Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes och ljudböcker

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var ett tag sen jag la in en ljudbok i iTunes, nu när jag ska göra det så går det inte.
Innan så kunde man importera en ljudbok som vanliga ljudfiler som hamnar under musik, sen kunde man gå in i info och under alternativ välja att den ska flytta filerna och göra en ljudbok av det. Nu finns inte det alternativet, det enda jag har under mitt alternativ är just musik. Jag hittar inte funktionen på något annat ställe.
Någon som vet vart dom flyttat detta i senaste iTunes?
12.3.0.44 är den jag har installerad och senaste osx, 10.10.5.
Dom andra ljudböcker jag importerat tidigare finns där dom ska under ljudböcker. Tittar jag på info på en av dom filerna så finns alla valen som fanns tidigare. Har det med Apple Music att göra? Ska man importera på något annat sätt?

Martin

  • Avstängd
  • 2015-09-18 09:16

Sluta krångla med mp3-filer utan skapa korrekta ljudboksfiler.

http://www.splasm.com/audiobookbuilder/

Har inte inneburit något krångel tidigare. iTunes flyttar dom och ser till att dom funkar som dom ska. Trotts allt enkelt och smidigt. Dom få böcker jag lägger in behöver jag inget externt program. Frågan är ju varför det inte går att göra i iTunes som det gjort tidigare.

  • Avstängd
  • 2015-09-18 09:35

apple kan har förändrat något och det är inte första gången dom gör det
att ha ljudböcker som mp3-filer är ett sämre val för med m4b så får man fler funktioner vid uppspelning
så kanske du inte har någit val utan måste använda ett tredjeparts program nu

Valen finns ju kvar i dom gamla ljudböckerna som redan fanns i iTunes. Går jag in i info på dom enskilda filerna så kan jag ändra tillbaka till musik och annat. Så någonstans borde det ju finnas. OM inte Apple Music på något sätt låser funktionen. Om det är Apple Music som låser så borde det ju gå att komma förbi på något sätt antar jag?!
Jag har inga problem med att använda tredjeparts program, men min mor tex som använder ljudböcker mycket mer än jag och inte är så haj på datorer så har det varit smidigt för henne att bara kunna ändra filerna i avancerat. Så frågan är fortfarande om någon vet hur man gör i Itunes numera.

Har lagt in mp3 ljudböcker nyligen och funkar så här för mig: När jag dragit in en ljudbok med alla mp3 hamnar dom i musiken. Märk alla du lade till och visa info och där på någon flik kan du välja dom som ljudbok eller vad det nu stod så hamnar dom rätt i iTunes, men annars är det väl iBooks som ska ta hand om ljudböcker numer.

Japp. Så har jag alltid gjort tidigare. Under Alternativ finns nu inte valet ljudbok längre, utan enbart musik.
Nu var inte detta en mp3 cd utan jag har importerat 5 skivor och försöker göra om dom till en ljudbok. Var detta med senaste iTunes du gjorde det med? I så fall har det ju något med formatet att göra.
Jag har som sagt inte valet ljudbok, har testat på en bärbar och på en iMac med senaste systemen och iTunes. Då har jag testat med en vanlig ljudfil i iTunes vilket blir detsamma som nu när jag importerat skivorna.
I den nyligen importerade finns enbart valet musik under Alternativ där man ska välja medietyp.
Tittar jag på en redan importerad ljudbok så har jag valen: musik, podcast, iTunes U, ljudbok och röstmemo.

Jag har under många år använt programmet "Audiobook Builder" för vanliga CD-böcker - ej Mp3. Fungerar utmärkt när jag via itunes exporterar dem till iPhone eller ipod.
http://www.splasm.com/audiobookbuilder/
Finns nu även på Mac App Store. Bokfilen hamnar numera i iBooks i iPhone.

