Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HFS (Http File Server) alternativ till Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ett riktigt bra alternativ till programmet HFS som är kompatibelt med OS X?
HFS (Http File Server)

(eller till en Synology NAS)

Det skall alltså fungera på samma sätt som programmet HFS där jag ger tillgång till diverse mappar som sedan de med konto kommer åt genom att surfa till en hemsida. Och där kunna ladda hem filer eller mappar som ligger där enbart genom att klicka på dem (tex genom att markera flera mappar och ladda hem dem allihopa)

Jag vill alltså INTE ha en lösning där det krävs att användarna installerar programvara på sina datorer.

edit: tryckfelsnisse

Senast redigerat 2015-09-19 23:37
Ursprungligen av mjewl:

Någon som vet ett riktigt bra alternativ till programmet HFS som är kompatibelt med OS X?
HFS (Http File Server)

(eller till en Synology NAS)

HFS tycker jag är missvisande eftersom det kan härledas till det mycket mer kända Hierarchical File System, som är Apples filsystem sedan 17 januari 1985. De borde ha valt en annan förkortning. T.ex. HpFS.

Men Http File Server låter som det är WebDAV som använder http protokollet.

Här är en lösning för Synology.

Här är en indirekt lösning för WebDav server på Mac OS X. Mac OS X har inbyggt stöd för WebDAV.

Det är nog enklare att leta efter WebDAV server lösningar än Http File Server lösningar.

Ursprungligen av The Real Viking:

HFS tycker jag är missvisande eftersom det kan härledas till det mycket mer kända Hierarchical File System, som är Apples filsystem sedan 17 januari 1985. De borde ha valt en annan förkortning. T.ex. HpFS.

Men Http File Server låter som det är WebDAV som använder http protokollet.

Här är en lösning för Synology.

Här är en indirekt lösning för WebDav server på Mac OS X. Mac OS X har inbyggt stöd för WebDAV.

Det är nog enklare att leta efter WebDAV server lösningar än Http File Server lösningar.

För det första är det väldigt oväsentligt vad de döpt programvaran till då jag har full koll på vad det är och vad jag är ute efter.

För det andra insåg jag att jag var otydlig i mitt inlägg så har uppdaterat det nu, då jag inte vill installera programvara på deras datorer.

Ursprungligen av mjewl:

För det första är det väldigt oväsentligt vad de döpt programvaran till då jag har full koll på vad det är och vad jag är ute efter.

För det andra insåg jag att jag var otydlig i mitt inlägg så har uppdaterat det nu, då jag inte vill installera programvara på deras datorer.

För det första, det spelar ingen roll om du har full koll eller inte… det finns fler människor som INTE har koll på det, så förkortningen är olämplig ändå – folk kan lätt göra fel…

För det andra, WebDAV client är standardiserat, Windows (iallafall nyare versioner), Mac OS X och Linux har WebDAV client inbyggt i operativsystemet, så inga användare behöver installera några programvaror på sina datorer.

Ursprungligen av The Real Viking:

För det första, det spelar ingen roll om du har full koll eller inte… det finns fler människor som INTE har koll på det, så förkortningen är olämplig ändå – folk kan lätt göra fel…

För det andra, WebDAV client är standardiserat, Windows (iallafall nyare versioner), Mac OS X och Linux har WebDAV client inbyggt i operativsystemet, så inga användare behöver installera några programvaror på sina datorer.

Göra fel? hur tänker du nu? det är ganska stor skillnad på ett program och ett filsystem..
Svårt att installera ett filsystem som ett program eller slänga in ett program som ett filsystem.

Sen vet jag inte hur du lyckades ta min tråd om tips om programvaror till att bli en diskussion om huruvida de gjorde ett bra val när de döpte sin programvara. Det är fortfarande väldigt oväsentligt I DENNA tråden. Så håll dig till topic tack.

Testade WebDAV igår kväll och jag behövde åtminstone installera en programvara i windows 10 för att kunna ansluta till webdav på min synology nas då. men det var som sagt kväll och en eller två öl i kroppen så kan ha missat något.

hur lägger man till webdav som klient utan programvara i windows då? (det är vad användarna använder sig utav)
jag kör mac, därav att jag vill ha alternativ till mac för serversidan.

