gjorde bara två olika lager och valde en lämplig blendningsmetod för att få bort den svarta bakgrunden i den analoga urtavlan. Det går att göra mer avancerat:)

Snyggt, men som vanligt måste bilderna väljas med omsorg för den undre så det inte blir oläsligt eller störande.
Till din bild hade nog en av de färgade urtavlorna av urtavlan Färg möjligen gett ett litet bättre resultat, kanske

Ursprungligen av CekariYH:

Snyggt, men som vanligt måste bilderna väljas med omsorg för den undre så det inte blir oläsligt eller störande.
Till din bild hade nog en av de färgade urtavlorna av urtavlan Färg möjligen gett ett litet bättre resultat, kanske

Så är det, och det är därför som jag inte är förvånad över designvalet som Apple gjorde. Om vi tittar på de runda urtavlorna så blir det väldigt uppenbart hur de placerar ut komplikationerna (blockera inte komplikationerna) och varför de kör med en rund urtavla trots att de hade kunnat göra den rektangulär såsom urtavlan för Hermés

Givetvis så finns det undantag. Kronograf är lika rörig på Apple Watch som den är för verkliga klockor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-24 08:37

Som sagt, man måste ju använda korrekta bilder för att få ett attraktivt resultat. Det är ju givet.

Gör man det så kan man uppnå resultat som också är bättre än de urtavlor som vi får från Apple.

Har provat lite fram och tillbaka med olika varianter på urtavlor. Brukar bli att man hamnar på "praktiskt" i alla fall. Den är ren och lättläst. Har provat att ha en med så mycket information som möjligt. Klarar kanske några dagar. Time Travel gillar jag dock. Lätt att bara snurra på kronan.

Ursprungligen av adress@mac:

Har provat lite fram och tillbaka med olika varianter på urtavlor. Brukar bli att man hamnar på "praktiskt" i alla fall. Den är ren och lättläst. Har provat att ha en med så mycket information som möjligt. Klarar kanske några dagar. Time Travel gillar jag dock. Lätt att bara snurra på kronan.

Personligen så landar jag på Moduler under arbetstid. Tidigare så var det "Praktiskt" under fritiden men nu är det "Fotoalbum" för att jag ofta blir så glad när jag titta på klockan. Inga av de övriga passar mig.

När det gäller de analoga urtavlorna så känns alla mest som varianter av Praktiskt förutom Koreograf som dessvärre är lika rörig som en vanlig koreograf.

Det som tidsresan är bra på är att vara ett enkelt sätt att få koll på kalendern. Jag har också märkt att om du snurrar kronan snabbare så gör den längre hopp "per snurrenhet"

1
Bevaka tråden