Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösning över flera diskar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har gjort några sökningar men inte kommit fram till ett vettigt svar.

Jag håller nämligen på att införskaffa en större RAID 5 disk, ca 16 TB. Denna disk kommer jag jobba mot i stort sett hela tiden. För backup till detta så hade det optimala givetvis varit att köpa en identisk lika stor disk men det har jag tyvärr inte råd med. Det verkar som att det mest kostnadseffektiva är att köpa flera mindre diskar (typ 4-6 TB) och göra backup till dessa.

Det jag nu undrar är om det finns något vettigt sätt att hantera dessa backuper. Att hantera och manuellt ha koll på vilka saker som hamnar på vilka backupdiskar blir jobbigt och krångligt att håll koll på. Finns det några smarta program för detta?

Tack
Felix

ChronoSync
Alltid fria uppgraderingar. Sköter backup/syncning kors och tvärs.
Bästa backup programmet.

Ursprungligen av panther:

ChronoSync
Alltid fria uppgraderingar. Sköter backup/syncning kors och tvärs.
Bästa backup programmet.

Tack för svar! Ska läsa på och testa

Crashplan. Tar ju duktigt med tid att föra över 16TB, men det är ju en kompletterande offsitelösning om huset brinner ner/skurkar stjäl både dator och lösa diskar.,

Ursprungligen av johan_tanying:

Crashplan. Tar ju duktigt med tid att föra över 16TB, men det är ju en kompletterande offsitelösning om huset brinner ner/skurkar stjäl både dator och lösa diskar.,

Absolut, Crashplan it is, kör det också. Det ena utesluter inte det andra.
Men man ska ju ha både hängslen och livrem så klart. ?

1
Bevaka tråden