Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra egen USB sladd, möjligt?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-17 16:19

Hej!

Har en vinylplotter som är lite till åren. Anslutningen är Serial RS-232C på maskinen och den gamla Seriella Mac-kontakten i den andra ändan. Kör den i en Keyspan-Adapter och det funkar. Nu ville vi koppla in maskinen i en annan dator, en G4 Globe (har en iMac G3 nu) men vi får inte datorn att se Keyspan-Adaptern hur vi än gör. Min önskan hade varit att slippa Keyspan-Adaptern, alltså montera dit en USB kontakt direkt istället för den gamla Seriella... Är det möjligt?

Ursprungligen av 2mac:

Hej!

Har en vinylplotter som är lite till åren. Anslutningen är Serial RS-232C på maskinen och den gamla Seriella Mac-kontakten i den andra ändan. Kör den i en Keyspan-Adapter och det funkar. Nu ville vi koppla in maskinen i en annan dator, en G4 Globe (har en iMac G3 nu) men vi får inte datorn att se Keyspan-Adaptern hur vi än gör. Min önskan hade varit att slippa Keyspan-Adaptern, alltså montera dit en USB kontakt direkt istället för den gamla Seriella... Är det möjligt?

Frågan är bara varför inte köpa en?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-17 21:23

En Serial RS-232C till USB? Länk tack?

Ursprungligen av 2mac:

En Serial RS-232C till USB? Länk tack?

Denna?

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=951

Har ni installerat druvrutinen för Keyspan-adapter i globen?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-18 01:44

Den seriella ser faktiskt inte ut så trots rätt namn... Ska ladda upp bild senare. Ja drivrutinerna till Keyspanen är installerade.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-18 09:17
Ursprungligen av 2mac:

Hej!

Har en vinylplotter som är lite till åren. Anslutningen är Serial RS-232C på maskinen och den gamla Seriella Mac-kontakten i den andra ändan. Kör den i en Keyspan-Adapter och det funkar. Nu ville vi koppla in maskinen i en annan dator, en G4 Globe (har en iMac G3 nu) men vi får inte datorn att se Keyspan-Adaptern hur vi än gör. Min önskan hade varit att slippa Keyspan-Adaptern, alltså montera dit en USB kontakt direkt istället för den gamla Seriella... Är det möjligt?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-18 09:18

Så ser anslutningen ut i maskinen...

Det finns en adapter för det också.
http://www.amazon.com/RS232-Serial-Cable-Adap...

Men man ska ju tänka på att bara för att man köper en kabel med USB i ena änden, så är det inte alls självklart att datorn förstår vad som finns i andra änden av kabeln. Det krävs ju någon form av programvara/drivrutin också - så som du har haft till Keyspan-adaptern.

Här är en kabel som har programvara för OS X.
https://serialio.com/products/parts-and-acces...

Lite nostalgi med dessa serieportar, fanns väl 2 storlekar som standard för typ PC och tillbehör och en massa specialvarianter i industrin.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-18 10:09

Programmet till plottern funkar bara i Classic, så det är alltså i 9.2.2 jag hoppas det ska fungera.

Classic? Kör du "rent" 9.2 i G3an och Classic under OSX i G4an? Det kan ju förklara att det inte funkar, då min (blygsamma) erfarenhet inom området adapterkablar (i mitt fall PowerPrint med appletalk till parallell tror jag att det var) visade på allvarliga problem med Classic-miljön. Det funkade inte alls vill jag minnas.

Försöker du köra 9.2 i Classic-läge på G4:an? Då kan du nog glömma att få adapters och drivrutiner att fungera. Du måste nog boota "på riktigt" i OS 9 för att det ska fungera.

Du har nog bara två alternativ. Att hitta en dator som kan boota i OS 9, eller köpa ny(are) plotter.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-18 10:57

Ja bara 9.2.2 i iMac G3 och i IMac Globe G4 i Classic läge och Panther...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-18 10:58

Får väl lägga ner projektet känns det som

Du får väl skrapa ihop ett gäng gamla OS9-maskiner att ha stående som backup...

Här är en Power Mac G4, som ska kunna boota OS 9:
http://www.blocket.se/malmo/Apple_G4_och_stat...

Och den finns ju dessutom i Malmö, precis som du. Kan inte bli mycket bättre.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-19 11:43

Har ju iMac G3 som funkar bra, tänkte bara det skulle vara trevligare med en Glob

Ursprungligen av 2mac:

Har ju iMac G3 som funkar bra, tänkte bara det skulle vara trevligare med en Glob

Jösses...

Tänk om du hade berättat det direkt.

Och tänk om du hade fokuserat på vad som faktiskt var problemet (att få igång Keyspan-adaptern i Classic-läge), i stället för att fokusera på något som du kanske tror kan vara en lösning (göra egen USB-sladd).

Då hade den här tråden varit löst på max 2-3 inlägg.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-19 12:05

Jag skrev att jag hade en iMac G3 nu men ville köra i en iMac G4, vilket inte fungerade pga Keyspan adaptern. Därför tänkte jag ha en annan kabel för att slippa Keyspanen. Det hade ju också gått att fixa en sådan kabel men ingen tror tydligen det skulle fungera.

Har dessutom gjort kabeln själv vi använder idag, klippt bort PC seriell kontakten och satt dit en Mac seriell som sitter i Keyspanen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-19 14:21

Att byta kontakt på en seriekabel är inget stort problem. Men du kan inte göra en serie till USB-kabel. Seriekommunikation och USB-dito fungerar helt olika. Det är därför du behövde Keyspan-adaptern, som byter kommunikationsprotokoll. Det är skillnad på en kabel och en adapter. Det behövs en aktiv konvertering mellan serieprotokollet och USB, det räcker inte med bara en sladd med olika kontakter. Så att göra en själv kan du glömma.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2015-09-19 16:25

Ok, har glömt... Tack alla!

1
Bevaka tråden