Ursprungligen av Martinol:

Japp. Så har jag alltid gjort tidigare. Under Alternativ finns nu inte valet ljudbok längre, utan enbart musik.
Nu var inte detta en mp3 cd utan jag har importerat 5 skivor och försöker göra om dom till en ljudbok. Var detta med senaste iTunes du gjorde det med? I så fall har det ju något med formatet att göra.
Jag har som sagt inte valet ljudbok, har testat på en bärbar och på en iMac med senaste systemen och iTunes. Då har jag testat med en vanlig ljudfil i iTunes vilket blir detsamma som nu när jag importerat skivorna.
I den nyligen importerade finns enbart valet musik under Alternativ där man ska välja medietyp.
Tittar jag på en redan importerad ljudbok så har jag valen: musik, podcast, iTunes U, ljudbok och röstmemo.

Senaste versionen av iTunes på Macen, men det måste vara mp3/mpeg för att andra val än musik ska komma upp dvs ljudbok.
Detta är visserligen en musikfil, men i mp3 eller mpeg som iTunes kallar det:

Ursprungligen av Martinol:

Japp. Så har jag alltid gjort tidigare. Under Alternativ finns nu inte valet ljudbok längre, utan enbart musik.
Nu var inte detta en mp3 cd utan jag har importerat 5 skivor och försöker göra om dom till en ljudbok. Var detta med senaste iTunes du gjorde det med? I så fall har det ju något med formatet att göra.
Jag har som sagt inte valet ljudbok, har testat på en bärbar och på en iMac med senaste systemen och iTunes. Då har jag testat med en vanlig ljudfil i iTunes vilket blir detsamma som nu när jag importerat skivorna.
I den nyligen importerade finns enbart valet musik under Alternativ där man ska välja medietyp.
Tittar jag på en redan importerad ljudbok så har jag valen: musik, podcast, iTunes U, ljudbok och röstmemo.

Vilket format importerar du CD till? Kolla under inställningar i iTunes.

Då är det nog det som är problemet. Dom är importerade som aac, vilket är onödigt när det gäller en ljudbok......
Testar att köra om dom som mp3. Så långt tänkte inte jag.
Tack!

Det var formatfel.

Tack för snabb hjälp!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-11 18:16

Jag får inte det att fungera.
Jag har valt audiobook på alla mp3 filerna, men kan inte synca något.

Ursprungligen av Json_81:

Jag får inte det att fungera.
Jag har valt audiobook på alla mp3 filerna, men kan inte synca något.

Förutsätter att du tagit hem programmet, öppna det
Lägg in titel bild osv
Importera och numrera cd-filen
Avsluta med att "bygga ljudboken"
Öppna iTunes
under din iPhone eller iPod väljer du ljudböcker
marker den bok du vill föra över
Synka
Hoppas att det funkar
Big några dumpar

Jag gav upp detta med ljudböcker fysiskt och betalar nu för Storytel och det fungerar som det ska.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-12 10:47
Ursprungligen av aake39:

Öppna iTunes
under din iPhone eller iPod väljer du ljudböcker

Det här finns inte.

Jag har lagt in mp3'orna och valt audiobook men det är inte listat i tunes.

Ursprungligen av Json_81:

Det här finns inte.

Jag har lagt in mp3'orna och valt audiobook men det är inte listat i tunes.

När du importerat CD-skivorna till Audiobooks och avslutat med "Bygg ljudbok" kan du nå böckerna via iTunes med din anslutnaiPhone/iPod/iPad. Se bilden - markera och synkronisera med telefonen/paddan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-12 12:50
Ursprungligen av aake39:

När du importerat CD-skivorna till Audiobooks och avslutat med "Bygg ljudbok" kan du nå böckerna via iTunes med din anslutnaiPhone/iPod/iPad. Se bilden - markera och synkronisera med telefonen/paddan

Det är den som inte finns.
Nu har jag inte använt det där programmet utan bara lagt in mp3-filer i tunes och ändrat infon till audiobook, men det ska ju räcka vad jag förstått?

1
Bevaka tråden