Ursprungligen av mjewl:

Göra fel? hur tänker du nu? det är ganska stor skillnad på ett program och ett filsystem..
Svårt att installera ett filsystem som ett program eller slänga in ett program som ett filsystem.

Sen vet jag inte hur du lyckades ta min tråd om tips om programvaror till att bli en diskussion om huruvida de gjorde ett bra val när de döpte sin programvara. Det är fortfarande väldigt oväsentligt I DENNA tråden. Så håll dig till topic tack.

Testade WebDAV igår kväll och jag behövde åtminstone installera en programvara i windows 10 för att kunna ansluta till webdav på min synology nas då. men det var som sagt kväll och en eller två öl i kroppen så kan ha missat något.

hur lägger man till webdav som klient utan programvara i windows då? (det är vad användarna använder sig utav)
jag kör mac, därav att jag vill ha alternativ till mac för serversidan.

Man kan nå WebDav server på två följande sätt utan att installera programvara:
1) Använda sig av det inbyggda programmet som hanterar filsystemet (Finder, Explorer).
2) Använda sig av en webbläsare.

Vad är det för fel med WebDAV server på Mac eller Synology NAS. Båda ovannämnda alternativ tillåter användarna med sina inbyggda WebDAV klienter nå din WebDAV server – Explorer länken ovan visar hur man når webdav utan extra programvara.

Ursprungligen av The Real Viking:

Man kan nå WebDav server på två följande sätt utan att installera programvara:
1) Använda sig av det inbyggda programmet som hanterar filsystemet (Finder, Explorer).
2) Använda sig av en webbläsare.

Vad är det för fel med WebDAV server på Mac eller Synology NAS. Båda ovannämnda alternativ tillåter användarna med sina inbyggda WebDAV klienter nå din WebDAV server – Explorer länken ovan visar hur man når webdav utan extra programvara.

Tack, men det där verkar inte funka. Länken du gav till explorer ger bara en information om att microsofts egna tjänst suger, och sedan en länk till en googlesökning om hur man skapar autentisering till webdav.

men efter en egen sökning så hittade jag hur man kan göra. men det fungerar ej heller trots att tjänsten är startad, så jag hävdar fortfarande att man måste ha en tredjepartsmjukvara för att kunna lägga till webdav-share som nätverksdisk i explorer på t.ex windows. (på mac var det t.ex cyberduck som gällde och till windows testade jag netdrive)

hade ju varit guld om det gick att lösa utan programvara, men tvivlar starkt på att det går att göra.

EDIT: såg även nu denna informationen som gör WebDAV till en omöjlighet för mig.. "The maximum file size that can be transferred using WebDAV is limited to just under 4GB"

Senast redigerat 2015-09-19 15:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-19 14:48

Men så tråkig ton ni har här. Det finns ett program till Windows som heter HFS - som enkelt kan dela ut vilken som helst katalog i filsystemet så att någon med TCP/IP kontakt med datorn och en webbläsare kan hämta filer från den.

Det som mest liknar detta på mac är en funktion till Python som finns installerad på alla macar och som kan dela ut en katalog genom kommandot:

$ cd /path/to/project/folder
$ python -m SimpleHTTPServer 8080

Själv kör jag istället med gohttp, som när det är kompilerat blir endast en binär som man kan placera var man önskar.

Men om du vill ha något mer robust så kan du ju själv sätta upp en vanlig webbserver (Apache, nginx, lighttpd), men dessa måste konfigureras och pekas mot en katalog (eller flera) innan de gör det du önskar. Fördelen är att de är mer robusta än både HFS och python SimpleHTTPServer.

Jag fattar inte varför diskussionen måste spåra ut fullständigt bara för att HFS råkar vara både ett program och ett filsystem. TS kunde med fördel förklarat bättre vad HFS gör på windows (eftersom detta är ett Mac forum) och vilka kriterier som ligger till grund för den lösning han önskar sig.

Som jag förstår det kan du mycket väl tänka dig att installera och konfigurera programvara, men kravet är att det för användaren ska vara riktigt enkelt och kunna nås genom att bara surfa till en IP ?

I sådana fall, skippa WebDav. WebDav har inget med HttpFileServer att göra utan är ett tillägg till HTTP som den servern inte stöder. Vill du köra ett alternativ till HttpFileServer på en mac eller på en Synology?

