Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera/återställa min MacBook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Ska formatera/återställa min MacBook Pro Retina. Det är min första mac och jag har ingen erfarenhet om hur jag ska göra.
Problemet jag har med datorn är att ett spel började krångla, texten försvann i spelet och när supporten försökte hjälpa mig utan att lyckats så har någon file som heter .DS_Store kommit upp överallt typ. Det skulle kännas bra om jag kunde få hjälp med att återställa datorn till som den var när jag köpte den, helt ny, inga program eller någonting.

Har som rubriken lyder en MacBook Pro Retina, OS X Yosemite Version 10.10.5

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-22 00:06

De filerna ska ligga kvar, men vara gömda, som alla filer vars namn börjar med en punkt.
Starta Terminalen och skriv
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO
Du kan behöva starta om Finder (eller logga ut/in) för att se resultatet sedan.

Ursprungligen av kenjon:

De filerna ska ligga kvar, men vara gömda, som alla filer vars namn börjar med en punkt.
Starta Terminalen och skriv
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO
Du kan behöva starta om Finder (eller logga ut/in) för att se resultatet sedan.

Okej, men det kommer ju inte hjälpa mig med att få tillbaka texten i spelet eller rensa datorn på alla programmen osv. (?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-22 13:19

Jag svarade på det problemet du hade med synliga filer.
Spelproblemet är väldigt svårt att svara på när du inte ens anger vilket spel det gäller, vad du gjorde när problemet uppstod, ev felmeddelanden, vilken text som försvinner (menyer, knappar etc), vilken version av OSX......
Det finns ju ingen generell lösning som fixar fram all försvunnen text i alla spel
Har du ingen backup?

Ursprungligen av kenjon:

Jag svarade på det problemet du hade med synliga filer.
Spelproblemet är väldigt svårt att svara på när du inte ens anger vilket spel det gäller, vad du gjorde när problemet uppstod, ev felmeddelanden, vilken text som försvinner (menyer, knappar etc), vilken version av OSX......
Det finns ju ingen generell lösning som fixar fram all försvunnen text i alla spel
Har du ingen backup?

Spelet heter Heroes of Newerth och det jag gjorde var att uppdatera till den senaste patchen när den kom ut. Efter det försvann all text i spelet. Testat att avinstallera och installera om spelet 10+ gånger och samma problem hela tiden. Versionen av OS X är väl den jag skrev i mitt första inlägg? OS X Yosemite Version 10.10.5(?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-22 13:45

Och backup?
Mailat tillverkaren av spelet, kollat på deras sida om andra har problem? Googlat?
Jag spelar inte själv, jag bara listar de saker jag själv skulle försökt

Skulle också gärna se ett utförligt svar på hur man formaterar, eller fabriksåterställer OS X Yosemite Version 10.10.5.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-22 15:01

Starta upp datorn med Alt nedtryckt, välj Recovery, menyn Skivverktyg, Formatera eller Partitionera som GUID med en partition, och installera.
Det finns säkert på supportsidor hos Apple och andra sajter. Google is your friend.

1
Bevaka tråden