EDIT: Fixade länken

Senast redigerat 2015-09-19 23:03
Ursprungligen av beh:

Men så tråkig ton ni har här. Det finns ett program till Windows som heter HFS - som enkelt kan dela ut vilken som helst katalog i filsystemet så att någon med TCP/IP kontakt med datorn och en webbläsare kan hämta filer från den.

Det som mest liknar detta på mac är en funktion till Python som finns installerad på alla macar och som kan dela ut en katalog genom kommandot:

$ cd /path/to/project/folder
$ python -m SimpleHTTPServer 8080

Själv kör jag istället med [urlhttps://github.com/itang/gohttp]gohttp[/url], som när det är kompilerat blir endast en binär som man kan placera var man önskar.

Men om du vill ha något mer robust så kan du ju själv sätta upp en vanlig webbserver (Apache, nginx, lighttpd), men dessa måste konfigureras och pekas mot en katalog (eller flera) innan de gör det du önskar. Fördelen är att de är mer robusta än både HFS och python SimpleHTTPServer.

Jag fattar inte varför diskussionen måste spåra ut fullständigt bara för att HFS råkar vara både ett program och ett filsystem. TS kunde med fördel förklarat bättre vad HFS gör på windows (eftersom detta är ett Mac forum) och vilka kriterier som ligger till grund för den lösning han önskar sig.

Som jag förstår det kan du mycket väl tänka dig att installera och konfigurera programvara, men kravet är att det för användaren ska vara riktigt enkelt och kunna nås genom att bara surfa till en IP ?

I sådana fall, skippa WebDav. WebDav har inget med HttpFileServer att göra utan är ett tillägg till HTTP som den servern inte stöder. Vill du köra ett alternativ till HttpFileServer på en mac eller på en Synology?

herregud människa, har du ens läst min tråd? vet inte ens vart jag ska börja att förklara alla misstag du precis gjorde nu så väljer att bara ignorera ditt inlägg. och ja, tonen blir som den blir när folk som du bara kastar ur dig grejjer utan att läsa vad trådskaparen vill.

som att börja med att påpeka att det finns ett program som heter HFS, ja tråden handlar om just detta program(!) som jag nämnt i både rubrik och i tråden.

sen säger du att du förstått det som att jag kan tänka mig att installera programvara, jag var jävligt noga i min första tråd och i andra att skriva att jag INTE INTE INTE INTE vill installera programvara, ändå kastar du ur dig det.

jag har även i ett par inlägg senare sagt att webdav är ute ur leken, men ändå rekommenderar du det.

och varför skall jag ange tydligare att HFS är en programvara? tycker du inte att rubriken HFS (Http File Server) alternativ till Mac OS X" samt trådens början "Någon som vet ett riktigt bra alternativ till programmet HFS som är kompatibelt med OS X?" är tillräcklig?

men det är klart du har ju förmodligen inte läst det överhuvudtaget så då förstår jag att du kastade ur dig den åsikten..

hm, nu har jag tydligen orkat förklara alla misstag i alla fall..

nåja, för att återgå till topic och för att svara på din sista fråga.

jag kan tänka mig att köra ett alternativ till mac eller synology nasen, vilket som. det som fungerar bäst så att säga. men eftersom vi ändå har det uppe på tal nu så kanske jag föredrar synology nas då filerna ändå ligger där.

Ursprungligen av Demiurgen:

ser intressant ut vid en snabb överblick, skall ta mig en titt. tack för tipset!
antar att det inte krävs några installationer på klienterna och att de kan ladda hem flera filer åt gången utan att behöva sitta och klicka fil för fil.

EDIT: haha, såg nu att du rekommenderade en programvara som kostar $295 att köpa. så njae. inte lika intresserad längre. behöver självklart inte vara gratis, men nästan 2500:- för en licens som jag skall använda privat är inget jag är supertaggad på att lägga ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-19 23:21
Ursprungligen av mjewl:

herregud människa, har du ens läst min tråd? vet inte ens vart jag ska börja att förklara alla misstag du precis gjorde nu så väljer att bara ignorera ditt inlägg. och ja, tonen blir som den blir när folk som du bara kastar ur dig grejjer utan att läsa vad trådskaparen vill.

som att börja med att påpeka att det finns ett program som heter HFS, ja tråden handlar om just detta program(!) som jag nämnt i både rubrik och i tråden.

sen säger du att du förstått det som att jag kan tänka mig att installera programvara, jag var jävligt noga i min första tråd och i andra att skriva att jag INTE INTE INTE INTE vill installera programvara, ändå kastar du ur dig det.

jag har även i ett par inlägg senare sagt att webdav är ute ur leken, men ändå rekommenderar du det.

och varför skall jag ange tydligare att HFS är en programvara? tycker du inte att rubriken HFS (Http File Server) alternativ till Mac OS X" samt trådens början "Någon som vet ett riktigt bra alternativ till programmet HFS som är kompatibelt med OS X?" är tillräcklig?

men det är klart du har ju förmodligen inte läst det överhuvudtaget så då förstår jag att du kastade ur dig den åsikten..

hm, nu har jag tydligen orkat förklara alla misstag i alla fall..

nåja, för att återgå till topic och för att svara på din sista fråga.

jag kan tänka mig att köra ett alternativ till mac eller synology nasen, vilket som. det som fungerar bäst så att säga. men eftersom vi ändå har det uppe på tal nu så kanske jag föredrar synology nas då filerna ändå ligger där.

Ja jag har häst din tråd, trollar du eller är du ute efter att få svar på dina frågor? Jag har själv använt mig av programmet HFS på Windows och vet hur det fungerar.

1. Du skriver sedan NFS, vilket är Network File System, en standard ursprungligen från SunOS för att dela filer mellan UNIX maskiner. Men jag räknar med att du här faktiskt menar programvaran HFS?

2. Om du är så uppjagad att du inte förstår vad jag skriver så kom tillbaka senare när du lugnat ner dig istället för att skrika. Jag har aldrig tidigare skådat ett sådant lågvattenmärke på 99mac.

3. Du frågar efter ett program, så jag räknade med att DU kunde installera detta på den dator du vill köra som SERVER. För HFS ingår ju inte i Windows, så det har DU ju installerat på DIN maskin genom att du har laddat hem det och kört det.

Är du med? Du installerar en HTTP server på den dator som agerar server och eftersom den skickar HTML till din klient så behöver de endast en webbläsare.

Jag nämner två verktyg som åstadkommer detta, det ena är inbyggt i OSX genom python det andra är en enkel statisk binär skriven i GO. Dessa har inte olika användarkonton och liknande.

4. Jag rekommenderar INTE WebDAV, gör om gör rätt och läs vad jag skrev ovan (hint: Skippa WebDav). Dessutom svarar jag både dig och @The Real Viking så jag måste kunna nämna WebDAV utan att du går helt i taket. Jeez!

5. Jag säger inte att du ska ange tydligare att HFS är en programvara, men eftersom du befinner dig på ett Mac forum kan du inte förvänta dig att alla som läser är 100% insatta i alla freewares / sharewares till Windows. Så om du istället skrivit:

Citat:

Jag använder idag programvaran HFS (Http File Server) för att via HTTP dela filer mellan en Windows maskin (server) och andra maskiner (klienter). Nu är jag på jakt efter ett alternativ till detta programmet som kan köra på OS X eller direkt på min Synology NAS. Det är viktigt för mig att klienterna inte behöver installera ytterligare programvaror för att ladda hem filerna, det ska räcka med en webbläsare.

Så hade det varit mycket lättare för medlemmar som löst samma problem tidigare att hjälpa dig utan att de nödvändigt vis måste ha någon kunskap om hur man löser samma problem på Windows. Capish?

6. Kolla på Kangee eller MAMP, AMPPS Detta är enkla webbservrar som kan dela en katalog. Sätter du upp de rätt så följer de alias / genvägar och du kan skapa en sida som listar filer från olika kataloger, enheter eller nätverksdiskar.

6. HFS är endast en webserver, du kan åstadkomma samma funktionalitet med vilken webserver som helst. En traditionell webbserver som Apache, nginx, lighttpd åstadkommer detta utan problem, men de måste konfigureras. Vill du till exempel göra Apache lite snyggare så styla mod_autoindex med Apaxy.

7. Din synology har redan Apache installerat, kolla i deras forum hur man ställer in den för att dela en godtycklig katalog.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-09-22 00:22
Ursprungligen av mjewl:

herregud människa...

µ: Bzzzz... Pop. Pop-pop. Pop. Pling!

Synology DSM har ju också sin File Station-funktionalitet inbyggd, som är ett webbgränssnitt för delade mappar.

1
Bevaka tråden